Regelbundna "hälsoinsatser"

Goddi

Trådstartare
Jag är vuxen, varit medryttare i många år och känner nu att jag ska ta steget till egen islänning. Jag ska rida i skogen o träna, känner jag just nu. Har vissa funderingar:
1. Vilken info måste jag få från säljaren om hästens hälsa? Allt kan väl döljas?
2. Följer man normalt vissa regelbundna hälsogrejer för alla ridhästar (förutom regelbundet ta in hovslagaren) tex tandläkare, ett "vaccinationsprogram" och avmaskning hur ofta?
 
1. Så mycket som möjligt, men inga garantier finns ju för att de inte undanhåller något. Se därför till Att göra en ordentlig veterinärbesiktning. Om möjligt var med på besiktningen själv alternativt se till att den görs av en veterinär du valt.
Mao låt inte säljaren välja veterinär fritt, du vet inte om de känner någon....

2. Tandkoll görs lite olika ofta beroende på hur bra hästens tänder är. De flesta rekommenderar nog vartannat år åtminstone. Oftare om hästen har något man behöver hålla koll på.
Många kollar en gång om året.
Gällande avmaskning rekommenderas träckprov (kolla asken) för att avgöra om hästen behlver avmaskas. Jag brukar göra vår samt tidig höst.

Vaccinering kan du läsa mer om på länken nedan.
Köper du en vuxen häst är den förhoppningsvis grundvaccinerad och då krävs en omvaccinering en gång om året.
https://www.ridsport.se/tavling/Smittinfo/Vaccinationer

Sedan finns ju en massa andra saker som till exempel massage som en del bokar med vissa intervall men det är ju helt valfritt..
 
En ordentlig besiktning helst på klinik är ett måste. Du kan också be förra ägaren om att få försäkringshistorik och att du får tillgång till hästens journaler. Visst kan ägaren mörka ändå men får du tillgång till historiken så får du iallafall lite mer hum och med en besiktning får du iallafall hästens status för dagen. Du ska beställa/betala besiktningen för att vara säker på att du har uppfyllt din undersökningsplikt om du köper från privatperson. Köper du från företag gäller andra regler, läs på om det. Om du googlar "köpa häst tips och råd" kommer du hitta bra råd som exempelvis detta https://www.agria.se/hast/artiklar/kopa-hast/

Ja det gör man. Tänderna kollas minst en gång per år och finns det några problem ska de såklart kollas/åtgärdas oftare vid behov. Se till att kolla upp veterinärens utbildning på tandvård. Att hästen sederas under tandvården är ett måste för att munnen och tändernas status ska kunna kontrolleras/åtgärdas ordentligt.
Man vaccinerar vanligtvis en gång/år men är hästen inte grundvaccinerad så är det oftare i början. Var noga med att ha koll på vaccinationsdatum så att det inte går för lång tid mellan vaccinationerna för gör det det behöver du göra om grundvaccineringen. Här finns info om det https://www.ridsport.se/tavling/Smittinfo/Vaccinationer
Träckprov tas vår och höst och eventuell avmaskning sker utefter resultatet. Man avmaskar inte bara rakt av utan när det behövs och då med ett medel som tar de parasiter hästen faktiskt har. Resistens mot avmaskningsmedel är en realitet och att avmaska rakt av gör man inte på några djur längre utan man tar träckprov. https://www.vidilab.se/kollamasken/hast/ https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/hast/parasiter/trackprov-fran-hast/
Endel gör en veterinärcheck årligen med men det är vanligare på tävlingshästar än på hobbyhästar. Enklare sådana kan göras i samband med vaccinering/tandkoll.
 
Stort tack, då har jag tänkt i rätt riktning. Men när jag kommer med en ny häst, behöver den inte kollas innan den släpps ihop m de andra för mask? 🙈 Antar att svaret tar ett tag att få?
 
Stort tack, då har jag tänkt i rätt riktning. Men när jag kommer med en ny häst, behöver den inte kollas innan den släpps ihop m de andra för mask? 🙈 Antar att svaret tar ett tag att få?
Olika stall har olika rutiner. Endel kräver avmaskning innan oavsett medans andra har nya hästar i karantän (som man helst ska ha. Det är ju inte bara mask som kan smitta utan också endel sjukdomar) tills man vet att hästen är frisk och parasitfri. Provsvaren brukar komma väldigt fort. Skickar du träckprovet på måndagen kan du ha svaret på onsdagen.
 
Stort tack, då har jag tänkt i rätt riktning. Men när jag kommer med en ny häst, behöver den inte kollas innan den släpps ihop m de andra för mask? 🙈 Antar att svaret tar ett tag att få?
Glömde, det tar några dagar från avmaskning tills man ska släppa hästen i en gräshage med tanke på smittspridning oavsett och alla stall bör ha någon form av sjukhage hästen kan gå i under den tiden.
I en grushage som mockas sprids inte parasiter. De sprids där det växer gräs.
 
Jag är vuxen, varit medryttare i många år och känner nu att jag ska ta steget till egen islänning. Jag ska rida i skogen o träna, känner jag just nu. Har vissa funderingar:
1. Vilken info måste jag få från säljaren om hästens hälsa? Allt kan väl döljas?
2. Följer man normalt vissa regelbundna hälsogrejer för alla ridhästar (förutom regelbundet ta in hovslagaren) tex tandläkare, ett "vaccinationsprogram" och avmaskning hur ofta?
Du kan alltid be om att få tillgång till hästens journal. Har man inget att dölja så brukar de flesta säga ja till det.
Har mina hästar normala munnar har de tandläkarbesök en gång om året. Vaccineras årligen. Avmaskas efter behov.
Hälsocheck på de som rids och tävlas 1-2 gr om året.
 
Stort tack, då har jag tänkt i rätt riktning. Men när jag kommer med en ny häst, behöver den inte kollas innan den släpps ihop m de andra för mask? 🙈 Antar att svaret tar ett tag att få?
Du kan med fördel ha hästen i en hage bredvid de andra hästarna den är tänkt att gå med innan ihopsläpp så dels så de kan hälsa över staketet om du nu vill det och då passa på att ta maskprov. Jag brukar få snabba svar, ca 2 dagar efter att de fått in mina prover. Många vill dock att deras hästar ska hållas lite isolerade från de andra ett tag innan de släpps ihop ifall de skulle bära på ngn sjukdom.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 519
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp