Region Skåne har akut brist på 0- blod

Rosett

Trådstartare
Vet inte om en sån här tråd är ok. Vet att det diskuterats blodgivning förut men hittar inte någon tråd.
Såg på Facebook att Region Skåne har akut brist och söker friska givare. 0- blod kan ju ges till alla människor så är väl det som det går mest av.


Ger du blod? Varför/varför inte?

Jag tar många mediciner som kan påverka blodet plus har en ospecificerad ”sjukdom i blod och blodbildande organ” så har inte brytt om att kolla om jag får ge. Skulle gärna bli blodgivare om jag kunde.
 
Jag försökte bli, men inte tillräckligt bra blodkärl för att få ge.
Vad trist. Bra att du försökte iallafall!
Jag ville bli blodgivare i 20-årsåldern, hade inte en massa medicinska hinder då, men använde ögondroppar mot allergi (Livostin, Lomudal eller Lecrolyn, minns inte exakt) som sköterskan sa att man inte kunde ta om man ska ge blod.
Det märkliga var att hon sa det först när de tagit blodprovet. Man fick ju fylla i en blankett innan, de borde ju ha sett det direkt.
Kanske jag hade något ämne från ögondropparna i blodet som de upptäckte först efter analys. :confused:
 
Jag provade en gång men fick den värsta pms:en efteråt. I 2 veckor var allt nattsvart, hopplöst, deppigt och ilsket. När mensen kom släppte det. Jag har inte upplevt nåt liknande varken innan eller efter det. Det var flera år sen. Så jag har inte vågat ge blod igen.
 
Vad trist. Bra att du försökte iallafall!
Jag ville bli blodgivare i 20-årsåldern, hade inte en massa medicinska hinder då, men använde ögondroppar mot allergi (Livostin, Lomudal eller Lecrolyn, minns inte exakt) som sköterskan sa att man inte kunde ta om man ska ge blod.
Det märkliga var att hon sa det först när de tagit blodprovet. Man fick ju fylla i en blankett innan, de borde ju ha sett det direkt.
Kanske jag hade något ämne från ögondropparna i blodet som de upptäckte först efter analys. :confused:
Vaa? Jag har bokat tid på blodcentral men jag tar ju Lomudal hela somrarna 😅
 
För länge sedan gav jag både helblod och plasma i långa perioder. Då hade jag bara 10 mil men nu bor jag, sedan länge, 25 mil från närmsta ställe så då blir det för stökigt. Är rh- så jag vet ju att jag har varit extra attraktiv.
 
Jag har aldrig lämnat blod. Jag skulle gärna (!) göra det, men karenstiderna som gäller för när en piercats/tatuerats har hittills satt käppar i hjulet (vilket även är fallet i skrivande stund).

Min mor har däremot den efterfrågade blodgruppen, om jag minns rätt (vet att hon har 0 och att hon kan ge till alla), och har lämnat blod regelbundet så länge jag kan minnas. :heart
 
Jag tänkte bli blodgivare när jag gick på gymnasiet men glömde legitimation så jag fick inte då. Efter det har jag tänkt på det men jag har dels haft en autoimmun sjukdom och dels mått dåligt i perioder så det har inte blivit av. Men i framtiden kanske. Jag är dock AB Rh+ så antalet personer jag kan lämna till är ganska begränsat 😅
 
Tidigare spruträdd så vågade aldrig - bara tanken på den enorma kanylen fick mig att få panik. Nu, när jag blivit härdad genom sjukdom så får jag inte just pga sjukdom och medicin :down: .
 
Jag lämnar inte blod eftersom jag är så fruktansvärt nålrädd efter trauma att jag knappt kan se en nål på bild. Jag får panikattacker trots lugnande och bedövningsplåster; nu när jag ska lämna blodprov på måndag erbjöd sig fysioterapeuten att följa med och köra lite andningsövningar medans de sticker. Jag är dessutom ordentligt svårstucken vilket inte gör saken bättre. :down:
 
Jag är så paniskt rädd för nålar så det går tyvärr inte. Om det kunnat ges under narkos vore det fine, men det tvivlar jag på. Har dessutom världens sämsta kärl.
 
Skulle gärna ge blod men har för lågt hb-värde för att ge. Har tagit blodprov ca. 4 ggr på 10 år och är alltid en bra bit under tyvärr. Men jag är med i Tobiasregistret och skulle gärna donera stamceller om någon behöver.
 
Vet inte om en sån här tråd är ok. Vet att det diskuterats blodgivning förut men hittar inte någon tråd.
Såg på Facebook att Region Skåne har akut brist och söker friska givare. 0- blod kan ju ges till alla människor så är väl det som det går mest av.


Ger du blod? Varför/varför inte?

Jag tar många mediciner som kan påverka blodet plus har en ospecificerad ”sjukdom i blod och blodbildande organ” så har inte brytt om att kolla om jag får ge. Skulle gärna bli blodgivare om jag kunde.
Jag har gett i många år men blev inte av under pandemin och sen blev jag gravid. Nu 3 månader efter förlossningen borde man väl få tummen ur och komma iväg snart igen!

Känns alltid lika fint när man får sms att ens blod kommit till användning. :heart
 
Jag skulle gärna, och har en lite ovanlig blodgrupp, men har närapå konstant järnbristanemi så det går inte.
Försökte anmäla mig till Tobias-registret men fick nej där med pga tidigare skador och fysiska trauman, vilket förvånade mig då det inte är något som hindrar att donera stamceller eller liknande. Trodde de ville ha en så bred bas som möjligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 682
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp