Redo att bli medryttare?

Pilspets.

Trådstartare
Morsning!
Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav.
Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i det o har en bra sits.

Jag är otroligt lättlärd o är bäst i hästskötsel.

Kan göra dom mesta stallsysslor.
Fodra,insläpp,utsläpp,vård av utrustning,tvätta hästar,tränas,sadla...(O mycket mer)
Ja ni fattar,mycket saker.😁

Har tävlat pay and yump 3 gånger dessutom.

Men är jag redo att bli medryttare tycker ni?
Eller kanske inte att rida utan mest sysslor,ev rida.

Hör gärna era åsikter.🙂
 
Det finns ingen gräns för hur duktig man måste vara för att bli medryttare, klart du kan det! Med stöd från rutinerad (förälder, hästägare, stallkamrater eller vad som) och rätt häst är det bara tuta och köra. Var lyhörd, chansa inte och rid en sjysst och förlåtande kuse på en plats ni är trygga. Olika stall och hästägare har olika upplägg för skötseln, ibland ingår det att sköta in eller utsläpp, mockning och blanda foder, men det är sånt man lär sig om man frågar och tar till sig. Att vara medryttare är ett utmärkt sätt att utveckla sin ridning och hästkunskap, men lyfter ett varningens finger för att inte rida "vad som helst" för att få rida, vänta på rätt ponny/häst.
 
Håller helt med Bluefish. Med rätt häst och stöd från kunniga hästmänniska är det bara bra att få rida så mycket som möjligt för att lära sig fortare🙂
 
Morsning!
Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav.
Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i det o har en bra sits.

Jag är otroligt lättlärd o är bäst i hästskötsel.

Kan göra dom mesta stallsysslor.
Fodra,insläpp,utsläpp,vård av utrustning,tvätta hästar,tränas,sadla...(O mycket mer)
Ja ni fattar,mycket saker.😁

Har tävlat pay and yump 3 gånger dessutom.

Men är jag redo att bli medryttare tycker ni?
Eller kanske inte att rida utan mest sysslor,ev rida.

Hör gärna era åsikter.🙂
Har du ridit 4.5 år på ridskola, men inte förrän nu börjat galoppera? Där jag jobbat börjar man introducera galopp (i princip med ledare, kanske max en halv långsida) i slutet av termin 2. Efter 4.5 år har man i princip börjat hoppa enkelhinder i galopp.
 
Morsning!
Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav.
Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i det o har en bra sits.

Jag är otroligt lättlärd o är bäst i hästskötsel.

Kan göra dom mesta stallsysslor.
Fodra,insläpp,utsläpp,vård av utrustning,tvätta hästar,tränas,sadla...(O mycket mer)
Ja ni fattar,mycket saker.😁

Har tävlat pay and yump 3 gånger dessutom.

Men är jag redo att bli medryttare tycker ni?
Eller kanske inte att rida utan mest sysslor,ev rida.

Hör gärna era åsikter.🙂
Beror på var du bor, och hur stor tillgången är på medryttare. Kanske om någon har en bombsäker och genomsnäll pensionär som vill få skritta ut? Nåt sånt skulle jag titta efter.
 
Har du ridit 4.5 år på ridskola, men inte förrän nu börjat galoppera? Där jag jobbat börjar man introducera galopp (i princip med ledare, kanske max en halv långsida) i slutet av termin 2. Efter 4.5 år har man i princip börjat hoppa enkelhinder i galopp.
Det beror väl också på ålder när man börjar, vilket hästmaterial som ridskolan har, vilken utbildningstrappa de använder och hur bra man utvecklats som ryttare.

När jag började vid 7 års ålder (på 70-talet) red vi också ganska många terminer innan man fick börja galoppera. Det var stort fokus på sits och balans och jag kommer ihåg hur det tragglades med korrekt ställning och böjning på volter och serpentiner, öka och minska volterna i oändlighet innan galoppen introducerades. Men precis när vi skulle få börja galoppera flyttade vi och jag letade förstås upp en ny ridskola. Där tog de förgivet att jag kunde galoppera efter att jag hade ridit så pass länge och jag vågade inte säga att jag aldrig hade galopperat när de placerade mig i en grupp (som för övrigt inte alls var på samma nivå när det gäller allt det andra vi hade gjort i trav). Fick lov att erkänna för alla under första lektionen att jag inte kunde galoppera, men det löste sig ju snabbt med det. Fick lite extra hjälp i början med det bara.
 
Har du ridit 4.5 år på ridskola, men inte förrän nu börjat galoppera? Där jag jobbat börjar man introducera galopp (i princip med ledare, kanske max en halv långsida) i slutet av termin 2. Efter 4.5 år har man i princip börjat hoppa enkelhinder i galopp.
och min filosofi är att om eleven inte är redo för galopp utan ledare är den inte redo för galopp, vi jobbar lite olika helt enkelt.

Det spelar alldeles oavsett ingen roll för TS hur man jobbar hos er. TS är ju där TS är, utbildningsmässigt.
 
och min filosofi är att om eleven inte är redo för galopp utan ledare är den inte redo för galopp, vi jobbar lite olika helt enkelt.

Det spelar alldeles oavsett ingen roll för TS hur man jobbar hos er. TS är ju där TS är, utbildningsmässigt.
Och jag tycker det är konstigt att ha ridit 4.5 år och knappt provat på att galoppera. När det gäller ledare så vet jag med mig att vi har kvar ledare ganska mycket längre än många andra ridskolor. Alla kanske inte går med hela tiden, men det finns oftast någon mer än instruktören för att kunna hjälpa till och stötta vid exempelvis introduktionen av galopp.

Jag förklarade att hos oss ser det ut på ett visst sätt, och i kontrast mot TS så blir det ju en konstig grej. TS funderade om hen var redo att bli medryttare, och jag skulle säga absolut inte om hen inte kan hantera en häst i alla gångarter. Så, om jag har en häst och en säger att hen ridit i 4.5 år hade jag som hästägare blivit otroligt förvånad om personen inte ens hade provat på att rida i alla gångarter. Så jo, det spelar otroligt stor roll för TS hur man jobbar hos oss, då det ger en inblick i vad jag "tycker" att man bör ha provat på efter så många år.
 
Det beror väl också på ålder när man börjar, vilket hästmaterial som ridskolan har, vilken utbildningstrappa de använder och hur bra man utvecklats som ryttare.

När jag började vid 7 års ålder (på 70-talet) red vi också ganska många terminer innan man fick börja galoppera. Det var stort fokus på sits och balans och jag kommer ihåg hur det tragglades med korrekt ställning och böjning på volter och serpentiner, öka och minska volterna i oändlighet innan galoppen introducerades. Men precis när vi skulle få börja galoppera flyttade vi och jag letade förstås upp en ny ridskola. Där tog de förgivet att jag kunde galoppera efter att jag hade ridit så pass länge och jag vågade inte säga att jag aldrig hade galopperat när de placerade mig i en grupp (som för övrigt inte alls var på samma nivå när det gäller allt det andra vi hade gjort i trav). Fick lov att erkänna för alla under första lektionen att jag inte kunde galoppera, men det löste sig ju snabbt med det. Fick lite extra hjälp i början med det bara.
Och min poäng är inte att ifrågasätta egentligen, utan mer poängtera att det finns de som kan tycka att det är konstigt att inte ens ha provat på att galoppera när man ridit i 4.5 år. I slutet av termin två får man prova på typ tre galoppsteg. Alltså efter 1 år. Efter 4,5 år hade jag nog förväntat mig att en person kunde galoppera både längs långsidor och på volt. Kanske inte så mycket mer än så, kanske typ trav halva volten och galopp andra halvan. Inte så hög nivå, men ha kunnat känna på hur det känns. Även om galopp introduceras så slutar man ju inte öva ridvägar, ställning, tempoväxlingar inom gångarter etc.
 
Och jag tycker det är konstigt att ha ridit 4.5 år och knappt provat på att galoppera. När det gäller ledare så vet jag med mig att vi har kvar ledare ganska mycket längre än många andra ridskolor. Alla kanske inte går med hela tiden, men det finns oftast någon mer än instruktören för att kunna hjälpa till och stötta vid exempelvis introduktionen av galopp.

Jag förklarade att hos oss ser det ut på ett visst sätt, och i kontrast mot TS så blir det ju en konstig grej. TS funderade om hen var redo att bli medryttare, och jag skulle säga absolut inte om hen inte kan hantera en häst i alla gångarter. Så, om jag har en häst och en säger att hen ridit i 4.5 år hade jag som hästägare blivit otroligt förvånad om personen inte ens hade provat på att rida i alla gångarter. Så jo, det spelar otroligt stor roll för TS hur man jobbar hos oss, då det ger en inblick i vad jag "tycker" att man bör ha provat på efter så många år.
Fast det finns ju både medryttare och hästägare som inte galopperar uppsuttet?

Varför ska det falla på galoppen?
 
Och min poäng är inte att ifrågasätta egentligen, utan mer poängtera att det finns de som kan tycka att det är konstigt att inte ens ha provat på att galoppera när man ridit i 4.5 år. I slutet av termin två får man prova på typ tre galoppsteg. Alltså efter 1 år. Efter 4,5 år hade jag nog förväntat mig att en person kunde galoppera både längs långsidor och på volt. Kanske inte så mycket mer än så, kanske typ trav halva volten och galopp andra halvan. Inte så hög nivå, men ha kunnat känna på hur det känns. Även om galopp introduceras så slutar man ju inte öva ridvägar, ställning, tempoväxlingar inom gångarter etc.
TS berättar ju i trådstarten om sin nivå, vi får ju förutsätta att TS presenterar sig på liknande sätt för en eventuell hästägare.
 
Fast det finns ju både medryttare och hästägare som inte galopperar uppsuttet?

Varför ska det falla på galoppen?
Alltså självfallet finns det olika förutsättningar, precis som det nämnts tidigare i tråden att det kanske passar med en pensionär som ska skrittas i skogen (eller många andra situationer som skulle passa). Tänker att det helt beror på vad man önskar få ut av att vara medryttare. Men jag skulle nog se det mer som en säkerhetsgrej, att första galoppen inte ska bli på en uteritt när pensionären får lite feeling i traven och faller över i galopp typ.
 
Morsning!
Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav.
Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i det o har en bra sits.

Jag är otroligt lättlärd o är bäst i hästskötsel.

Kan göra dom mesta stallsysslor.
Fodra,insläpp,utsläpp,vård av utrustning,tvätta hästar,tränas,sadla...(O mycket mer)
Ja ni fattar,mycket saker.😁

Har tävlat pay and yump 3 gånger dessutom.

Men är jag redo att bli medryttare tycker ni?
Eller kanske inte att rida utan mest sysslor,ev rida.

Hör gärna era åsikter.🙂
Hej!

De flesta som söker medryttare vill nog ha någon som kan rida i alla gångarter och hantera om hästen blir rädd eller busig på en uteritt. Så du behöver nog en del tur för att hitta en häst du får rida på. Men kanske kan du hitta en sköthäst att pyssla om?
 
Om du har kunniga föräldrar (eller iaf intresserade som vill lära sig) så kan det säkert funka med rätt häst och ägare. Tex en lite äldre stabil ponny/häst som är väldigt snäll och som mest ska få aktiveras lite eller röra på sig lite lugnt.
 
De allra flesta som är ödmjuka och lyssnar på ägarens instruktioner kan bli medryttare, om ett häst dyker upp. Men se till att det verkligen är rätt häst och rätt upplägg och var väldigt ärlig med exakt vad du kan. Om man mest ridit på ridskola och bara är van vid hästarna där kan en mer nervig och reaktiv häst bli svår även om man bara ska skritta ut och är man ute i skogen då tex kan det bli en osäker situation. Och om in- och utsläpp av andras hästar tex ska ingå så var väldigt noga och fråga vilken typ av hästar det är, det är verkligen inte kul att känna att man håller på att riskera livet varje gång för att någon häst reser sig tex. Lycka till med letandet och hoppas du hittar någon trevlig häst (och hästägare)! ☺️
 
Tack för alla svar!

Självklart får man hitta en häst/ponny på lagom nivå.

Fick börja galoppera på en privatlektion när jag ridit i 1,5 år. Sen dröjde det nog 2 år innan vi fick prova igen. Efter 1 år har vi fått galoppera varje lektion i longeringalina.😃
 
Det bästa är ju om du kan fortsätta rida på ridskola samtidigt som du letar medryttar/sköthäst. Kanske finns det möjlighet för elever att bli skötare på någon ridskolehäst?

Kanske finns det någon som bara behöver hjälp med lättare motion någon gång i veckan, där galopp inte nödvändigtvis behöver ingå?

Så länge du är öppen, ärlig och ödmjuk inför häst/ponny och ägare så tror jag inte det är omöjligt alls.
Du kanske kan ha som mål att börja leta närmare våren?
Då hinner du komma igång med galoppen också, och slipper förhoppningsvis något av de största nackdelarna med att ha häst dessutom - vinter, kyla, halka, mörker, och snöstyltor under hovarna. Något alla hästmänniskor tycker är jobbigt, och som troligtvis är ännu jobbigare om man är ovan och hästägaren måste kunna lita på att du klarar/orkar i alla väder.

Men leta på du, så kanske du hittar en som passar till slut :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 766
Senast: svea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 525
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Som rubriken visar så undrar jag hur erfaren man behöver vara för att bli medryttare? Förstår att detta är olika beroende på hästen...
Svar
12
· Visningar
2 269
Senast: kossankaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp