Reflexer barbacka

palle11

Trådstartare
Hejsan! Nu börjar det bli mörkare ute och man vill ju se till att synas när mörkret faller. Vad använder ni för reflexer? Några ni skulle rekommendera?

Jag rider nästan alltid barbacka så reflexerna jag har just nu är reflexjacka, benreflexer, martingal (omspänd till halsring) och ett reflexspö. Skulme dock vilja ha lite mer så överväger att införskaffa hjälmreflex, tygelreflex och svansreflex🤔.
 
Benreflexer, svansreflex, tygelreflexer, reflexbrösta (fäst i mjuk täckesgjord). Har ibland en liten blinkande lampa i svansen. Hjälmreflex och reflexväst. Stigbygelreflex om du rider med sadel.

De reflexer jag alltid använder vid risk för mörker är ben- och svansreflex. Samt reflexväst.
 
Ben, brösta, svans, väst och pannlampa. Ibland brukar jag sätta benreflexer på mina egna ben.
Vi möter dock nästan aldrig trafik. Hade det varit mer trafikerat hade jag kanske hängt på lite fler.
 
Jag orkar inte hålla på att smådutta så jag har reflextäcke med reflexer runt om till hästen och varseljacka + pannlampa på mig själv. :)
 
Jag har alltid som minimum benreflexer, reflexbrösta och svansreflex på hästen. Jag har en sådan svansreflex som spänns runt svansen för att kunna sätta röd lampa i svansen, vilket jag oftast gör.
Överväger att köpa en öronluva i reflex också. Tränsreflexer var länge sen jag använde, jag upplevde det bökigt att ta av och på och sitter de på jämt så blir de så skitiga att de inte gör mycket nytta tycker jag.
Har jag sadel så har jag reflextäcke på också. 😊
På mig själv har jag reflexväst, pannlampa, röd lampa bakåt och armreflexer (så att det syns om jag gör tecken :D).

Just lampor gör sån skillnad har jag märkt, för med reflexer krävs ju att den du möter har ljus själv. Möter man en cyklist, annan häst med ryttare, gående mitt ute på landet så är man nästan på varandra innan man ser varandra om man bara har reflexer. Upplevde det förra vintern med ett annat ekipage och började använda lampor igen. Kanske är ett icke-problem om man har nåt annat än en filbunke till häst, men det är ju just det jag har. :angel:
 
Nu rider inte jag utan promenerar, men jag använder reflextäcke fäst med en täckesgjord. Jag har inte ländtäcke utan ett sånt som går runt bröstet också. Ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera barbacka också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Just nu denna årstid när det är väldigt mörkt så det är ju viktigt att använda reflexer på våra hundar. Jag blir lika arg varje...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 874
Senast: taccotad
·
Utrustning Hej! Var ute och gick en sväng med pollen i mörkret idag och funderade lite: När man sitter på hästen finns det ju en massa reflexer...
2
Svar
21
· Visningar
2 938
Senast: Train
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 263
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp