Reduktionsplikten sänks?

Till vilken nivå tror ni att reduktionsplikten på diesel sänks från nuvarande 30,5%

  • 26-21%

  • 20-14%

  • 13-6%

  • 5-0%

  • Ingen sänkning


Resultat syns endast efter röstning.

Smoothi

Trådstartare
Dagens nivå på reduktionplikten är pausad enligt beslut. Tack vare SD så förhandlar man nu högintensivt med regeringpartierna om att den ska sänkas. Men på vilken nivå kommer man att landa på, tror ni? Vi nöjer oss med att rösta för dieseln eftersom den är betydligt högre än för bensinen
 
Dagens nivå på reduktionplikten är pausad enligt beslut. Tack vare SD så förhandlar man nu högintensivt med regeringpartierna om att den ska sänkas. Men på vilken nivå kommer man att landa på, tror ni? Vi nöjer oss med att rösta för dieseln eftersom den är betydligt högre än för bensinen
Vi råkar vara med i EU och är därmed bundna av EU:s regelverk. Att sänka reduktionsplikten utöver det ger dryga böter, dvs kanske en besparing för den egna plånboken för vissa men dyrt för samhället och miljön.

Jag är ytterst fascinerad och förskräckt över att ett parti som tjuter så högt om lag och ordning tar så lätt på de lagar vi är bundna att följa genom vårt medlemskap i EU. Och ett parti som dessutom vill med i Nato (=fler överenskommelser Sverige som land blir bundet att följa).
 
Jag är ytterst fascinerad och förskräckt över att ett parti som tjuter så högt om lag och ordning tar så lätt på de lagar vi är bundna att följa genom vårt medlemskap i EU. Och ett parti som dessutom vill med i Nato (=fler överenskommelser Sverige som land blir bundet att följa).

SD är alltid SD; "Vi kan minsann unna oss att vara sämst i klassen EU på allt, varför ska vi ens försöka föregå med goda exempel när andra länder kämpar?" :grin:
 
Vi råkar vara med i EU och är därmed bundna av EU:s regelverk. Att sänka reduktionsplikten utöver det ger dryga böter, dvs kanske en besparing för den egna plånboken för vissa men dyrt för samhället och miljön.

Jag är ytterst fascinerad och förskräckt över att ett parti som tjuter så högt om lag och ordning tar så lätt på de lagar vi är bundna att följa genom vårt medlemskap i EU. Och ett parti som dessutom vill med i Nato (=fler överenskommelser Sverige som land blir bundet att följa).
Nu är jag dåligt insatt i SD, men de menar väl inte att vi ska sänka lägre än vad EU kräver? Utan de vill väl hamna på EU's regelnivå?

Och ska det till en förhandling här så kommer vi hamna över EU's nivå. :)
 
Nu är jag dåligt insatt i SD, men de menar väl inte att vi ska sänka lägre än vad EU kräver? Utan de vill väl hamna på EU's regelnivå?

Och ska det till en förhandling här så kommer vi hamna över EU's nivå. :)

De hävdar att det inte finns en egentlig miniminivå och att det därför är rätt att kräva nollvision.
 
Jag fattar inte riktigt vad reduktionsplikt är? Som jag fattar det så blandar man in rapsolja i diesel men det finns ju inte så mycket dieselbilar och traktorerna blandat in mycket rapsolja/vegetabilisk olja. Jag får för mig att det mest är för att kompensera oljebolagen för minskade inkomster, dvs inga större miljövinster utan förtäckt företagsstöd nästan. När jag läste på Google så importeras det mesta av den vegetabiliska oljan så miljövärdet påverkas av importmiljökostnader? Jag tycker hela reduktionsdiskussionen är mystisk och verkar gynna några rika företag och är en sådan där ”helig” diskussion som inte går att diskutera utan att folk skriker om saker de inte kan något om.

Det är liksom den ”enda” heliga lösningen när jag personligen tycker att bränslecellsbilar är den enda lösningen.
 
Problemet är ju också att reduktionsplikten är en del i att hålla ner våra koldioxidutsläpp. Och sänker vi den kommer vi (högst troligtvis) att behöva betala en massa böter till EU för att vi överskrider våra utsläppsrätter.

Så det kommer bli betydligt dyrare för Sverige att minska än att ha det kvar.

Men det är ganska typiskt att man vill verka bra genom att lösa komplicerade problem på enkla sätt, även om det i längden kommer påverka folket ännu mer negativt
 
Jag är ytterst fascinerad och förskräckt över att ett parti som tjuter så högt om lag och ordning tar så lätt på de lagar vi är bundna att följa genom vårt medlemskap i EU. Och ett parti som dessutom vill med i Nato (=fler överenskommelser Sverige som land blir bundet att följa).
Det ligger tyvärr i tiden. Många människor idag skriker högt om sina egna (rättmätiga eller inbillade) rättigheter, men skyldigheter har blivit något otydligt och suddigt som bara gäller andra. Det är en tydlig trend, men SDs företrädare drar det längre än många andra.
 
Ungefär hälften av bilarna är diesel. Eller vad menar du att det inte finns så mycket dieselbilar?

@tara

Det går åt mer än dubbelt så mycket diesel som bensin vid pumparna.

”Varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. (Mars 2022)”
 
Nu är jag dåligt insatt i SD, men de menar väl inte att vi ska sänka lägre än vad EU kräver? Utan de vill väl hamna på EU's regelnivå?

Och ska det till en förhandling här så kommer vi hamna över EU's nivå. :)
SD vill att det ska vara billigare att köra bil till affären, köpa en plastpåse till den mat vi inte längre har råd att handla.
 
@tara

Det går åt mer än dubbelt så mycket diesel som bensin vid pumparna.

”Varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. (Mars 2022)”

Bara vanlig diesel eller räknas miljödiesel (RME/HVO) med där? Och är det då bara bilar, eller räknas lastbilar/bussar med där? I så fall är det ju lite missvisande ang antal bilar.
 
Bara vanlig diesel eller räknas miljödiesel (RME/HVO) med där? Och är det då bara bilar, eller räknas lastbilar/bussar med där? I så fall är det ju lite missvisande ang antal bilar.
Allt är med, och ja det är missvisande om man vill räkna bara antalet personbilar. Fast jag tänkte att det viktiga var hur mycket dieselvolym vs bensinvolym som konsumerades, eftersom det är vad som är viktigt när man ska blanda in miljövänligare delar i dem.
 
Allt är med, och ja det är missvisande om man vill räkna bara antalet personbilar. Fast jag tänkte att det viktiga var hur mycket dieselvolym vs bensinvolym som konsumerades, eftersom det är vad som är viktigt när man ska blanda in miljövänligare delar i dem.

Det är det ju, ja. Tunga trafik står ju för en stor del av utsläppen.
 
@tara

Det går åt mer än dubbelt så mycket diesel som bensin vid pumparna.

”Varje dag säljs, enligt Drivkraft Sverige, ungefär 16,8 miljoner liter diesel och 7,8 miljoner liter bensin. (Mars 2022)”
Även bilarna drar betydligt mer med svensk diesel jmf med diesel i tex Tyskland, Frankrike, Spanien mfl. Och det beror att Sverige blandar in mer "avfall" i bränsle. När jag kör min bil i dessa länder drar den 1dl mindre per mil just för att den dieseln är bättre och innehåller mer energi:)
 
I kvällens debatt får vi se hur arga MP är över dagens besked om att reduktionsplikten sänks 🤣🤣🤣🤣. 5,50kr billigare enligt vad dom räknat ut. Grattis ni får billigare bränsle och mer kvar i plånboken per liter 👍
 
I kvällens debatt får vi se hur arga MP är över dagens besked om att reduktionsplikten sänks 🤣🤣🤣🤣. 5,50kr billigare enligt vad dom räknat ut. Grattis ni får billigare bränsle och mer kvar i plånboken per liter 👍

Vilka är dom?

Och vi kommer med största sannolikhet få betala böter till EU, vilket kommer att ta hårt på skattepengarna. Varifrån skall dessa pengar tas? Skolan? Vården?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp