Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget

Ja, det är ju vanligt förekommande. Och ändå så demonstrerades det. I Ryssland. Mot kriget. Sätter en peng på att det var mycket yngre människor ändå som var modiga nog. Tänk om större delen av befolkningen står upp mot sådant? Blir det massgravar då eller får en ledare börja tänka i nya banor jämfört med Putins gamla spår?

Men vi är inte där att en majoritet av befolkningen protesterar. Sedan ska vi inte utgå ifrån att de som protesterar mot kriget nödvändigtvis vill anamma en västerländsk demokrati rakt av.

Ryssland är som sagt ett oerhört komplicerat land på många nivåer.
 
Vi kan önska att de får en bättre ledare. Men tyvärr har historien visat oss att det är svårt att få en demokrati i västerländsk stil att fungera i Ryssland.

Sedan ska vi också komma ihåg att det går inte att bedöma Ryssland med en västerländsk måttstock. Det är en kultur som i stora delar skiljer sig från vår.
Det kommer antagligen aldrig att bli som en västerländsk stil, men jag tror ändå på att det kan bli positivare för varje ny ledare som Ryssland får, även Ryssland utvecklas, om än långsamt och långt efter alla andra.
 
Ja precis, men fungerar det på "den stora massan" i en befolkning? Med resten av världens som tittar på? Plötsligt halveras Rysslands befolkning pga dåligt te?
Ryssar/sovjeter är ett hunsat folk som i generationer levt under mycket svåra missförhållanden, hårda nypor, massavrättningar, omkringflyttningar över hela gamla Sovjet, svält, analfabetism mm. Det är människor vuxit upp i en dödsskugga, med stark politisk indoktrinering. De stackare som skickades tillbaka efter andra världskriget efter att ha suttit som krigsfångar behandlades som förbrytare och hamnade i lägren i Sibirien.

Att Putin inte fick en hjärnblödning under Glasnost är ett tragiskt mirakel, han har aldrig förlåtit Gorbatjov och många gamla ryssar vill ha tillbaka Sovjet, för dem innebar Glasnost ännu sämre villkor än de redan hade.
 
Det kommer antagligen aldrig att bli som en västerländsk stil, men jag tror ändå på att det kan bli positivare för varje ny ledare som Ryssland får, även Ryssland utvecklas, om än långsamt och långt efter alla andra.

Vad blev bättre när Putin efterträdde Medvedev?

Plus att Ryssland är inget u-land, det är ett högt utvecklat land. Det är bara inte ett västerländskt land med våra värderingar.
 
Men vi är inte där att en majoritet av befolkningen protesterar. Sedan ska vi inte utgå ifrån att de som protesterar mot kriget nödvändigtvis vill anamma en västerländsk demokrati rakt av.

Ryssland är som sagt ett oerhört komplicerat land på många nivåer.
Jag har aldrig påstått att vi är där nu.
 
Jag lyssnade på P1 igår och dom hade flera samtal med en svensk-ukrainsk man som försökte lämna Kiev. När dom pratade med honom på eftermiddagen hade han fått ändra taktik efter att ha suttit fast i köer och han körde nu en annan väg för att försöka ta sig ut ur staden och köra mot gränsen men trots att han varit på väg hela dagen var han fortfarande i Kiev. Han nämnde även att alla mackar var stängda och att han var orolig för att dom skulle bli utan bensin.

Är det någon som har hört något om honom idag? Har han kunnat lämna landet?
 
Jag lyssnade på P1 igår och dom hade flera samtal med en svensk-ukrainsk man som försökte lämna Kiev. När dom pratade med honom på eftermiddagen hade han fått ändra taktik efter att ha suttit fast i köer och han körde nu en annan väg för att försöka ta sig ut ur staden och köra mot gränsen men trots att han varit på väg hela dagen var han fortfarande i Kiev. Han nämnde även att alla mackar var stängda och att han var orolig för att dom skulle bli utan bensin.

Är det någon som har hört något om honom idag? Har han kunnat lämna landet?

Ett par med spädbarn (svensk far - ukrainsk mor) tog sig ut via Moldavien, kan det vara dem du tänker på?
 
Ett par med spädbarn (svensk far - ukrainsk mor) tog sig ut via Moldavien, kan det vara dem du tänker på?

Nej det tror jag inte, det lät att den här mannen reste tillsammans med en annan man. Dom skulle försöka ta sig ut via Rumänien och jag tror inte att det var några barn med i bilen.

Jag funderade på om han blev tvungen att stanna i landet eftersom han var en vuxen man men jag vet inte om han var ukrainsk medborgare, eller om det spelar någon roll.
 
Och mängden underbetalda smarta personer möjliggör till exempel troll- och hackerfabrikerna.
Ja det är en orsak till att personer i offentlig sektor måste ha en hygglig lön: för att det inte ska vara jättelätt att värva dem till diverse subversiv verksamhet.

Jag har för mig att det t.om finns beräkningar på vilka löner åklagare/domare behöver ha för att risken för mutor ska vara så nära noll som möjligt. Men det är jättelänge sedan (över 10 år sedan) jag läste en akademisk artikel om detta.
 
Lede FI vet vart svenskarna är på väg innan de vet det själva, så publicera bilder o liknande gör ingen skillnad. Ryssen och Kineserna har stenkoll på omvärldens militära styrkor på lik linje med USA, NATO och EU så inget vi "vanliga" dödliga publicerar gör skillnad.

Det där är skitsnack. Vi utanför militären vet inte vad som är kritiskt eller ej, därför ska vi inte dela något icke officiellt gällande vår militär.

Något annat är f-n på gränsen till landsförräderi i dagens läge (eller iaf kriminellt korkat).
 
Lede FI vet vart svenskarna är på väg innan de vet det själva, så publicera bilder o liknande gör ingen skillnad. Ryssen och Kineserna har stenkoll på omvärldens militära styrkor på lik linje med USA, NATO och EU så inget vi "vanliga" dödliga publicerar gör skillnad.

Det kan spela stor roll. Det är den samlade informationen att analysera som ger värdet. Självklart ska vi inte hjälpa till med skärvor av pusslet.
 
Kanske dags att återuppliva Bertil Almqvists affisch:


Screenshot_20220225-233101__01.jpg
 
Nej det tror jag inte, det lät att den här mannen reste tillsammans med en annan man. Dom skulle försöka ta sig ut via Rumänien och jag tror inte att det var några barn med i bilen.

Jag funderade på om han blev tvungen att stanna i landet eftersom han var en vuxen man men jag vet inte om han var ukrainsk medborgare, eller om det spelar någon roll.
Såg nån video på Insta med två män som skakade fram på nånting som skulle vara en väg i Rumänien. Borde varit Ekot eller SR.
 

Liknande trådar

Äldre På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från...
2
Svar
36
· Visningar
2 452
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp