Registrerad katt??

M

Millimetern

Hum jag har ingen som helst koll på det här...

Om man vill registrera en katt, eller det kanske uppfödaren gör när dom är små :confused:
Men är det inte bara renrasiga katter som får registreras??
eller är jag helt ute och cyklar nu??
 
Registrerad med stamtavla kan bara en raskatt bli, och det är uppfödaren som gör det. En huskatt kan få huskattsbevis från sverak, behövs om man vill ställa ut i Norge. Det är ett papper på katten, men ingen stamtavla.

Alla katter kan registreras i ägarregistret hos SKK, (nä, det är inte flyttat, jag registrerade min katt där för två veckor sen), och det är det registret polisen (och allmänheten) har tillgång till för att hitta ägare till ID-märkta djur.
 
Oki, för en vän till mig påstod att hennes katt som kommit till av ett misstag hos en uppfödare.
Tydligen ska mamma katt ha lyckats ta sig ut och parat sig med en norsk skogkatt. Mamman är Europe.
Men det hon sa då var att den är registreard som både norsk skogkatt och som europe....
Menar hon då att hon har ett huskattbevis?? :confused:
 
Oki, för en vän till mig påstod att hennes katt som kommit till av ett misstag hos en uppfödare.
Tydligen ska mamma katt ha lyckats ta sig ut och parat sig med en norsk skogkatt. Mamman är Europe.
Men det hon sa då var att den är registreard som både norsk skogkatt och som europe....
Menar hon då att hon har ett huskattbevis?? :confused:

Man kan inte registrera en katt som två raser. Däremot kan en blandras registreras om den ingår i ett kontrollavelsprogram, men mig veterligen håller man inte på med kontrollavel varken när det gäller europé eller norsk skogkatt. När det gäller europé vet jag iaf att man inte får blanda in andra raser.

De alternativ jag kan komma på är att antingen är katten ID-märkt och finns i ägarregistret (som inte har något med SVERAK eller IDP att göra) och att det på de papperen står att det är en blandras (men då brukar det stå huskatt så det är inte troligt).

Eller så har katten ett huskattbevis, men då är den fortfarande inte registrerad som två raser utan som huskatt.
 
Som Sol säger, det låter skumt. Man registrerar inte blandraser om inte parningen godkänts i förväg, och varken Européer eller skogisar tillåter inkorsningar. Dessutom måste ägarna till både hane och hona skriva på registreringsunderlaget, och tillsist är det ytterst få fertila skogisar som går ute lösa, även om många huskattägare påstår att deras katter är halvskogisar.

Alltså: man registrerar inte blandraser, utan de står som huskatter...
 
Hum det här blev jag ju nyfiken på...

Måste fråga henne mer någon dag...om det är hon som har missuppfattat eller om det är jag som fattat henne fel... :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 051
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp