Reg, regn, regn...

cello

Trådstartare
Ja, suck. Detta eviga regnande! De gsade ytorna i min hage är helt sönderklafsade och ser snart ut som vilken lerhage som helst. 😭

Jag sitter här och ”tröstar” mig med att fundera på om det finns något man kan göra som funkar, på riktigt. Alltså även när det regnar som mest. Och som då samtidigt är bra och säkert för hästarna.

Här är det ”hårt” under, men kladdigt på ytan. Trots att vi skrapar och lägger på nytt och kör med padda. Och mockar noggrannt dagligen. :down:

Hur har ni det? Nån som har en lösning som håller även när det vräker ner dag ut och dag in?
Sa jag att jag bor i ett träsk? Om det nu kan spela in. :D
 
Senast ändrad:
Jag vet ridskolan jag rider på har hårdgjort en yta precis vid ingången, den håller sig fast, inget gräs där alls mockas dagligen. Förut var det värsta lervällingen att gå ut i, nu är det ingenting jätteskönt när man måste gå ut och hämta hästarna. Vet dock ej va de använt för material.
 
Har ingen lösning men om det är till någon tröst så har vi det likadant. Har precis flyttat hästarna till lösdriftshagen där vi fyllt på ordentligt med nytt grus runt höhus och utanför ligghall, ändå är det redan superklafsigt och jag grinar typ för hela vintern återstår ju! Har inte för mig att det brukar bli såhär upptrampat så pass tidigt. Men det har ju kommit väldigt mycket regn på kort tid.
 
Jag är så less på att det alltid är så blött överallt, men hagen klarar sig ändå rätt bra då hela ligger i en slänt/backe. Det blir dock väldigt upptrampat vid ligghallen och runt foderbordet som flyttas runt några gånger under monsunperioden. Går :devil: inte att kalla den här årstiden för höst/vinter längre. :mad:
 
Har kvar mina i sommarhagen och vinterhagen är orörd så länge. Hade tänkt flytta in dem den här helgen men kanske ska man vänta någon vecka till för att spara på vinterhagen. De har vindskydd i sommarhagen så det går fint ännu en tid. Så mörkt när man ska sköta om dem bara.

Har inget tips direkt då det verkar som om du redan gjort en del markarbete? Du kan inte stänga av den värsta biten och låta det torka upp utan att hästar går där ?
 
Utanför ligghallen har jag 20 kvm med dränerad yta, gjort efter konstens alla regler och fungerar bra så länge jag mockar ordentligt.
Resten av hagen är mer eller mindre lerig trots dränering.

Så jag har öppnat upp så de kan gå på ridbanan, den är också gjord ordentligt. Grävt ur, dränerat, matta, grovt grus, stenmjöl.

Har funderat på markarmering, Eco raster eller liknande, men inte kommit till skott
 
Man måste nog göra större åtgärder.

Ett bra underarbete och sen topplager med lutning , och dika/dränera , Så det har någonstans att rinna undan.
 
Man måste nog göra större åtgärder.

Ett bra underarbete och sen topplager med lutning , och dika/dränera , Så det har någonstans att rinna undan.
Nu tänker jag kring ställen där det är värst, där de äter/vilar/grindar etc. Inte hela hagen 😁
 
Hur gör man om man vill dika?
Man får nog anlita någon som kan kolla hur läget ser ut och kan komma med förslag på vad som är bäst att göra.
Grävmaskinsfirma eller någon som har maskin och kan.

Göra diken så vattnet kan rinna av eller se till att befintliga diken blir dikade ('omgjorda' -rena från gräs, sly och annat)
och säkert lägga dränering som leder ut till dike.
Som man gör på en ridbana.

Vi själva har lutande mark mot dike men blir kladdigt och lerigt ändå på ett ställe. Skulle säkert underlätta och hjälpa massor om man endast preppade marken just där. Men det är egentligen en sommarhage och då behövs det aldrig. Nu är det tillfällig vinterhagen och då blir det ju som det blir med allt regn 🙄
 
Entill som är trött på regn..
Jag hoppas det fryser på snart... Men gärna lite långsamt så de hinner trampa till värsta knögglet i hagen. Inte direkt från plus till - 10 tack..
 
Ovanligt mycket regn under längre tid. Även de hagar som brukar vara torra är geggiga nu :down:
Två som inte är det men det är mer sten och skogshagar.
Dikat längst med några hagar men de är iofs sommarhagar som ju inte används just nu. Har inget bra system med att dika fyra av vinterhagarna annat än på ena kortsidan och där är det redan dike men det verkar inte hjälpa så mycket just nu
 
Står tack och lov där det är sandjord till stor del. Så trots liten hage har den hållit ihop. Men grindhålet är en kombination av sjö och lerträsk tyvärr.
 
Vi har också fått kopiösa mängder med regn, och haft samma problem som du med vår hårdgjorda yta. vi gjöt betong i stället för ett par veckor sen, väldigt nöjd!
19FAB6A8-F9C7-41F3-8CF5-1DAE622C2C58.jpeg
 
En till som är trött på lera. Bor i södra Sverige så det kommer ju vara så här fram till i slutet av mars eller något. :crazy:
 
Varje gång leran diskuteras blir jag lika glad över mina egna hagar! :love: Vi bor på toppen av en liten grusås och det har aldrig hänt att det blivit särskilt lerigt här. När grannen hjälper mig att köra in hösilage i hagen med traktor så blir det på sin höjd spår efter däckmönstret, men aldrig djupare hjulspår. Oavsett hur mycket det regnat.
 
Jag är också så jätteglad över vår sandmark! Blir aldrig upptrampat här (undantaget våren 2017 när allting stod under vatten). Men vi har också ca 5 tunnland till vinterhage och just nu är det tre hästar där :-)
 
Jag har tur att mina skogshagar är till 95% så torra att de inte behöver stå i lera och där leran är går upp till kronranden.
På mig går det dock över skosnörena så jag har täta kängor när jag går ut med hö.

Min erfarenhet är som de flestas här, att det inte går att skyffla in grus i mängder och tro att det ska fungera vilket jag också sa till anläggaren som skulle sätta in asfaltskross vid grinden över dammplasten vi satt dit något år före. "Jo då, det har jag gjort i många hästhagar och det har fungerat minst 3 år innan det börjar bli nedtrampat".
Det jag hävdat blev snart sanning och bara en höst in så hade det trampats ner till lera trots plasten och relativt naturlig dränering. Även utanför grinden är det lerig yta trots att inga hästar stått där eller kissat och bajsat där.

Så, bara ett bra arbete som kostar pengar är det mest kostnadseffektiva sättet, skulle jag säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 256
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp