Bukefalos 28 år!

S

Saril

Det börjar bli dags att köpa lite nya reflexer och jag funderar på att köpa en svansreflex av denna typ http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/940116/940116_01.jpg
Men det jag funderar på är - sitter den verkligen kvar? Någon här som provat?

Vilka reflexer brukar ni använda när ni rider ut i mörkret? Innan har jag bara använt reflexväst och benreflexer på hästen men funderar på att lägga till tränsreflexer och som sagt svansreflex. :)
 
Sv: Reflexer!

Jo, jag. Fast min var rosa och den ramla av efter första ridturen med den, sen hittade jag den aldrig mer fast jag gick HELA rutten som jag ridit.

Trodde jag satte på den så som den skulle sitta, men antingen var det dåligt påsatt av mig eller oxå urusel konstruktion. Har numera alltid reflexländtäcke istället och det syns betydligt bättre en den där lillasvansskiten till reflex.
 
Sv: Reflexer!

Jag har precis sånna och de funkar alldeles utmärkt! Sitter perfekt:).

Annars har jag benreflexer på häst och mig själv, reflexväst, ländtäcke, träns, förbygel, hjälmreflex och som sagt svansreflex. Har också pannlampor:)
 
Sv: Reflexer!

Tills det blir kallare är det benreflexer och brösta på hästen. Lite senare blir det varseljacka + hjälmreflex, ev stigbygelreflexer. På hästen tränsreflexer, brösta, benreflexer, ev reflexboots. Brukar ha ländtäcke, men har insett att det är åt ****** för litet för hästen :o
 
Sv: Reflexer!

När vi är ute har vi


¤ Hjälmreflex
¤ Reflexväst
¤ Tränsreflexer
¤ Benreflexer
¤ Reflexridtäcke (fästs framför sadeln)

Jag provade en svansreflex i vintras, men hur jag än bände, vred och grejade så höll den sig inte kvar.
 
Sv: Reflexer!

Jag: Väst (Som man kan välja att ha lampor på, vitt framåt & rött bakåt)

Hästen: Benen, Brösta (martingal), Ländtäcke eller Svansreflex.
 
Sv: Reflexer!

Näe, den modellen har jag aldrig kommit överens med. Jag har en svansreflex från boett som sitter där den ska iaf, den rekommenderar jag hellre. :)

När jag rider ut har hästen reflexbrösta, reflexer på alla fyra benen, i svansen och på tränset. Själv har jag på hjälmen och en reflexväst.
 
Sv: Reflexer!

Jag har aldrig fått en svans reflex att sitta bra, kanske beror på all pänsglans jag har i svansen?

När vi är ute har vi iaf:
Hjälmreflex
Reflexväst
Pannlampa
Benreflexer på ryttare
Benreflexer på häst
Reflexboots på häst
Reflextäcke som även har svanslapp med reflex på
tränsreflexer
Reflexbrösta

:)
 
Sv: Reflexer!

Jag har en sådan, fast en äldre variant med rosa reflexer (snordyr var den då!), och den sitter jättebra. Men man måste lägga den tight om svansroten och knyta resåren nedtill för att den ska sitta. Men gör man det är det inga som helst problem.

Jag hade bråttom senast jag red ut, och min sitter numera i ett staket en bit bort i byn... :angel: Tack och lov har någon vänlig själ hängt upp den, hoppas den sitter kvar idag nrä jag hämtar den.

När vi rider ut har jag fäljande reflexer på:
*4 benreflexer, ibland även damasker med reflexkant.
*Reflexbrösta.
*Ovan nämnda svansreflex.
*Reflexväst på mig själv.
*Hjälmreflex.

Har även ett ländtäcke, men det är dels fleecefodrat (=alldeles för varmt att använda nu!) och dels lite litet på Elviras feta bak. Pinky var lite nättare... :o
Ska skaffa ett ofodrat reflexskrittäcke istället, men det är så svårt att hitta!

Funderar även på reflexboots, men de slits ju så fort, kanske reflexen blir dålig så snabbt att det inte är värt?
 
Senast ändrad:
Sv: Reflexer!

Jag brukar köra med "snap-on-reflexer" i svansen. Funkar helt utmärkt!

Vi ser ut som lysande reflexstolpar när vi är ute i mörkret :D
Reflextäcke
Tygelreflexer
Tränsreflexer
Reflexbrösta
Benreflexer
Snap-on-rexlexer i svansen
Reflexväst/varseljacka
Och ev nått mer på mina ben ifall om att han sticker hem utan mej..

Så jaa, vi syns! :p
 
Sv: Reflexer!

Tips tips - ofodrat ridtäcke i reflex finns på Gekås. :) Iaf när jag var där. Är dock lite prassligt och jag har inte ridit med det än.

I vinter blir det:
4 benreflexer/damasker med reflexkant
Ridtäcke
Brösta

Jag:
Väst eller varseljacka

Kanske skulle införskaffa en hjälmreflex också! Ett av täckena har reflexpiping också. Av erfarenhet kan jag säga att han var den enda av 7 hästar som syntes när de var på rymmen och fick möte av en bil... (jag befann mig bakom hästarna på samma väg så jag såg ju vad som lyste upp av strålkastarna). Som hann stanna - kanske just därför? Fram för reflexer på ALLA utetäcken!
 
Senast ändrad:
Sv: Reflexer!

Fram för reflexer på ALLA utetäcken!

Kan bara instämma. Kanonbra.


Jag har varseljacka och hjälmreflex.
Hästen: Benreflexer, reflexbrösta och reflextäcke. Funderar på att ha något på svansen eftersom det är det som bilisterna kommer att se först när de kommer bakifrån. Sett att det finns reflextäcke som även har en flärp ner över svansen. Kanske dags att skaffa ett sådant?
 
Sv: Reflexer!

kl

men ni som använder benreflexer OCH benskydd, hur får ni reflexerna att räcka runt skydden? eller är det reflexskydd som gäller?

jag hittade några benreflexer med stretch men det var på gränsen att de gick runt
 
Sv: Reflexer!

Resårreflexer har jag aldrig haft problem att få runt, inte ens utanpå de klumpigaste benskydd. (De vita luddamaskerna från Hööks...) Och även om inte min häst har de allra grövsta benen så känns det att de skulle räcka till ännu grövre ben.

Vanliga stumma reflexer med snäpplås har jag aldrig fått runt något slags skydd...

Jag köpte iofs resårreflexer från Horze som hade väldigt stel "reflexfärg", som man liksom fick spräcka sönder genom att dra ut reflexen för att den öht skulle vara elastisk. Kanske är det ett sådant fenomen som gör att du upplever att den itne når runt? Eller har din häst väldigt grova ben?:D
 
Sv: Reflexer!

Jag brukar köra med "snap-on-reflexer" i svansen. Funkar helt utmärkt!

Vi ser ut som lysande reflexstolpar när vi är ute i mörkret :D
Reflextäcke
Tygelreflexer
Tränsreflexer
Reflexbrösta
Benreflexer
Snap-on-rexlexer i svansen
Reflexväst/varseljacka
Och ev nått mer på mina ben ifall om att han sticker hem utan mej..

Så jaa, vi syns! :p

Hur fungerar snap-on reflexer? Är det "clips" eller är det nåt annat?

Jag tror jag ska prova med svansreflex som man sätter fast med kardborre, ska införskaffa ett par elastiska reflexer att sätta runt mina egna ben också.

Nu kommer jag alltså använda reflexväst (med reflexer som går över axlarna och runt magen), tygel- och tränsreflexer, svansreflex och benreflexer till både mig och hästen. Nu kommer jag i alla fall synas mycket bättre än med bara en väst och benreflexer som jag använde förut... :angel:
 
Sv: Reflexer!

Jag tycker snarare att en del reflexer kan vara förstora om man inte har skydd under dom...
 
Sv: Reflexer!

Jag får runt vanliga benreflexer med spänne på både nordsvenskens ben och fullblodets smala ben + benskydd.
 
Sv: Reflexer!

Som det låter - Snap-on

_DSC0012.jpg
 
Sv: Reflexer!

Har även ett ländtäcke, men det är dels fleecefodrat (=alldeles för varmt att använda nu!) och dels lite litet på Elviras feta bak. Pinky var lite nättare... :o
Ska skaffa ett ofodrat reflexskrittäcke istället, men det är så svårt att hitta!


Jag köpte mitt på U**ared. Funkar hur bra som helst! Tror de hade kvar dom sist jag var där för någon månadsen
 

Liknande trådar

Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 873
Senast: Therese1988
·
Utrustning Hejsan! Nu börjar det bli mörkare ute och man vill ju se till att synas när mörkret faller. Vad använder ni för reflexer? Några ni...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Vinur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: Wille
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 834
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp