Registrera bondkatt?

pricccen

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en 1,5 årig hankatt utan "härstamning" :smirk:
Och nu skulle jag vilja registera och Id märka honom men hur går jag tillväga.. finns det någon som vill hjälpa mig med denna fråga?

Tack på förhand... :bow:
 
Hur menar du att du ska regga honom?
id-märka gör du hos en vetrinär o ska katten inte ställas ut så är det nog läpligast med en öronmärkning.
De flesta polisstationer har inte chippläsarapparat.
o allmänheten vet oftast inte att det finns chip för katter. :smirk:
 
Veterinären ID-märker katten. Örontatuering eller chip beroende på vad du vill. När de tatuerar sövs katten så den ID-märkningen gör man oftast i samband med kastrering. Chipning kräver dock ingen nedsövning. När katten är ID-märkt kommer papper från SKK (som sköter Jordbruksverkets ID-register) som ska fyllas i och skickas in.

Du kan inte registrera katten i något raskattregister däremot kan du få ett huskattbevis från SVERAK där katten får ett registreringsnummer. Huskattbevis är gratis än så länge. Man kan ladda ner ansökningsblanketten på SVERAK:s hemsida (www.sverak.se). Men katten måste ID-märkas först då en kopia på ägarintyget skall skickas med ansökningsblanketten. Ägarintygskopian och ansökningsblanketten om huskattbevis skickas sedan in till din kattklubbs sekreterare som vidarebefodrar det till SVERAK (så du måste även vara medlem i en SVERAK-ansluten kattklubb).
 
Och som tillägg till detta i det närmaste kompletta svar, är att man även inom Independentklubbarna får Huskattsbevis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 181
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 916
Senast: nexxa
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp