Regelbunden kolik, varför?

smedsussie

Trådstartare
Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två gånger har det löst sig med betfor och promenader.

Nu undrar jag om någon kan ha en idé om varför detta uppkommer. Veterinär ska självklart kontaktas för utredning, men jag vill gärna höra om någon har haft liknande med sina hästar.

Mitt sto får loppisen och betfor regelbundet då marken i hagen innehåller mycket sand. Vattenkaret fylls dagligen så hon borde få i dig tillräckligt med vätska.
 
Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två gånger har det löst sig med betfor och promenader.

Nu undrar jag om någon kan ha en idé om varför detta uppkommer. Veterinär ska självklart kontaktas för utredning, men jag vill gärna höra om någon har haft liknande med sina hästar.

Mitt sto får loppisen och betfor regelbundet då marken i hagen innehåller mycket sand. Vattenkaret fylls dagligen så hon borde få i dig tillräckligt med vätska.
Det kan vara sanden som spökar. "Duttar" man med någon dl loppfrö regelbundet så ger det knappt någon effekt, rekommendationerna nu för tiden är att man ger det som rejäla kurer men det är inte helt lätt att få i sin häst så mycket på en gång.

https://evidensia.se/djurvardguiden/minska-risken-sandkolik-hast/
Rekommenderad mängd är 1 g. loppfrön/kg kroppsvikt så till en normalstor häst kan 500 g. (ca 7 dl, min kommentar) loppfrön en gång dagligen i 7 dagar vara lagom. Behandlingen upprepas en gång per månad. Om loppfrön ges kontinuerligt anpassar sig grovtarmen mikroorganismer till att spjälka loppfrönas slem och behandlingen får sämre effekt. Behandlingen minskar risken för ansamling av sand, men är ingen garanti för att hästen inte kan få sandkolik.
 
Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två gånger har det löst sig med betfor och promenader.

Nu undrar jag om någon kan ha en idé om varför detta uppkommer. Veterinär ska självklart kontaktas för utredning, men jag vill gärna höra om någon har haft liknande med sina hästar.

Mitt sto får loppisen och betfor regelbundet då marken i hagen innehåller mycket sand. Vattenkaret fylls dagligen så hon borde få i dig tillräckligt med vätska.
Fast vissa hästar är dåliga på att dricka även om vatten erbjuds. Har det varit förstoppningskolik varje gång så skulle jag prova att ge salt i maten för att stimulera drickandet, ett par msk om dagen skulle jag ge samt regelbundet även ge ordentligt med betfor. Om hästen svettas mycket så ge ännu mer salt.
 
Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två gånger har det löst sig med betfor och promenader.

Nu undrar jag om någon kan ha en idé om varför detta uppkommer. Veterinär ska självklart kontaktas för utredning, men jag vill gärna höra om någon har haft liknande med sina hästar.

Mitt sto får loppisen och betfor regelbundet då marken i hagen innehåller mycket sand. Vattenkaret fylls dagligen så hon borde få i dig tillräckligt med vätska.
Jag slår också en tanke mot evt. magsår, eftersom det är väldigt vanligt. Om det är magsår är betfor inte en bra ide och det kan kanske vara därför det återkommer. Hästar med magsår dricker oftast dåligt med, så kan vara en mycket bra ide att ge blöt mat, men undvik socker och stärkelse. Problemet med magsår är att det kan vara svårt att veta.

Sedan om dom får i sig sand, kan det vara sandkolik, har du kollat bajset och sett hur mycket sand som finns i det?
 
Det skulle kunna vara en inflammation i tarmen. Då kan de få återkommande kolikanfall. Det kan de få om de får i sig för mycket "skit", typ lerig eller sandig hage.
 
I värsta fall cancer, en av mina första medryttarhästar hade kolik ofta. Avlivades tillslut och obucerades, cancer i mage/tarm.
 
Kollat för parasiter? Inte bara lilla blodmasken då utan även odlat för stora och kollat efter bandmask? Magsår? Ger du tillräckligt med salt i maten? Äter hon mycket halm?
 
Om det är magsår är betfor inte en bra ide och det kan kanske vara därför det återkommer.
Nyfiken på detta! :) Inte hört förut, men intresserad av att veta mer då min häst tidigare haft magsår och vill vara förberedd om det återkommer. Just nu får hon lite betfor för att få ner mineralerna.
 
Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två gånger har det löst sig med betfor och promenader.

Nu undrar jag om någon kan ha en idé om varför detta uppkommer. Veterinär ska självklart kontaktas för utredning, men jag vill gärna höra om någon har haft liknande med sina hästar.

Mitt sto får loppisen och betfor regelbundet då marken i hagen innehåller mycket sand. Vattenkaret fylls dagligen så hon borde få i dig tillräckligt med vätska.
Har en kunnig gynekolog tittat på hästen?
Behövs en verkligt kunnig för att kunna se om det finns cystor eller smärtsamma tumörer på äggstockarna. Har en bekant vars sto hade det problemet. Hon opererades stående, titthålskirurgi och tog bort äggstockarna. Hästen kastrerades alltså. Och nu mår hon bra, har inte haft kolik sedan operationen.
 
Jag har ett sto som sedan i julas haft kolik ungefär en gång i månaden. Jag har haft veterinär ute två gånger för behandling och två gånger har det löst sig med betfor och promenader.

Nu undrar jag om någon kan ha en idé om varför detta uppkommer. Veterinär ska självklart kontaktas för utredning, men jag vill gärna höra om någon har haft liknande med sina hästar.

Mitt sto får loppisen och betfor regelbundet då marken i hagen innehåller mycket sand. Vattenkaret fylls dagligen så hon borde få i dig tillräckligt med vätska.
Om hästen inte är avmaskad mot bandmask är det läge att göra det nu i vår. Man kan absolut ta prov först dock betyder inte ett negativt prov på just den att det inte finns.
 
Jag skulle tänka på allt de andra skriver. Alla är bra råd, även om jag inte tror att betfor skulle ha med magsår att göra men det är kanske jag som inte är uppdaterad.

Jag skulle slå ett slag för vatten ändå. Jag har fjordingar, vilket är hästar runt d-ponnyhöjd ju. De dricker ca 30-40 liter per dag vilket är väldigt mycket för så "små" hästar. Jag har alltså hinkar och baljor som jag har koll på.

MEN.....för att de ska dricka så mycket behövs det en del jobb.

- De får ca 10 liter varmt vatten (ca 40-45 grader varmt) till frukost med lucern, betfor, salt och mineraler
- Jag fyller på utebaljan med 20-30 liter per dag och då fyller jag på med hett vatten med resterna som är ute så det ligger på ca 37-40 grader.
- När de kommer in får de igen 10 liter varmvatten med lucern, betfor, salt och mineraler
- Till natten får de 20-40 liter varmvatten i hinkar där de dricker runt 10-20 liter över en natt.

Det fanns någon undersökning för ett antal år sedan där det visade att hästar om de fick välja drack kallt vatten men drack mycket mer om det var varmt. Mina hästar är nu så vana vid det varma vattnet att de inte längre föredrar kallt, konstigt nog.
 
Det kan nog vara många olika saker.. Bra att du ska utreda!
Några tankar..
- Har du någon möjlighet att få koll på exakt hur mycket just denna häst dricker?
- Hur mycket loppfrö får den? Dagligen eller i perioder?
- Hur mycket grovfoder äter den?
- Vad har det varit för typ av kolik?
 
Betfor ger inte magsår, men om hästen har magsår så skall man inte ge dom socker då det kan reta magsyran. Många upptäcker inte magsår på sina hästar, då symptomen oftast kan vara rätt små. Ett av symptomen kan vara kolik därav om man då fortsätter ge betfor då kan du reta ett magsår. Foder till hästar med magsår skall vara så sockerfritt som möjligt- "Jag har en häst som har haft magsår. Veterinären rekommenderar foder med låga socker- och stärkelsehalter. Vad anses vara en låg halt? Och vilket foder skulle du rekommendera?" Från Krafft.
 
Betfor ger inte magsår, men om hästen har magsår så skall man inte ge dom socker då det kan reta magsyran. Många upptäcker inte magsår på sina hästar, då symptomen oftast kan vara rätt små. Ett av symptomen kan vara kolik därav om man då fortsätter ge betfor då kan du reta ett magsår. Foder till hästar med magsår skall vara så sockerfritt som möjligt- "Jag har en häst som har haft magsår. Veterinären rekommenderar foder med låga socker- och stärkelsehalter. Vad anses vara en låg halt? Och vilket foder skulle du rekommendera?" Från Krafft.
Jag tror det är en gammal rekommendation. Idag innehåller betfor bara 10,5% socker, dvs. bara en halv procent mer än man rekommenderar att annat grovfoder ska ligga på för att räknas som bra att ge sockerkänsliga hästar. Man vill ju ha en sockerhalt på under 10% till sockerkänsliga hästar och det är totalen över dygnet man får räkna på. Förr innehöll betfor mycket mer socker och då var det en annan sak.
 
Jag skulle tänka på allt de andra skriver. Alla är bra råd, även om jag inte tror att betfor skulle ha med magsår att göra men det är kanske jag som inte är uppdaterad.

Jag skulle slå ett slag för vatten ändå. Jag har fjordingar, vilket är hästar runt d-ponnyhöjd ju. De dricker ca 30-40 liter per dag vilket är väldigt mycket för så "små" hästar. Jag har alltså hinkar och baljor som jag har koll på.

MEN.....för att de ska dricka så mycket behövs det en del jobb.

- De får ca 10 liter varmt vatten (ca 40-45 grader varmt) till frukost med lucern, betfor, salt och mineraler
- Jag fyller på utebaljan med 20-30 liter per dag och då fyller jag på med hett vatten med resterna som är ute så det ligger på ca 37-40 grader.
- När de kommer in får de igen 10 liter varmvatten med lucern, betfor, salt och mineraler
- Till natten får de 20-40 liter varmvatten i hinkar där de dricker runt 10-20 liter över en natt.

Det fanns någon undersökning för ett antal år sedan där det visade att hästar om de fick välja drack kallt vatten men drack mycket mer om det var varmt. Mina hästar är nu så vana vid det varma vattnet att de inte längre föredrar kallt, konstigt nog.
Håller med.
Mina hästar dricker bara vatten ute i thermobars. De har vattenhinkar inne men rör dom sällan. I stället kastar de sig över thermobaren direkt de kommer ut. Så nog föredrar de tempererat vatten. De dricker på vintern ca 80 liter per dygn ur thermobaren, ett halvblod och en c-ponny.
 
Vad har veterinär som varit ute trott om orsak?

Om jag förstått rätt kan återkommande kolik också bero på att tarmen hänger upp sig på njur-bäckenligamentet men sen lyckas ta sig ner själv. Det kan inte vara nåt sånt?
 
Jag tror det är en gammal rekommendation. Idag innehåller betfor bara 10,5% socker, dvs. bara en halv procent mer än man rekommenderar att annat grovfoder ska ligga på för att räknas som bra att ge sockerkänsliga hästar. Man vill ju ha en sockerhalt på under 10% till sockerkänsliga hästar och det är totalen över dygnet man får räkna på. Förr innehöll betfor mycket mer socker och då var det en annan sak.
Tror också att det är en gammal rekommendation. Lite OT men min häst slutade äta betfor när de sänkte sockerhalten i den... 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: Sassy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 749
Senast: Ida94
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp