Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget

Tack! Det var dom jag hade hört på radio, verkar som att dom fortfarande inte har tagit sig ut från landet alltså, dom måste vara helt slut.

Det var en uppdatering i P1 nyss. De hade nått rumänska gränsen och hans var lite orolig för att inte komma in (ut?), hörde inte helt varför. Antar vilka pass de hade, lät mer tryggt för hans kompis. De hade varit på väg i typ 40 h o somnat i köerna ibland så folk knackat på rutan så allt fortsatte röra sig framåt. Har också tänkt på honom under mitt kvällspass då jag inte kunnat följa nyheterna.

Sorry, nu fattade jag det var en länk där de säkert berättar allt 😅
 
Det var en uppdatering i P1 nyss. De hade nått rumänska gränsen och hans var lite orolig för att inte komma in (ut?), hörde inte helt varför. Antar vilka pass de hade, lät mer tryggt för hans kompis. De hade varit på väg i typ 40 h o somnat i köerna ibland så folk knackat på rutan så allt fortsatte röra sig framåt. Har också tänkt på honom under mitt kvällspass då jag inte kunnat följa nyheterna.

Sorry, nu fattade jag det var en länk där de säkert berättar allt 😅

Ingen fara, videon var nog från tidigare idag.


Ukraina har ju sagt att alla män mellan 18-60 år ska stanna kvar i landet och enligt videon var han både ukrainsk och svensk medborgare så egentligen får han nog inte lämna landet
 
Är det nån annan som tänker ge pengar till t.ex Röda korset eller nån annan välgörenhet?

Jag tänkte skänka en slant imorgon, till Röda korset och nån djurorganisation.

Jag har skänkt till RFSL och mitt företag har skänk en större summa till Röda Korset i Ukraina. Uppmuntrar verkligen att stöta på ens arbetsgivare om den möjligheten finns! Mitt företag skänker normalt sett vid flera tillfällen under året och vid speciella händelser till olika relevanta organisationer. Det känns bra för mig.
 
Alltså jag klarar normalt sett inte av nyheter men nu blir jag helt stressad när inte P1 konstant rapporterar. Det var en sådan trygghet att bara öppna webbläsaren när tid fanns och bara på någon minut bli uppdaterad (tycker rapporteringen varit skitbra rent ut sagt). Jag klarar inte av att lyssna på Putin eller titta på klipp från Ukraina men vill gärna fortsätta hålla mig uppdaterad. Har ni något tips? Eller det är att pricka in nyheterna och fortsätta följa P1 som är det mest relevanta?
 
Och hur ska det intäktsbortfallet i statskassan kompenseras? Ska vi slopa maten i skolan eller på äldreboendena?

Eller ska vi sluta handlägga bygglov? Avskeda 1000 poliser? Ställa in alla operationer i 2 månader? Inte betala barnbidrag i en månad eller två?
Så 1000 poliser och inställda operationer hänger på den automatiska skattehöjningen på drivmedel från 1/1-22?
Verkar ju rätt skumt, faktiskt för inga andra länder har vår reduktionsplikt, vad gör resten av EU?
Tvärtom faktiskt.
 
Alltså jag klarar normalt sett inte av nyheter men nu blir jag helt stressad när inte P1 konstant rapporterar. Det var en sådan trygghet att bara öppna webbläsaren när tid fanns och bara på någon minut bli uppdaterad (tycker rapporteringen varit skitbra rent ut sagt). Jag klarar inte av att lyssna på Putin eller titta på klipp från Ukraina men vill gärna fortsätta hålla mig uppdaterad. Har ni något tips? Eller det är att pricka in nyheterna och fortsätta följa P1 som är det mest relevanta?
Jag kollar på svt.se främst, där känns nyheterna lite mer sansade och relevanta än på olika tidningars hemsidor iaf.
 
Tack! Det var dom jag hade hört på radio, verkar som att dom fortfarande inte har tagit sig ut från landet alltså, dom måste vara helt slut.
Ah. Jag fattade det som att de faktiskt tagit sig över till Rumänien, men jag var väl för trött för att fatta rätt.
 
Ja precis, men fungerar det på "den stora massan" i en befolkning? Med resten av världens som tittar på? Plötsligt halveras Rysslands befolkning pga dåligt te?

Lite sen på bollen här, men man måste förstå och respektera att den stora massan ryssar vill leva. Få länder har en så långtgående tradition av att använda militär och polis för att döda sina egna undersåtar. När arbetare genomförde en fredlig strejk och marscherade mot vinterpalatset 1905 till exempel, beordrade Nikolai II sina soldater att öppna eld mot folkmassorna, och kosacker red över män, kvinnor och barn. Som svar gick många hundra tusen arbetare i strejk, och när de inte lät sig köpas för att återgå till sina jobb tog man till våld och tvång och många tusen avrättades, fick skador för livet eller bara försvann. Stalin tros ha dödat miljoner av sina undersåtar av bland annat politiska skäl, för att inte tala om alla människor av andra nationaliteter som "försvann" under the great purge.
Hur många som gripits under demonstrationerna nu kommer vi eller deras anhöriga se röken av igen tror ni? Om inte något väldigt drastiskt ändras, så lutar jag mot en låg siffra. Anhållna människor tenderar ju att dö av okända sjukdomstillstånd, självmord eller olyckor med hög frekvens.
 
Lite sen på bollen här, men man måste förstå och respektera att den stora massan ryssar vill leva. Få länder har en så långtgående tradition av att använda militär och polis för att döda sina egna undersåtar. När arbetare genomförde en fredlig strejk och marscherade mot vinterpalatset 1905 till exempel, beordrade Nikolai II sina soldater att öppna eld mot folkmassorna, och kosacker red över män, kvinnor och barn. Som svar gick många hundra tusen arbetare i strejk, och när de inte lät sig köpas för att återgå till sina jobb tog man till våld och tvång och många tusen avrättades, fick skador för livet eller bara försvann. Stalin tros ha dödat miljoner av sina undersåtar av bland annat politiska skäl, för att inte tala om alla människor av andra nationaliteter som "försvann" under the great purge.
Hur många som gripits under demonstrationerna nu kommer vi eller deras anhöriga se röken av igen tror ni? Om inte något väldigt drastiskt ändras, så lutar jag mot en låg siffra. Anhållna människor tenderar ju att dö av okända sjukdomstillstånd, självmord eller olyckor med hög frekvens.

Ja, det var smärtsamt att se Ovetjkin faktiskt ändå gå emot kriget när han också säger att han har familj kvar i Ryssland. Vi vet alltför väl hur det kan gå. Då kvittar det om en är NHL-miljonär.

https://omni.se/ovetjkin-bryter-tystnaden-snalla,-inget-mer-krig/a/k6LALk
 
Ja, det var smärtsamt att se Ovetjkin faktiskt ändå gå emot kriget när han också säger att han har familj kvar i Ryssland. Vi vet alltför väl hur det kan gå. Då kvittar det om en är NHL-miljonär.

https://omni.se/ovetjkin-bryter-tystnaden-snalla,-inget-mer-krig/a/k6LALk

Ja det är verkligen förkrossande på så många sätt. Vissa har samveten som inte tillåter dem att tiga även när det kan innebära att de själva, eller deras familjer, eller hela deras släkt kan "förflyttas" ned i ett hål i marken. Jag kan bara hoppas att så inte blir fallet för alla modiga människor som nu står upp emot krig och förtryck i Ryssland.
Edit: I många av de här internationella stjärnornas uttalanden får man mellan raderna på också även när de inte uttalar sig mot Putin. Även när de inte talar emot hör man ofta varför.
 
Lite sen på bollen här, men man måste förstå och respektera att den stora massan ryssar vill leva. Få länder har en så långtgående tradition av att använda militär och polis för att döda sina egna undersåtar. När arbetare genomförde en fredlig strejk och marscherade mot vinterpalatset 1905 till exempel, beordrade Nikolai II sina soldater att öppna eld mot folkmassorna, och kosacker red över män, kvinnor och barn. Som svar gick många hundra tusen arbetare i strejk, och när de inte lät sig köpas för att återgå till sina jobb tog man till våld och tvång och många tusen avrättades, fick skador för livet eller bara försvann. Stalin tros ha dödat miljoner av sina undersåtar av bland annat politiska skäl, för att inte tala om alla människor av andra nationaliteter som "försvann" under the great purge.
Hur många som gripits under demonstrationerna nu kommer vi eller deras anhöriga se röken av igen tror ni? Om inte något väldigt drastiskt ändras, så lutar jag mot en låg siffra. Anhållna människor tenderar ju att dö av okända sjukdomstillstånd, självmord eller olyckor med hög frekvens.
Stalin var en av världens största massmördare, enbart i Ukraina dog flera miljoner människor i en enorm svältkatastrof 1932-1933 då han straffade bönderna i vad som kallades för Sovjets kornbod. Idag är det klassat som folkmord. :(

1645860011867.png
 
Stalin var en av världens största massmördare, enbart i Ukraina dog flera miljoner människor i en enorm svältkatastrof 1932-1933 då han straffade bönderna i vad som kallades för Sovjets kornbod. Idag är det klassat som folkmord. :(

Visa bifogad fil 86540

Ja precis, och grejen med Sovjet/Ryssland är att de alltid hållit på sin dokumentation så exakt hur många offer den store ledaren skördade är okänt :(
 
Hörde av en vän (ja jag vet att det är dålig källa men jag hinner inte läsa precis allt som skrivs) att Ryssland de senaste dagarna fängslat 1600 personer som demonstrerat mot kriget.

Och då ska vi komma ihåg att straffet kan vara från 6-7 år i fängelse till straffarbete eller dödsstraff.

Så den som tänker att den definitivt skulle ställa sig upp mot regimen om den bodde i Ryssland — den personen är modigare än jag!
 
Hörde av en vän (ja jag vet att det är dålig källa men jag hinner inte läsa precis allt som skrivs) att Ryssland de senaste dagarna fängslat 1600 personer som demonstrerat mot kriget.

Och då ska vi komma ihåg att straffet kan vara från 6-7 år i fängelse till straffarbete eller dödsstraff.

Så den som tänker att den definitivt skulle ställa sig upp mot regimen om den bodde i Ryssland — den personen är modigare än jag!
Jag såg siffror om 1500 pers på SVT igår, så 1600 låter inte heller orimligt.
 
Nä, det beror säkert lite på vilken nyhetstjänst man följer. Det är säkert svårt att få exakta siffror på det där.
Precis. Skulle inte heller förvåna mig om det var många fler än vad vi vet om, men att Ryssland försöker få det att låta bättre än vad det är för deras skull. Jag såg något klipp på reportrar som försökte filma demonstrationerna och det var MYCKET folk där, men såklart kom det vakter/polis för att stoppa dem eftersom det var olagligt att dokumentera det...
 
Hör rapporter om att flyktingar vid gränsen inte tar sig över från Ukraina i större skala på grund av att hanteringen tar för lång tid (måste kontrollera så männen stannar) och att man inte är förberedd på den mängd människor som flyr :(
Vilken gräns? Jag har fattat det som att man ändå har hunnit med bra, bara igår var det väl 30’ som kom över till Polen. Det är ju inte konstigt om det blir köer vid gränsen.
 

Liknande trådar

Äldre På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från...
2
Svar
36
· Visningar
2 455
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp