Region Skåne har akut brist på 0- blod

När jag donerade stamceller frågade de specifikt om autoimmuna sjukdomar. Detta då sprutorna man tar för att jaga på benmärgen att producera celler kan trigga igång skov eller försämring i autoimmun sjukdom. Men det enklaste borde vara att fylla i ansökningsblanketten så får de på registret avgöra om du kan bli aktuell för donation? :)
Det är väl inte all hypotyreos som är autoimmun? :confused: Min är det nog inte, har inte förhöjda antikroppar.
 
Det är tydligen brist på O- i Värmland nu också. Är det ofta brist på just det i hela län eller är det en tillfällighet att det är så tätt inpå?
 
Jag har lämnat blod i mer än 10 år. Är inte det minsta rädd för nålar så det är ingen ansträngning på det viset för mig. Brukar bli lite trött efteråt, men det vet jag ju om så tar det bara lugnt den dagen och tränar inte. Tyvärr tål jag inte järntabletterna vilket gör att jag numera bara får lämna en gång per år, trots fina järnvärden. Men allt är väl bättre än inget antar jag.
 
Jag är 0- och ger blod. Det är skrämmande hur fort det går innan man får SMS:et om att blodet kommit till användning. Ibland bara någon dag efter jag lämnat. Jag lämnar regelbundet så ca 3ggr/året.
0- kan ju ges till alla så kanske inte så konstigt att det används snabbt. Det är ju också 0- blod de ger först om de inte hinner ta reda på patientens blodgrupp.
 
Det är tydligen brist på O- i Värmland nu också. Är det ofta brist på just det i hela län eller är det en tillfällighet att det är så tätt inpå?
Det är den enda blodgrupp som kan ges till alla så den används mest. Gissar att det är därför den tar slut, eller så vill sjukhusen ha mest av den.
Kan ju vara många blodgivare som nyligen varit/är sjuka i covid och därför inte kan ge.
 
Det är den enda blodgrupp som kan ges till alla så den används mest. Gissar att det är därför den tar slut, eller så vill sjukhusen ha mest av den.
Kan ju vara många blodgivare som nyligen varit/är sjuka i covid och därför inte kan ge.

Ja, maken som lämnar både blod och plasma regelbundet har haft jättesvårt nu under pandemin och med småbarn hemma, minsta lilla förkylningssymptom så har han inte fått lämna på 14 dagar. Gångerna han haft 14 helt symptomfriadagar i rad under vintern/våren är inte många kan jag ju säga och så har det säkert varit för många.
 
Jag får inte ge blod pga sjukdomar och mediciner för att hålla sjukdomarna i schack. Tobiasregistret får jag heller inte vara med i pga mina sjukdomar. Att sluta med medicinerna är inget alternativ för min del.
 
Har tyvärr inte gett blod, tänkte börja med det för att jag hyfsat kommit över nålskräcken, men förra året vägde jag för lite och nu har jag järnbrist.
 
Jag lämnade i torsdags, 0-.
Fick det här idag. Det gick fortare än vanligt!
Screenshot_20220511-100104_Messages.jpg
 
0- kan ju ges till alla så kanske inte så konstigt att det används snabbt. Det är ju också 0- blod de ger först om de inte hinner ta reda på patientens blodgrupp.
0- ska ju finnas på lager och det kan lagras i 4-6 veckor. Finns det inget på lagret används det direkt. Därav att jag tycker det är skrämmande när det används så snabbt, det betyder att lagret är i princip obefintligt.
 
Jag är 0- vad jag vet, men får inte lämna pga mediciner. Annars hade jag absolut lämnat! Var åtminstone med i Tobiasregistret förr, men är för gammal nu.
 
Varken jag eller katten får lämna blod. Megara för att hon väger för lite + att jag inte tänker utsätta veterinären för henne eller att behöva ge henne lugnande. Jag har diverse autoimmuna sjukdomar som diskvalificerar mig. Har absolut inga problem med att bli stucken eftersom jag gör det så ofta. Har väl lite sunkiga blodkärl men bara de är bra på att sticka rätt så är det inga problem. Nu behöver de inte mycket blod per blodprov men mitt rekord var 14 flaskor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 716
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp