Reflektioner tack!

Morrhoppsan

Trådstartare
Har diskuterat kring att få ta hem en häst på prov inför ev köp.

Orsaken till prov är att jag egentligen inte är helt 100% på att det är rätt häst. Den är större än tänkt och fungerar inte helt optimalt ute, vilket där ca 50% av min ridning äger rum. Ägaren har som krav att hästen för att minska skaderisk ska gå själv under denna tiden, vilket jag förstår

Stallägaren är inte villig att lösa frågan utan hänvisar till att släppa i sjukruta eller släppa ihop, punkt. Kan förstå det, vi har bara ett visst antal hagar att tillgå.

Ägaren vill ha säkerhet att jag, om hästen skadar sig, står för hela veterinärkostnaden tills hästen blir frisk igen om jag inte köper. Hästen är sedan tidigare behandlad i ett ben och det är plockat på försäkringen som det är och vet-delen ligger på 30 000

Jag har hamnat i ett moment 22 och skulle vilja ha lite input och tankar
 
Sv: Reflektioner tack!

Om du redan nu känner att det inte är rätt (100 %) och det strular som du beskriver hade jag letat vidare. Det finns jättemånga hästar till vettiga priser nu, det är köparens marknad.

Varför köpa på sig problem? De kommer ändå...
 
Sv: Reflektioner tack!

Jag hade nog givit upp, om hästen skadar sig kan ju pengarna bara rusa iväg. Leta vidare, tycker jag..
 
Sv: Reflektioner tack!

Som skrivet innan det är köparens marknad just nu. Så jag skulle utan vidare kunna visa dig en fullt frisk häst som funkar vid uteritt till bra pris. Så det finns ingen som helst anledning att du ska ge dig på en häst som du inte känner för redan innan. Speciellt inte under de förhållanden som du har med hagar och ekonomiskt ansvar. Tänk själv efter vad som händer om hästen skadar sig och sedan inte blir frisk. Det är ju långt ifrån alla skador som blir helt bra.
 
Sv: Reflektioner tack!

Som skrivet innan det är köparens marknad just nu. Så jag skulle utan vidare kunna visa dig en fullt frisk häst som funkar vid uteritt till bra pris. Så det finns ingen som helst anledning att du ska ge dig på en häst som du inte känner för redan innan. Speciellt inte under de förhållanden som du har med hagar och ekonomiskt ansvar. Tänk själv efter vad som händer om hästen skadar sig och sedan inte blir frisk. Det är ju långt ifrån alla skador som blir helt bra.
Kanske ska tillägga innan moderatorn sätter i halsen att det inte är jag som har häst att sälja ;)
 
Sv: Reflektioner tack!

Det är ju detta som är kruxet. Om hästen mot all förmodan skadar sig kan kostnaden för veterinär och rehabilitering bli rejält dyrt.

OM är just nu inget bra ord, det ingår i för många meningar
 
Sv: Reflektioner tack!

Säger som de andra eftersom du är i mina ögon sett ,tveksam om det är rätt häst så råder jag dej att leta vidare.
Vill det sej illa så kan du bli stående med en skadad häst som kommer att kosta en massa pengar.
Finns mkt på marknaden,leta tills du hittar en som känns rätt.Lycka till.
 
Sv: Reflektioner tack!

Det är ju detta som är kruxet. Om hästen mot all förmodan skadar sig kan kostnaden för veterinär och rehabilitering bli rejält dyrt.

OM är just nu inget bra ord, det ingår i för många meningar

Ja det finns många om i det här fallet och många inkluderar ekonomi också.
Jag vet ju inte hur länge du har letat häst och inte heller varför du funderar på att ta just denna hästen på prov.
Men som jag skrev innan skulle jag tämligen enkelt bara genom att kolla i bekantskaps kretsen som jag har kunna hitta trevliga hästar som inte använt sin försäkring och som fungerar för uteritt. I prisklasser från ca 10 000 och uppåt beroende på ålder och ras. Så i ditt ställe hade jag själv hellre letat vidare när det inte känns helt hundra med just denna hästen. För det finns trevliga hästar till salu och om tänker behålla hästen en längre tid, vilket de flesta brukar ha för avsikt. Köp då en som känns rätt redan från början. Inte en som redan känns fel.
 
Sv: Reflektioner tack!

Har letat i 7 månader och gått på många nitar innan jag hittade denna som faktiskt kändes bra och uppfyllde utbildningsnivå, vilket en stor andel andra definitivt inte gjorde.

Till viss del är det nog för att jag faktiskt tröttnade på att leta, vilket är en dum anledning som något.

Att kunna ta på prov var en lösning för att känns mig för OM det passade då jag trots allt inte vill köpa och komma på 5 månader efter att det ÄR för stort och fungerar inte bra. Det kommer dessutom vara min första egna häst istället för medryttar och foderhästar

Jag vill ha en häst att ha lång tid framöver och jag har så sent som i går påtalat för ägaren att jag inte alls är säker på detta.


Vilket väl egentligen besvarar min egen fråga. :crazy:
 
Sv: Reflektioner tack!

Du vet redan, men vill ha lite input. Jag tror alla har varit entydiga i sina svar :D

Du har rätt.

(dessutom: detta är inte den roligaste hästägartiden. Själv väljer jag bort att köpa häst och skjuter det till våren)
 
Sv: Reflektioner tack!

Efter gårdagens diskussion om hur ersättningen skulle te sig om hästen skadade sig så har det inte känts så positivt trots allt men jag behövde lite input och reflektioner från andra för att reda upp tankarna.

Tidpunkten... tja.. Pudersnö är ganska trevligt att rida i det med :D
 
Sv: Reflektioner tack!

Där jag finns innebär det frusna vattenledningar, spruckna vattenledningar, ogenomträngliga snömassor som blåst igen väg, port, dörr till stallet. Frusna hästar, hal stallplan, oridbara slingor, problem att ta sig in i ridhuset, problem att ta sig till stallet, från stallet och problem att mocka.

Nej, det här är inte den årstid jag känner att jag vill vara hästägare. Ger mig alltid en känsla av att det hade varit smidigt att skrapa skattemärket och ställa av :D
 
Sv: Reflektioner tack!

Håller helt med!

Jag hade vilda planer på att säga åt stallägarna att släppa ut mina hästar i skogen och så kan jag hämta hem dem när det blir vår...;)

Som det är här nu så kan jag inte ens se när jag kommer att komma ut till stallet nästa gång. Allt är igensnöat, bilarna är dolda bakom snövallar och det går ingen kollektivtrafik.

Så hade jag varit du TS hade jag väntat lite med att skaffa pållen. Ska du skaffa en häst nu håller jag med de andra. Vänta tills du hittar en häst som det verkligen stämmer med. :)
 
Sv: Reflektioner tack!

Fast åt andra sidan klarar man av vintern och allt ve det innebär med hästhållning. Ja då vet man ju att man kommer att klara av att ha häst hela året.
 
Sv: Reflektioner tack!

Men TS har väl haft foderhästar innan?¨

Det är klart att man måste ha hästen i alla väder, så tänkte vi när vi skaffade hund mitt i vintern också. Man tar den 'jobbigaste' perioden först. :)

Och sen hoppas jag att inte vintern kommer att fortsätta så här extremt som det är just nu. Men just de senaste dagarna hade jag inte haft nåt emot att inte ha häst. Jag får så dåligt samvete för att jag inte kan ta mig ut till stallet även om jag har helinackordering.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 768
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
16 477
Senast: BornAgain
·
Gnägg Vill ventilera något jag funderar och oroar mig en del över Jag har en lång hästbakgrund och har ridit extremt mkt, levt för hästar och...
2
Svar
26
· Visningar
2 806
Senast: Mim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp