Reflektioner efter drömresan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte börja samla lite reflektioner efter resan... Akhal tekéer finns i flera olika linjer och fyra olika typer, från de mest greyhound-lika till mer "halvblodsaktiga".

Min häst är av lätt typ men inte den mest extrema. Stam-mässigt har jag knappt ser något jag känt till sedan innan,men å andra sidan har jag inte varit direkt i de delarna av Europa heller. Några ryska importer var också med.

Unga hästar var speciellt roligt att se, samt de under ryttare. En del av de unga var verkligen extremt 'människosökande', tex när de blev osäkra över omgivningen eller inte förstod uppgiften. En sådan häst föredrar jag. Dock finns också risken att en sån häst blir harig generellt och det är sällan önskvärt.

Jag höll med domarna i mycket men har svårt att förstå alla gånger vad som skilde vissa hästar åt. Två domare var från MAAK/huvudstamboken i Ryssland och en var 'lokal'.

Jag vill inte heller ha en häst med spänd och kort galopp, de gick helt bort för mig. Den flashiga traven känner jag inget behov av om galoppen är tråkig. Önskar att jag antecknat lite mer men hade fullt upp med att fota (1000 bilder med systemkameran) och filma (med telefonen, kanske 40-50 filmer).
.
 

En kul sak är att en halvbror till min häst var med, en häst med samma mamma. Den hingsten vann sin klass (överlägset om jag inte minns fel) och jag reagerade extra på hur den rörde sig fint. Det var rätt många hästar i klassen också så han var inte utan motstånd.
Min häst var väldigt lik den i rörelserna.

En annan intressant sak var att hingstar måste löshoppa 1,20 för att bli meriterade (eller något åt det hållet, är osäker) som avelshingstar.

Så vitt jag förstått får man använda vilken renrasig hingst man vill för att avla, men är inte jätteinsatt på just den biten. Avelsvärdering är ändå en viktig sak som jag uppmuntrar oavsett.
 
Så spännande, väldigt kul att läsa om din resa :)

Åh vad glad jag blir :) alltid kul om någon mer är nyfiken på vår fina ras (eller spännande resor, haha).


En sak jag reagerade mycket på i löshoppningen var att en del medhjälpare verkade ovana (i alla fall ovana med så känsliga hästar).
Jag lärde mig rätt snabbt att min häst är extrem på att läsa kroppsspråk och det tog därför lång tid innan jag tex kunde longera. Hamnade man lite fel bromsade eller vände/stannade/reste han sig.

Det såg jag även här. Om medhjälparen hamnade framför och försökte driva blev hästen (oftast) direkt osäker. Två hästar fick de även att stanna på hinder på det viset :(
Unghästarna reagerade starkast, inte konstigt. Den vackra svarta hingsten kom inte helt till sin rätt i hoppningen på grund av detta.

Det är extremt små marginaler det handlar om på de här hästarna så ett halvblod kanske inte hade reagerat alls.

Överlag hoppade ändå de flesta trevligt om än med väldigt hög fart (som delvis också var medhjälparnas fel som drev dem lite hårt).

De två hästarna vi fick se hoppa uppsuttet (en unghäst och en högt utbildad äldre) gjorde det också fint efter utbildningsnivå.
 
IMG_20190607_153533~2.jpg
 
En annan kul grej med de här resorna är människorna man träffar. Jag kände mig liten och bortkommen när jag kom och hakade därför på en äldre dam med vän (och en medföljande man :p). Jag försöker alltid våga prata även om det blir på en dålig stapplande tyska blandat med engelska. Det är få sammanhang jag tar mig helt utanför min bekvämlighetszon på samma sätt men här är väl motivationen väldigt hög, haha.

På så sätt fick jag höra en av de tyska damernas åsikt om en speciell hingst, som enligt henne gav dåliga (långa) ryggar.
Just ryggarna är en svag punkt exteriört i vår ras och därför är sån information extra intressant.

Rätt så svanhalsiga hästar förekommer också men det stör mig inte alls längre faktiskt, min häst har inga problem med att ridas i form trots halsansättningen och det är också en av sakerna som ger rasen en viss karaktär. En svag rygg är däremot alltid en svag rygg...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp