registrera jeep som lastbil?

N

nocke

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att registrera en jeep eller liknande som lätt lastbil? Vilka förändringar krävs och vilka kontroller kan man åka på?
Alla tips är välkomna eftersom jag har noll kunskap om detta.
Är dock på jakt efter en stark dragbil!
/nocke
 
Brukar inte de flesta jeepar vara lb registrerade? Vet inte om jag tolkat din fråga rätt... Annars finns de info på bilprovningens hemsida (under besiktning/ombyggda fordon) angående vad som gäller vid ombyggnad av personbil till lastbil. Man gör sen en registreringsbesiktning och den kostar 400-500 kr tror jag.

// :bump:
 
Du tänker nog på pickuper, de flesta jeepar är inte lb-regade.

Vi har haft en lb-regad pickup som faktiskt var regad i Danmark ursrungligen. I vårt grannland är det betydligt grundligare än här hemma, man måste plocka bort handtagen och sätena bak, samt ersätta säten med en svetsad låda (för att omöjliggöra att man sätter i säten igen).

Härhemma är det inte fullt lika grundligt, men jag tror det säkraste är att kontakta Bilprovningen.
 
Regler för vad som gäller finns på bilprovningens hemsida tror jag det var. Annars var det på vägverkets hemsida.

Funderade tidigare på att bygga om vår minibuss till lätt lb, men för att få behålla 5-säten lagligt så krävs en något mer avancerad ombyggnad och jag har ännu inte hittat någon verkstad som är intresserads av att ta sig an ombyggnaden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 582
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Ava22
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp