Registrear, pass, EU, Sverige, Norden...

Seabaz

Trådstartare
Jag har läst och läst och läst på jordbruksverkets hemsida och på min rasförenings hemsida men det står ju bara kopierat från varandra typ....

Passansökan, är det detsamma som att registrera en häst? Kan man regga en häst utan att ansöka om pass för den?

Exempel:

Jag importerar en ponny från annat EU-land. Ponnyn har redan pass med allt vad det innebär (ID, Chipp, DNA mm).
Passet är utfärdat av av EU godkänd förening.

Så. Nu vill jag ställa upp med den här ponnyn på treårstest. Då står det på ungponny att hästen ska vara reggad hos förening tillhörande SPAF (svenska ponnyavelsförbundet).

SÅ. Där är min fråga.
Kan jag regga min ponny hos den svenska rasföreningen för att få starta treårs? (jag antar att inte ponnyns hemlands-förening ingår under SPAF (?) )

Hur fungerar det? För ett nytt svenskt pass ska jag inte behöva enligt jordbruksverket.... Jag blir lite förvirrad.
Och på min rasförenings hemsida står det bara om pass för importerade ponnys. Inget om att "bara regga".
 
Sv: Registrear, pass, EU, Sverige, Norden...

Aldrig nytt pass så långt är det enkelt.
Sedan om ponnyn är registerad i en utländsk förening som är godkänd av den svenska (SPAF) kan den tilläggs registreras och bli "svensk" på det viset.
 
Sv: Registrear, pass, EU, Sverige, Norden...

Okej tack.

Och var får jag reda på om den är godkänd av SPAF? (btw har nog SPAF sveriges sämsta hemsida efter RPAF) :mad:
 
Sv: Registrear, pass, EU, Sverige, Norden...

Hittar du inte på sidan så ring eller maila.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 786
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har nyligen köpt en häst som har tyskt pass (ett rosa EU-pass). Han har varit hos två svenska ägare sedan han importerades, men ingen av...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Casacha
·
J
Hästmänniskan Jag köpte en c-ponny av en bekant i januari. Det är en svensk ridponny m stam. Hon sa att ponnyns papper osv var inskickade till...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Jenku
·
P
Tävling Är lite fundersam, om man läser på Svenska Ridsportsföreningens hemsida så står det att för att få tävla ponny från lokal tävling och...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp