Reder inte ut det..

Domino_s

Trådstartare
Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag bli lynchad för det.

Ska försöka göra historien kort:
För 2,5 år sedan trodde jag att det var färdigridet för min del, min rygg gjorde så ont och inflammationerna återkom hela tiden. Jag klarade knappt 20 minuter på min mjuka häst. Både jag och hästen hade haft på senaste tiden fått lite dåliga träningar i ryggen (tränare som var way out och seglade bland molnen).

Min ET kom då som en räddande ängel och föreslog att jag kanske skulle testa att rida i westernsadel. Sagt och gjort, jag satsade fullt ut och sålde all min engelska utrustning och skaffade mej en westernsadel. Och min rygg har aldrig mått så bra. Jag var överlycklig och började intressera mej för westernridningen, har alltid tyckt att det ser ut att vara ett härligt sätt att rida. Kämpade på ett tag och fick efter lite över ett halvår kotledinflammationer bägge fram på häststackaren. Hon blev friskförklarad och vi satte igång igen.

Nu är det så att hästen är halt igen, kotledsinflammation + bägge bakknäna.
Innan jag började med westernridningen hade jag aldrig några problem med den här hästen. När jag ridit klassiskt har jag alltid ridit henne i en ganska hög form då hästen tyvärr är naturligt framtung och går lätt ner på bogarna. Självklart har jag inte bara gjort så att jag har släppt tyglarna och bara låtit hästen fara runt, men vi har ändå inte fått till det. Och de gånger jag har tränat för tränare säger de samma sak, att det syns väldigt väl att vi egentligen är "klassiska" och att jag har jättemycket jobb med att få henne att inte gå på bogarna, trots att hon egentligen är en väldigt bärig häst. Men av någon anledning får vi inte till det i westernsadeln helt enkelt, det känns som att sadeln hämmar att hon kommer upp och får ett luftigare steg, eller hämmar är fel ord. Den inbjuder inte till det kanske är ett bättre ordval.
Ingen av tränarna anser att jag varken sitter eller rider dåligt, tvärtom har jag bara fått beröm. Dock får vi helt enkelt inte till det ändå. Jag kan sakna min dressyrsadel nåt enormt ibland, samtidigt som jag känner mej så himla trygg och säker i min westernsadel. Jag vet nu att min rygg klarar den engelska efter att ha fått "läka" ut ordentligt, red flera olika hästar på ridskolan när jag jobbade där och de enda jag fick ont av var de som envist nog inte skulle va på backen och några såna dumheter har inte min häst för sej.

Så jag är nu rädd att jag totalt håller på att förstöra min underbara häst genom att jag inte vet vad jag gör i westernridningen och inte får till "bra" klassisk ridning i den. Kan tillägga att sadeln är utprovad till hästen och nyligen kollad, så den passar. Jag erkänner direkt att jag inte har möjlighet att åka till en westerntränare regelbundet och få hjälp, klassisk tränare har jag i princip på hemmaplan som tränar helt efter min egen filosofi.

Så, nu vill jag ha lite kloka tankar och råd från er. Jag vet att rådet kommer bli från många av er. Men herregud människa, rid klassiskt i westernsadeln! Men som jag skrev här ovan så får vi inte till det och det blir inte samma känsla som i en dressyrsadel, får inte till det där "lyftet" i steget på henne. Och hon söker sej naturligt neråt och blir så mycket lättare ner på bogarna och jag reder helt enkelt inte ut det..:( Ska jag helt enkelt känna mej besegrad och se detta som en dyrköpt läxa..

Så.. hjälp!

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Byt westerntränare? Rid klassiskt i westernsadel? Köp en dressyrsadel att variera med?
 
Sv: Reder inte ut det..

Tycker helt enkelt det låter som att sim häst inte är byggd som du har en bild av att den ska gå, om du förstår vad jag menar.

Sedan kan sadeln vara helt fel, även om den passar. Prova andra sadlar.

Och om du saknar dressyrsadeln och har tränare till hands, gå tillbaka dit. Och rid likadant i westernsadeln om du vill använda den ibland.

Dock är det svårt att ge råd här. Jag ser inte hästen framför mig. Du kanske behöver ganska mycket tränarhjälp med denna hästen för att få den att gå rätt.

Slutligen, den kunde ju faktiskt blivit skadad nu ändå även om du inte började med western. Men vet du att den är framtung är det klart ett problem, inga hästar mår bra av att gå på bogarna och ska inte gå så.
 
Sv: Reder inte ut det..

Byt westerntränare? Rid klassiskt i westernsadel? Köp en dressyrsadel att variera med?

Just nu har jag ingen tränare, har inte haft någon "stadig", har haft väldigt svårt att få tag i nån som jag trivs med. De som finns lättillgängliga skulle jag inte släppa i närheten av min häst om jag så fick betalt och de andra behöver man antingen åka till eller så har de fullt. Ja vet helt enkelt inte om jag är motiverad att ta tag i det, när jag har klassiska tränare på nära håll som tränar på det sättet jag trivs med. Tanken att köpa en dressyrsadel att använda på banan har slagit mej, dock vet jag inte om finanserna finns just nu, en sadel till den här hästen är inte billig, dels vill jag ha kvalitet och sen har hon halvknepig rygg att hitta sadel till. Som jag skrev innan så blir det problem när jag ska rida klassiskt i westernsadeln, vi får inte till det. De tränare jag ridit för ser det också, om det är sadeln det är fel på låter jag vara osagt. Men hästen trivs i den i övrigt, blir inte öm och visar inget obehag varken vid sadling eller ridning i övrigt. Och hon är snabb med att säga till när hon inte trivs, men dock har tanken slagit mej att sadeln kanske passar i den låga formen men inte i den höga. För visst använder hon ryggen lite olika.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Tycker helt enkelt det låter som att sim häst inte är byggd som du har en bild av att den ska gå, om du förstår vad jag menar.

Sedan kan sadeln vara helt fel, även om den passar. Prova andra sadlar.

Och om du saknar dressyrsadeln och har tränare till hands, gå tillbaka dit. Och rid likadant i westernsadeln om du vill använda den ibland.

Dock är det svårt att ge råd här. Jag ser inte hästen framför mig. Du kanske behöver ganska mycket tränarhjälp med denna hästen för att få den att gå rätt.

Slutligen, den kunde ju faktiskt blivit skadad nu ändå även om du inte började med western. Men vet du att den är framtung är det klart ett problem, inga hästar mår bra av att gå på bogarna och ska inte gå så.

Jag erkänner öppet att efter det helvete jag haft med att hitta rätt sadel till den här hästen är jag inte intresserad av att fara land och rike runt och leta efter en ny. Då köper jag hellre en dressyrsadel som jag kan prova ut själv då jag har den utbildningen/kunskapen. Jag vet att det låter lite naivt, men så är det. Tänker naturligtvis inte fortsätta rida i sadeln om det skulle visa sej att den ändå inte passar.

Jag ska se om jag hittar en bra bild, antar att det är en exteriörbild du vill se?

Jag hade som jag skrev innan inga som helst problem med att få upp henne från bogarna och jobba rätt tidigare, det problemet har kommit nu efter "bytet" och jag är medveten om att det är för att jag gör fel, alt att sadeln då hjälper till lite. Men naturligtvis hade hon kunnat bli halt ändå, men när veterinären själv är inne och spånar på detta och jag själv tänkt tanken både en och två gånger börjar man ju fundera. Mitt sätt att rida nu är helt enkelt inte tillräckligt.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Exteriörfoton/rörelsefoton:

Vintras:
2012-12-09-530_51f62988e087c32f9ac5cc2f.jpg


Förra sommaren:
p1040505_51f629739606ee1cc3415ce4.jpg

p1040501_51f62966e087c32e99a63a8d.jpg

p1040184_51f62955e087c32f18909f9a.jpg

p1040183_51f629419606ee1d69f83378.jpg


Uppsuttna/Ridbilder: (första foton är jag, andra är en liten tjej som kommer och rider ibland då hon blev väldigt skrämd på ridskolan, så inga kommentarer ang sits el. liknande.

På denna bilder ser ni även lite hur sadeln följer hästen.
530332_240765432723483_1394573583_n_51f6284fe087c32f18909f89.jpg

p1040166_51f628f1e087c32ea4493f65.jpg

p1040160_5024f2a6e087c34acc000037.jpg

p1040166_5024f3209606ee5803000028.jpg

p1040152_5024f27eddf2b339b5000013.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Och två ridbilder på mej och hästen sommaren innan vi gick över till western.
Snälla undvik att titta på spektaklet på ryggen, hade jätteont och sitter som en potta skit.

Jag tycker själv att hästen går lite för mycket på bogarna på dessa foton på grund av att jag inte kan rida igenom henne ordentligt. Trots det kan jag inte få henne att ens komma upp så här mycket som läget är just nu (innan jag ställde av henne pga skadan vill säga)
dsc09004_105268901.jpg

dsc08988_105268580.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

For det första Domino, sadeln har inte med haltheten att göra.

Återkommenda kottledsinflamation främ :idea:
Du för tänk efter:
Vad är det för history på hästen? nu och innan den var köpt.
Under din äger tid, "har det varit för hårt andsträngning när hästen var inte i kondis"?
Här den haft non viral eller bekterial infektion!
Vilket av dom bak knä var sämst? (på bilderna vill han gärna sto med HB längre främ!)
Kan främ benen bli överbelästet tack vara att han orka inte vila länge på sitt en bak ben?

Din veterinär måste vara misstänksom på nåt!!! HALT PÅ ALLA 4 BEN!! är väldig onormal.

Mycket för dig att tugga på.
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag rider inte western. Men har gjort det lite och är om än inte duktig, iaf mer insatt än de flesta dressyrmänniskor.

Jag kan som ej westernpartisk säga att jag tror inte det är westernsadeln eller western som inriktning som är problemet.
Jag stöter sällan på halta westernhästar där man känner att det är ridrelaterat(klart det finns såna.. men inte lika mkt som inom vanlig TR-ridning).

Man kan inte på några bilder och en historia ge dig någon riktig bedömning av varför hästen blir halt, tyvärr.

Jag hoppas du har bra veterinär och hovis. Jag tror också att en bra tränare är nödvändigt i detta skede.
Om du vill fortätta med western kanske det kan vara klokt att skicka hästen till en välrenommerad westerntränare och få den rehabad och omskolad och lite utbildad där. Så kan du sen komma och träna och få lättare att själv få till det när hästen redan är utbildad.

Annars hitta någon nära som du kan rida för ofta..

Det jag hade fokuserat på är inte så mycket den höga eller låga formen, utan att underhalsen blir inaktiv. Och först då den är det och ryggen uppe och bakdelen bär hade jag lagt in mer tempo.
Tempo ger mer slitage fram. Och underhalsen drar aktivt ner hästens vikt i framkärran=mer slitage.
Det går att rida underhals upp även i lägre form.

För mig, som utbildar hästar och ryttare, är det alltid fokus oavsett inriktning ekipaget har. Just för att det är en slitagefråga.
Jag rehabar en del. Och gemensamt för de flesta hästar med framdelsproblematik är att de är i obalans och balanserar sig med hjälp av underhalsen istället för att vinkla bak och balansera sig så.

Sen kan ju problemet härröra från rygg, höfter, bakknän whatever.. Men det får vet hitta och behandla om så behövs. Sen när hästen är smärtfri får man ev bygga upp dem för hand(i träns) med sjukgymnastiskt arbete innan man kan rida en del individer.
Jag förstår att du för aldrig haft problem. Men något kan ha hänt eller så blev detta droppen..

Jag kan inte säga ngt om ditt specifika fall iom att jag vet för lite.

Men rent generellt arbetar jag så med rehabfall och i utbildning.
Underhalsen får inte vara balanshållare. De ska lära sig balansera genom att vinkla bak.
Och rehabfall kan man behöva stärka med specifika sjukgymnastiska övningar för hand, tänka utanför traditionell utbildningsskala oavsett inriktning.
Det finns också hästsjukgymnast om man själv känner att man genom ridning/arbete för hand inte grejar att stärka hästens rätta muskulatur.
Jag har haft kontakt med en bra och vettig tjej som gjorde saker jag inte hade en aning om att man kunde göra(ej vet heller).
Men det funkar fint de dagar matte inte hyr in mig för träning och hästen tex ska promeneras eller gå i skritmaskinen.

Lycka till!
 
Sv: Reder inte ut det..

For det första Domino, sadeln har inte med haltheten att göra.

Återkommenda kottledsinflamation främ :idea:
Du för tänk efter:
Vad är det för history på hästen? nu och innan den var köpt.
Under din äger tid, "har det varit för hårt andsträngning när hästen var inte i kondis"?
Här den haft non viral eller bekterial infektion!
Vilket av dom bak knä var sämst? (på bilderna vill han gärna sto med HB längre främ!)
Kan främ benen bli överbelästet tack vara att han orka inte vila länge på sitt en bak ben?

Din veterinär måste vara misstänksom på nåt!!! HALT PÅ ALLA 4 BEN!! är väldig onormal.

Mycket för dig att tugga på.

Nej, jag tror inte heller att sadeln har med haltandet att göra. Snarare hur jag rider hästen, eller jag är övertygad om att det beror på hur jag rider hästen i westernsadeln.
Det är andra gången hon har fått kotledsinflammation. Hästen är 12 iår och jag har haft den sen hon var 2, alltså kan jag hela hästens historia. Nej, hon är inte riden hårt om hon inte varit redo för det. Jag är vansinnigt försiktig med mina hästar och den här hästen är inget undantag.
Inga infektioner. Hästen visade ingen böjprovsreaktion på bakknäna på klilniken, anledningen till att den sprutades var för att vi tyckte (jag och veterinären) att hon hade ett lite stelt och stumt steg bak. Halt var hon aldrig bak. Hältan satt enbart fram. Tyvärr är det läge för mej att byta hovslagare, då de påpekade hovarna på hästen på kliniken och de hade en ide om att det var därför hon fått problem med knäna bak.

Så största problemet är kotorna fram och den blödning hon hade VF.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag rider inte western. Men har gjort det lite och är om än inte duktig, iaf mer insatt än de flesta dressyrmänniskor.

Jag kan som ej westernpartisk säga att jag tror inte det är westernsadeln eller western som inriktning som är problemet.
Jag stöter sällan på halta westernhästar där man känner att det är ridrelaterat(klart det finns såna.. men inte lika mkt som inom vanlig TR-ridning).

Man kan inte på några bilder och en historia ge dig någon riktig bedömning av varför hästen blir halt, tyvärr.

Jag hoppas du har bra veterinär och hovis. Jag tror också att en bra tränare är nödvändigt i detta skede.
Om du vill fortätta med western kanske det kan vara klokt att skicka hästen till en välrenommerad westerntränare och få den rehabad och omskolad och lite utbildad där. Så kan du sen komma och träna och få lättare att själv få till det när hästen redan är utbildad.

Annars hitta någon nära som du kan rida för ofta..

Det jag hade fokuserat på är inte så mycket den höga eller låga formen, utan att underhalsen blir inaktiv. Och först då den är det och ryggen uppe och bakdelen bär hade jag lagt in mer tempo.
Tempo ger mer slitage fram. Och underhalsen drar aktivt ner hästens vikt i framkärran=mer slitage.
Det går att rida underhals upp även i lägre form.

För mig, som utbildar hästar och ryttare, är det alltid fokus oavsett inriktning ekipaget har. Just för att det är en slitagefråga.
Jag rehabar en del. Och gemensamt för de flesta hästar med framdelsproblematik är att de är i obalans och balanserar sig med hjälp av underhalsen istället för att vinkla bak och balansera sig så.

Sen kan ju problemet härröra från rygg, höfter, bakknän whatever.. Men det får vet hitta och behandla om så behövs. Sen när hästen är smärtfri får man ev bygga upp dem för hand(i träns) med sjukgymnastiskt arbete innan man kan rida en del individer.
Jag förstår att du för aldrig haft problem. Men något kan ha hänt eller så blev detta droppen..

Jag kan inte säga ngt om ditt specifika fall iom att jag vet för lite.

Men rent generellt arbetar jag så med rehabfall och i utbildning.
Underhalsen får inte vara balanshållare. De ska lära sig balansera genom att vinkla bak.
Och rehabfall kan man behöva stärka med specifika sjukgymnastiska övningar för hand, tänka utanför traditionell utbildningsskala oavsett inriktning.
Det finns också hästsjukgymnast om man själv känner att man genom ridning/arbete för hand inte grejar att stärka hästens rätta muskulatur.
Jag har haft kontakt med en bra och vettig tjej som gjorde saker jag inte hade en aning om att man kunde göra(ej vet heller).
Men det funkar fint de dagar matte inte hyr in mig för träning och hästen tex ska promeneras eller gå i skritmaskinen.

Lycka till!

Upprepar igen att jag skyller varken på westernsadeln eller westernridningen, problemet är att jag rider inte hästen rätt när jag rider hästen på det sättet. Det har ingenting med ridstilen eller sadeln att göra, snarare hur jag agerar med den utrustningen och den ridstilen. Jag tycker westernridningen är något enormt vackert och tycker att de hästar som rids i balans inom den grenen ser väldigt nöjda och harmoniska ut.

Jag vet hur jag ska rida hästen för att aktivera bakdelen, få upp ryggen och få henne att arbeta. Jag vet att hästen inte får ta balansen i underhalsen eller huvudet. Jag vet ju allt det där, problemet är att jag får inte till det i westernsadeln. Red henne i en vanlig dressyrsadel förra sommaren några veckor och då tog det ca 2 veckor, sen var vi tillbaka och hon jobbade helt rätt och jag kunde "rida henne" rätt. Så absolut behöver jag en duktig westerntränare om jag ska fortsätta med westernridningen. För jag får inte till det själv. Ev kanske jag då även behöver byta sadel. Vem vet? Men frågan jag måste ställa mej själv är om jag är beredd på det, jag menar inte att jag ska skita i att träna min häst. Men inom klassiskt vet jag exakt vem jag ska ringa om jag vill träna, jag vet exakt vilka sadlar som passar min häst, jag vet hur "rätt" ska kännas i ridningen.

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Reder inte ut det..

Jag har funderat lite på det med kotledsinflammationer som tycks drabba vissa oftare än andra (säger inte att du är en av dem) och vad skillnaden är varför vissa hästar får det lättare. Jag kan ha helt fel men får för mig att mycket arbete på ridbana och framförallt volter tycks kunna ge inflammation i kotorna. Som sagt, detta är min egen teori, men jag tror på att rida ut mycket rakt fram i varierad terräng och inte nöta för ofta på volter. Man kan jobba med hästens form ute också. Även underlaget är viktigt, inte för tungt eller löst så hästen får svårt att hitta fäste, inte för hårt och knöggligt... Någonting måste ju ändras för att inflammationerna inte ska komma tillbaks och jag tror inte på sadel eller i det här fallet hästens form, snarare underlag och träningsupplägg. En annan sadel att variera med ibland är nog bara bra för er båda! Hoppas ni hittar en lösning!
 
Sv: Reder inte ut det..

Upprepar igen att jag skyller varken på westernsadeln eller westernridningen, problemet är att jag rider inte hästen rätt när jag rider hästen på det sättet. Det har ingenting med ridstilen eller sadeln att göra, snarare hur jag agerar med den utrustningen och den ridstilen. Jag tycker westernridningen är något enormt vackert och tycker att de hästar som rids i balans inom den grenen ser väldigt nöjda och harmoniska ut.

Jag vet hur jag ska rida hästen för att aktivera bakdelen, få upp ryggen och få henne att arbeta. Jag vet att hästen inte får ta balansen i underhalsen eller huvudet. Jag vet ju allt det där, problemet är att jag får inte till det i westernsadeln. Red henne i en vanlig dressyrsadel förra sommaren några veckor och då tog det ca 2 veckor, sen var vi tillbaka och hon jobbade helt rätt och jag kunde "rida henne" rätt. Så absolut behöver jag en duktig westerntränare om jag ska fortsätta med westernridningen. För jag får inte till det själv. Ev kanske jag då även behöver byta sadel. Vem vet? Men frågan jag måste ställa mej själv är om jag är beredd på det, jag menar inte att jag ska skita i att träna min häst. Men inom klassiskt vet jag exakt vem jag ska ringa om jag vill träna, jag vet exakt vilka sadlar som passar min häst, jag vet hur "rätt" ska kännas i ridningen.

Mvh Domino_s

Jag är ledsen men eftersom du faktiskt vet vad problemet är - du får inte till ridningen i den aktuella westernsadeln - så får du nog antingen byta till en sadel som passar både dig ridmässigt och förstås hästens rygg.

Eller så behöver du ha en tränare hos dig regelbundet.
Det blir ju omöjligt att komma med konstruktiva råd oavsett hur duktig man är (tänker på Tua som åter skrivit ett bra inlägg) utan att se er "in action". En kunnig instruktör kan ju se, ge förslag, se resultatet... det går inte via ett internetforum.
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag har funderat lite på det med kotledsinflammationer som tycks drabba vissa oftare än andra (säger inte att du är en av dem) och vad skillnaden är varför vissa hästar får det lättare. Jag kan ha helt fel men får för mig att mycket arbete på ridbana och framförallt volter tycks kunna ge inflammation i kotorna. Som sagt, detta är min egen teori, men jag tror på att rida ut mycket rakt fram i varierad terräng och inte nöta för ofta på volter. Man kan jobba med hästens form ute också. Även underlaget är viktigt, inte för tungt eller löst så hästen får svårt att hitta fäste, inte för hårt och knöggligt... Någonting måste ju ändras för att inflammationerna inte ska komma tillbaks och jag tror inte på sadel eller i det här fallet hästens form, snarare underlag och träningsupplägg. En annan sadel att variera med ibland är nog bara bra för er båda! Hoppas ni hittar en lösning!

Ja, jag håller med dej. Jag är också av den uppfattningen att hästar som arbetas mycket och på fel sätt på volter/dåligt underlag på ridbanan lättare drar på sej kotledsinflammationer. De veterinärer jag har pratat om ang detta säger att det är en av de absolut vanligaste skadorna på t ex ridskolehästar.

Problemet är att min häst har inte varit i närheten av en ridbana sen förra hösten, jag har enbart ridit i skogen (3-4 ggr/vecka) och dressyrat lite försiktigt en gång i veckan (knappt) på fälten. Jag har tagit igångsättningen efter den här hala vintern extremt försiktigt..:crazy: Jag har väldigt varierad ridterräng, både gräsvägar, grus, lite asfalt och skogsstigar. Det finns inte en runda jag kan rida där inte alla de elementen finns med (förutom asfalten).
Veterinären kliade sej i huvudet lika mycket som jag, då hon frågade samma sak, om jag suttit och tränat mycket på banan. Hur mitt träningsupplägg ser ut.

Ja, det får bli en dressyrsadel. Tyvärr åker westernsadeln ut före, min häst är inte av den lättare typen att hitta sadel till och de sadlar som passar kostar därefter.. Men jag har ju tid på mej, nu ska hon gå och bli frisk först och det tar minst 7 veckor till innan jag över huvudtaget får komma i närheten av ryggen på henne. Jag har en hoppsadel (som jag iofs inte gillar :p, men hästen är inte avig till den) som jag kan rida i sålänge när det är dags att sätta igång henne.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag är ledsen men eftersom du faktiskt vet vad problemet är - du får inte till ridningen i den aktuella westernsadeln - så får du nog antingen byta till en sadel som passar både dig ridmässigt och förstås hästens rygg.

Eller så behöver du ha en tränare hos dig regelbundet.
Det blir ju omöjligt att komma med konstruktiva råd oavsett hur duktig man är (tänker på Tua som åter skrivit ett bra inlägg) utan att se er "in action". En kunnig instruktör kan ju se, ge förslag, se resultatet... det går inte via ett internetforum.

Ja, det verkar inte bättre än att det får bli så. Jag har bestämt (satt och grubblade här igår) att när hästen väl är frisk och igång tillräckligt ska vi börja för en tränare, dock inte en westerntränare. Utan det blir en vanlig.

Tua har skrivit ett kanoninlägg, jag tar åt mej av era råd, även om mina svar kan låta hårda ibland. Men det här är min ögonsten och en tredje gången gillt när det gäller kotledsinflammationerna vill jag inte vara med om. Och iom att jag aldrig har haft minsta lilla problem med den här hästen tidigare så vill jag nu ge den vägen ett försök. Att gå tillbaka till något som vi känner så väl och som bevisligen hästen har mått bra av förut. Sen kan man ju aldrig garantera att det hjälper, men att fortsätta som vi har gjort hittills det vore idioti.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Tycker inte alls det låter konstigt. För mig är det svårt att få samma känsla i en hoppsadel som i en dressyrsadel. Det betyder i mitt fall inte vad jag vet att hästen går sämre, men det blir lite olika känsla helt enkelt (snarare att jag har olika lätt för att få till olika bitar i sadlarna i perioder). Känner du att du inte kommer hela vägen fram i westernsadeln så är det ju garanterat så och självklart påverkar det hästen! Du resonerar väldigt klokt :) Hoppas ni hittar en lösning så att både du och hästen kan hålla er friska!
 
Sv: Reder inte ut det..

Tycker inte alls det låter konstigt. För mig är det svårt att få samma känsla i en hoppsadel som i en dressyrsadel. Det betyder i mitt fall inte vad jag vet att hästen går sämre, men det blir lite olika känsla helt enkelt (snarare att jag har olika lätt för att få till olika bitar i sadlarna i perioder). Känner du att du inte kommer hela vägen fram i westernsadeln så är det ju garanterat så och självklart påverkar det hästen! Du resonerar väldigt klokt :) Hoppas ni hittar en lösning så att både du och hästen kan hålla er friska!

Vi talar samma språk du och jag. Jag ser att du tolkar mina inlägg precis som jag menade dem. Visste blir det skillnad i hur hästen känns och hur man arbetar dem i de olika sadlarna. :) Det är ju egentligen lite meningen med dem om man ska vara helt krass. Det får bli en engelsk sadel för min del, kommer leta efter en riktigt bra dressyrsadel som både jag och hästen trivs i. Fram tills dess får jag köra på min hoppsadel under hästens igångsättning..:) Jag ska rida i bägge sadlarna för veterinären sista besöket/uppföljningsbesöket plus att deras "beridare" ska rida min häst vid det besöket. Jag tror att det kommer ge svar på många frågor och jag ser fram emot det mycket, beridaren kommer ju förhoppningsvis med största säkerhet kunna avgöra vilket som är bäst för hästen..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Det kan inte ha något att göra med att westernsadeln är längre än dressyrsadeln då, och att hästen inte riktigt trivs med att ha en så lång sadel?
 
Sv: Reder inte ut det..

Hejsan och usch vad jobbigt, kanner med dig!

Jag har en rolig fraga, rider du oftast med skankelbett och det.. lilla transet pa bilden?
 
Sv: Reder inte ut det..

Det kan inte ha något att göra med att westernsadeln är längre än dressyrsadeln då, och att hästen inte riktigt trivs med att ha en så lång sadel?

Jag får erkänna att jag har tänkt tanken. Hon har extremt kort sadelläge och detta är ändå en ganska kort sadel. Men man ser hur långt sadeln går på en av fotona längre upp. Enligt utprovaren är det ingen fara, men precis som du säger så bara för att det är okej så kanske hästen inte gillar det..

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: JohannaB
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 343
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 314
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp