Registrera häst/söka pass

havdvegt

Trådstartare
Hejsan!

Vi har köpt ett föl (och sin mamma) och ska söka pass samt registrera fölet. Är det någon som kan hjälpa oss lite grann med det? Jag försöker få fram informationen från såväl Svenska travsporten och på SWB men det är svårt att veta vad man ska göra om man inte har varit med med sånt förut. Vi kommer dessutom inte från Sverige.

Skriv gärna ett meddelande till mig. Tusentack!
 
Vad är det för ras?
Det är lite olika krav och rutiner beroende på ras.
/chipmärkare o id-kontrollant
 
Hejsan!

Vi har köpt ett föl (och sin mamma) och ska söka pass samt registrera fölet. Är det någon som kan hjälpa oss lite grann med det? Jag försöker få fram informationen från såväl Svenska travsporten och på SWB men det är svårt att veta vad man ska göra om man inte har varit med med sånt förut. Vi kommer dessutom inte från Sverige.

Skriv gärna ett meddelande till mig. Tusentack!
Det beror ju helt på vilken ras fölet har?
 
Hejsan!

Vi har köpt ett föl (och sin mamma) och ska söka pass samt registrera fölet. Är det någon som kan hjälpa oss lite grann med det? Jag försöker få fram informationen från såväl Svenska travsporten och på SWB men det är svårt att veta vad man ska göra om man inte har varit med med sånt förut. Vi kommer dessutom inte från Sverige.

Skriv gärna ett meddelande till mig. Tusentack!

Vilken förening ska fölet registreras i?
Är pappan godkänd och har löst licens? Gäller det SWB ska språngägaren ha fått registreringsunderlag när alla avgifter till hingsthållaren är betalda.
 
Hej!

Det gäller en svensk varmblod (travare) okänd härstamning. Vi har fått höra att det kan va bra att registrera honom som travare men det är ganska dyrt.
Är det värd det och hur gör man?

Så förvirrat :crazy:.
 
Hej!

Det gäller en svensk varmblod (travare) okänd härstamning. Vi har fått höra att det kan va bra att registrera honom som travare men det är ganska dyrt.
Är det värd det och hur gör man?

Så förvirrat :crazy:.
Har den okänd härstamningen kommer de troligtvis inte vilja registrera den i svensk travsport.
 
Hej!

Det gäller en svensk varmblod (travare) okänd härstamning. Vi har fått höra att det kan va bra att registrera honom som travare men det är ganska dyrt.
Är det värd det och hur gör man?

Så förvirrat :crazy:.
Är den inte frysmärkt?
Har den okänd stam kan du inte registrera den som renrasig.
Enklast är att registrera med okänd stam i SH, Svenska hästavelsförbundet.
 
Hej!

Det gäller en svensk varmblod (travare) okänd härstamning. Vi har fått höra att det kan va bra att registrera honom som travare men det är ganska dyrt.
Är det värd det och hur gör man?

Så förvirrat :crazy:.
För att kunna registrera den som travare måste betäckning och fölning vara registrerade hos ST (Svensk travsport) innan årsskiftet då den fyller 1 år. Är härstamningen okänd kan den inte reggas som travare alls. Det har i viss mån med spelet på travet att göra - vissa spelare väger in härstamningen i hur de tror att de kommer kunna springa.
Så, den hästen får du registrera hos SH med okänd härstamning.

//godkänd identifierare för travet
 
Är den inte frysmärkt?
Har den okänd stam kan du inte registrera den som renrasig.
Enklast är att registrera med okänd stam i SH, Svenska hästavelsförbundet.
Travare chipmärks numera, frysmärkning har man slutat med sedan flera år tillbaka.
I övrigt, se mitt inlägg ovan
 

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
Svar
19
· Visningar
3 793
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 562
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp