Region Skåne har akut brist på 0- blod

Jag lämnar två gånger per år, gav tre förr men då hann inte mina värden återhämta sig. Skulle gett häromdagen men eftersom (fd) sambon flyttade ut dagen innan och jag har extrem arbetsbelastning så bokade jag om till om ett par veckor istället.
 
Jag har gett blod (0+) sedan jag var kanske 19-20 år. De första åren var blodvärdena lite sämre efteråt, så det var någon gång jag fick ha längre uppehåll, men sedan har det stabiliserats.

Jag har tydliga och bra blodkärl, är lätt att sticka oavsett sida, är normalt sett frisk, blodet flödar snabbt och jag känner inte av något varken direkt efteråt eller senare. Dvs troligtvis en väldigt smidig blodgivare. Eftersom jag inte har några problem som gör att jag inte kan ge och eftersom jag inte är spruträdd ser jag ingen anledning till att inte ge blod. Nu är det också smidigt att blodbussen ganska ofta (mycket oftare än jag får ge) står ca 50 meter från mitt arbetsrum, och jag har flextid så jag kan gå dit när som helst under arbetsdagen så länge jag inte har möten just då.
 
Jag har lämnat blod regelbundet de senaste åtta åren :) Är även med i Tobiasregistret.
Har aldrig märkt av något konstigt eller annorlunda efter blodgivning.
Min mage avskyr dock järntabletterna och det har hänt att jag slarvat med att ta alla, med något låga blodvärden som följd :banghead:
Min mage klarar inte heller järntabletterna. Drack blutsaft istället när jag var gravid, superäckligt men magen ballar i alla fall inte ur. Så testa det istället!
 
Jag skulle vilja ge men jag klarar tyvärr inte av nålar. Jag mår fysiskt illa och är nära på att svimma bara de säger blodprov. Klarar med nöd och näppe av att ta blodprov vart 5e år men då ligger jag på britsen, storgråter och försöker andas. Så tanken på en stor nål kan jag helt enkelt inte hantera 😢
 
Kan tyvärr inte heller på grund av usla kärl. Jag är stucken så mycket att de är så ärrade och rullar undan. Var och tog blodprov i tisdags och då fick de sticka tre gånger för att hitta ett kärl trots att det var med en butterflynål. Jag ska på shockwave på tisdag för att spränga en njursten och då måste de sätta en permanentkanyl också. Så det är lite stressande men mest för behandlingen förstås.
 
Vilka bli blodgivare när jag var liten. Mamma var blodgivare och det ville jag ju också bil så jag också kunde få en så fin nyckelring och bli bjuden på ostmacka efter givit blod.

Nu har jag aldrig fått ge pga dåligt HB värde.
Va får man ostmacka :( Ännu mer ågren för att jag inte kan ge. :laugh:
 
På 80 talet och början på 90talet där mamma var blodgivare bjöd dom på ostmackor.
Älskade ostmackor när jag var barn.
Lyx! Jag älskade också ostmacka, särskilt de där gjorda på ljus fralla med en liten paprika stav på som gick att köpa på typ sjukhuscaféer innan allt blev pressbyrå odyl. :love:
 
Ang. Tobiasregistret: står att man ska vara "frisk" men innebär det att exakt alla sjukdomar är uteslutande? I mitt fall är det främst hypotyreos jag funderar över.
 
Har gett blod förut men gör det inte längre då jag mår såpass dåligt i flera dagar efteråt. Får hjärtklappning och yrsel av att stå upp. Har ett ganska lågt blodtryck vanligtvis så antar att jag blir för låg i tryck.

Har dock donerat stamceller via tobiasregistret men det var ju bara en gång och kändes väldigt viktigt så det var självklart att tacka ja.
 
Senast ändrad:
Ang. Tobiasregistret: står att man ska vara "frisk" men innebär det att exakt alla sjukdomar är uteslutande? I mitt fall är det främst hypotyreos jag funderar över.

När jag donerade stamceller frågade de specifikt om autoimmuna sjukdomar. Detta då sprutorna man tar för att jaga på benmärgen att producera celler kan trigga igång skov eller försämring i autoimmun sjukdom. Men det enklaste borde vara att fylla i ansökningsblanketten så får de på registret avgöra om du kan bli aktuell för donation? :)
 
När jag donerade stamceller frågade de specifikt om autoimmuna sjukdomar. Detta då sprutorna man tar för att jaga på benmärgen att producera celler kan trigga igång skov eller försämring i autoimmun sjukdom. Men det enklaste borde vara att fylla i ansökningsblanketten så får de på registret avgöra om du kan bli aktuell för donation? :)
Testade igen nu, sist kom jag aldrig förbi frågan om man var frisk men nu klickade jag ja där och i ett senare steg om mediciner kunde man välja medicin för hypotyreos och kom ändå vidare. Ville inte ge dem onödigt administrativt jobb men när jag ändå kom vidare trots medicinen så skickar jag in i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 718
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp