Registrering av blandras...+ nya reglerna

QuickStar

Trådstartare
Vart reggar man sin blandras?
Är SBL (Blandis) ett "riktigt" register eller är det som skäckföreningen- mer en intresse förening?

Jag har försökt läsa lite på hemsidan men jag är för trött för att haja och sen har jag itne mina glasögon på mig så jag ser inte riktigt heller :crazy:

Sen det "nya" här med centrala hund registret betalar man bara när man registrerar sig eller kommer det någon årsavgift på det sedan?

Min tikvalp kommer hem i juli så då måste man ju ta reda på allt tills dess... :confused:
 
Mina är reggade bara hos Jsv, blandis är vad jag tror bara en intresseförening....tror man kan ha dom reggade på SKK också fortfarande(mina är det)
 
Du kan inte registrera en blandras hos SKK. Däremot ska alla hundar vara ID-märkta och genom detta registreras ägaren hos Jordbruksverket. Jag tror det är en engångssumma som tas ut, men är inte helt säker.
Gällande föreningen "Blandis" är jag skeptisk... men jag vet å andra sidan inte så mycket om den. Det känns lite halvlöjligt att de vill ha blandrasutställningar osv. :crazy:
 
Jag är inte heller säker på att en registrering är giltig hos dom på samma sätt som hos SKK.
Jag har inte tänkt att ställa ut min tik utan vill bara ha henne registrerad, det känns tryggare! Chippad är hon redan när jag får hem henne, dock inte registrerad.

Men måste man för övrigt ha dom reggade? är dom bara märkta och jag har anmält mig till Centrala hundregistret med hennes id-nr så hittas jag ju ändå??
 
"Men måste man för övrigt ha dom reggade? är dom bara märkta och jag har anmält mig till Centrala hundregistret med hennes id-nr så hittas jag ju ändå?? "

Ja det räcker så. Det går inte att regga en blandis i skk men har du id-märkt hunden blir den automatiskt reggad. Så det behöver du inte bekymra dig för.
 
Va skönt då behöver ja ginte bry mig om det då, och försäkringar har jag kollat upp och lite annat så då var det mesta förberet för den lillas hemkomst i sommar

Tack för svar!
 
Jag menade inte att dom var reggade "på riktigt" hos SKK, men dom är reggade genom ID..iallafall mina..SKK har fortfarande ID info om alla hundar om man vill så.....
 
Sen årsskiftet sköts inte längre det obligatoriska hundregistret av SKK utan av jordbruksverket. De hundar som var registrerade hos SKK innan årskiftet finns nu även i SJVs register. Hundar som registrerats hos SKK efter årsskiftet måste även registreras hos SJV för att uppfylla lagens krav.
Konstigt nog gör SKK fortvarande reklam för sitt register vad beträffar blandraser od utan att tala om att de för att vara lagliga även måste registreras hos SJV.
PL
 

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 467
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp