nullo-modo

Trådstartare
Påmin nära, kära, bekanta och kollegor om att bära reflexer❤

Är helt skakig av att varit nära att meja ner en grupp mörkklädda personer som inte ens lyste med någon liten ynka mobil.
Blev så rädd att jag tvärnitade och skälde ut dom för att dom inte bar reflexer så nu betraktas jag väl som en rabbit häxa🙈
 
Förstår dig. Det är ett ungt par i min egen ålder (~30 årsåldern) som går med barnvagn här där jag bor. De har reflex på vagnen men inte själva och de går alltid i bredd så hon går med vagnen och han går bredvid vagnen ute i körfältet. När det är mörkt. Utan reflexer. Jag har varit nära att köra på dem, främst honom eftersom han alltid går mitt i vägbanan på vår smala lilla väg (som det trots allt är 70 på), flera gånger redan. Folk tutar och viftar argt på dem men det verkar inte gå in. Fattar inte hur man kan vara så nonchalant?
 
Senast idag på väg hem från stallet gick någon med en hund mitt på grusvägen. Det var vid husen så jag hade halvljus fortfarande på och såg något litet ljus då och då så trodde det var någon 1 km längre fram. Tände helljuset kort för att se mer och då var det människa och hund stillsamt gående inte så himla långt framför mig. Hur vågar man?! Sådana personer kan ju knappast ha körkort och veta hur kort framför sig man ser på halvljus utan reflexer 😰
 
Jag har länge ansett att det borde vara lagstadgat reflexkrav. Precis som att det är krav på lyse och reflexer på cyklar.

Eller hur! Dessutom tycker jag det är skitdåligt utbud av bra reflexer att ha på sig själv typ runt fotlederna som passar enkelt både större stövlar/vinterkläder. För det är ju där det syns som allra bäst om man är ute och promenerar. En reflexväst i all ära men den identifierar iaf inte jag alls lika snabbt på närmre håll. De syns ju bäst ute på landet i mörkret på långt håll när man kör med helljus. Hästar med 4 benreflexer är riktigt bra, fattar inte heller varför folk sätter färre. 4 så ser man ju direkt det är en häst.

(Och såklart menar jag inte att man bara ska använda en enda reflextyp).
 
Eller hur! Dessutom tycker jag det är skitdåligt utbud av bra reflexer att ha på sig själv typ runt fotlederna som passar enkelt både större stövlar/vinterkläder. För det är ju där det syns som allra bäst om man är ute och promenerar. En reflexväst i all ära men den identifierar iaf inte jag alls lika snabbt på närmre håll. De syns ju bäst ute på landet i mörkret på långt håll när man kör med helljus. Hästar med 4 benreflexer är riktigt bra, fattar inte heller varför folk sätter färre. 4 så ser man ju direkt det är en häst.

(Och såklart menar jag inte att man bara ska använda en enda reflextyp).
Jag funderar på att köpa benreflexer för häst till mig själv :p
 
Eller hur! Dessutom tycker jag det är skitdåligt utbud av bra reflexer att ha på sig själv typ runt fotlederna som passar enkelt både större stövlar/vinterkläder. För det är ju där det syns som allra bäst om man är ute och promenerar. En reflexväst i all ära men den identifierar iaf inte jag alls lika snabbt på närmre håll. De syns ju bäst ute på landet i mörkret på långt håll när man kör med helljus. Hästar med 4 benreflexer är riktigt bra, fattar inte heller varför folk sätter färre. 4 så ser man ju direkt det är en häst.

(Och såklart menar jag inte att man bara ska använda en enda reflextyp).
Jag hittade ett par med kardborrband och stretch på Citygross! Där är snarare problemet att få de att sitta bra på armar, så de är nog bättre över vinterstövlar på ben :)
 
Jag förstår inte varför det tex inte görs så att samtliga vinterjackor har reflexdetaljer någonstans. Det borde ju vara lättfixat ändå. Likadant med vinterskor (om det inte är kängor helt i läder förstås, då blir det knepigare).
Jag har förvånat konstaterat att mina 3 senaste skoköp, är alla utrustade med reflexer. Ett par Scholl sprinter, ett par ortopediska saucony, och ett par 200kronors rea-walkingskor från skopunkten, alla har jag upptäckt efter köp att de har reflexmaterial i hälkappa, plös och detaljer på sidorna som är starkt reflekterande. Jag blev jätteglad när jag konstaterade det, tänkte att 'fasen, nu har skobranchen tänkt till!'
 
I min stad delas det regelbundet ut reflexer, och oj vilken skillnad det blir! Avsevärt många fler bär reflexer nu när det delas ut.

Självklart är de försedda med reklam, vilket kanske är en förutsättning för att kunna finansiera det.
Mer reflexer åt folket!
 
I min stad delas det regelbundet ut reflexer, och oj vilken skillnad det blir! Avsevärt många fler bär reflexer nu när det delas ut.

Självklart är de försedda med reklam, vilket kanske är en förutsättning för att kunna finansiera det.
Mer reflexer åt folket!

Jag tänker att själva utdelandet om man gör en grej av det får trögtänkta medborgare att börja använda reflexer också. Är själv dålig på att fatta att det börjar bli mörkt och lägga i reflexer i alla ytterkläder, så det brukar bli ett tillfälle där man tänker ”nu skulle man haft reflexer” innan man har fixat allt.

Men vid de tillfällena plockar jag fram mobilen och slår på ficklampan.
 
I min stad delas det regelbundet ut reflexer, och oj vilken skillnad det blir! Avsevärt många fler bär reflexer nu när det delas ut.

Självklart är de försedda med reklam, vilket kanske är en förutsättning för att kunna finansiera det.
Mer reflexer åt folket!

Jag är lite tjurig och vill inte ha på mig reflexer med reklam (möjligtvis om det är från ett företag jag verkligen stöttar och tycker är bra). Jag vill att reflexerna ska vara en del av jackan. Min vinterjacka har ingenstans långt ner att fästa en reflex. Jag vill att det ska vara påsytt reflexer på alla höst- och vinterjackor som standard från tillverkaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp