Registrering av connemara föl

elmelts

Trådstartare
Fick igår papperen, på mina föl, från hingsthållaren. Fick då med papper för DNA test. Jag har inte riktigt fått någon rätsida på detta. Är det meningen att alla connemaror ska DNA testas i år? Detta är en kostnad på 500+moms per häst, upptill detta kommer då kostnaden för id kontrollanten, chipmärningen och registrering. Detta kommer alltså kosta en bra bit över 1000 lappen per fölunge. Plus kostnaden för att DNA testa stona också. Vill de inte att man ska avla på sina hästar, eller? Jag vet att det säkert ligger en bra anledning bakom detta. Finns detta på andra raser i sverige och i såfall hur funkar det för er?
 
Sv: Registrering av connemara föl

Maste du verkligen DNA-testa stona, eller tar du bara tagel fran stoet for att bevisa moderskapet pa folet?

Resten har jag ingen koll pa da jag inte alls ar uppdaterad i de svenska reglerna.
 
Sv: Registrering av connemara föl

Ja det skall visst vara så fram över. Jag har bara ett föl i år, så det blir bara mamma och föl som skall DNA typas. Men nästa föl hon får behöver man ju bara DNA-typa det nya fölet.
 
Sv: Registrering av connemara föl

Har hört att denna regeol kommer att gälla för alla raser framöver, connemararföreningen är nog den första som tar regeln i bruk!!!


EU... :crazy: :eek:
 
Sv: Registrering av connemara föl

Vi har haft det sa jattelange pa Irland och det ar hur bra som helst. Man slipper papper hit och dit fran hingstagaren och det kan aldrig bli tjafs.
Dessutom ar det alltid helt sakert att avkommorna reggas med ratt stam i passet.

Jag ser fram emot den dagen alla regler ar lika inom EU, det blir sa mycket lattare da.
 
Sv: Registrering av connemara föl

Vad ligger kostnaden för DNA testen på i Irland? Eftersom det ska göras på alla connemaraor så kan det ju bli en rätt stor kostnad för de som har en hög med ponnisar
 
Sv: Registrering av connemara föl

Jag har precis fatt papprena for detta arets fol, sa jag har den exakta siffran framfor mej:
Om man ar medlem i CPBS kostar det €65.00, om man inte ar medlem kostar det €85.00 att regga ett fol, med DNA-test.
Dock kommer veterinaren som tar markeringarna, samt chippar till. Det kostar ca €50.00. Den veterinaren gor tar samtidigt tagel och skickar in till Weatherby's, men det betalar CPBS for, sa far man betala dem.

Detta aret ar det dyrare an forrut...da kostade det €50 om man var medlem, och €70 om man inte var medlem.

Sa det kostar ca 1000:- svenska kronor att regga ett fol har ocksa.
 
Sv: Registrering av connemara föl

Glomde saga....det ar val ocksa anledningen till att manga ponnier pa Irland aldrig reggas med stam. Det ar billigare att bara skaffa ett pass fran The Irish Horse Board, an vad det ar att regga ponnyn med stam. Det tycker jag ar fel.
 
Sv: Registrering av connemara föl

ramonarunds skrev:
Glomde saga....det ar val ocksa anledningen till att manga ponnier pa Irland aldrig reggas med stam. Det ar billigare att bara skaffa ett pass fran The Irish Horse Board, an vad det ar att regga ponnyn med stam. Det tycker jag ar fel.

Borde det inte gå att få fram stammarna på dessa hästar nån gång i framtiden när DNA registret blir tillräckligt stort???

Eller det går inte att "söka" stammar på det viset???
 
Sv: Registrering av connemara föl

Nja....DNA-registret ar ju tillrackligt stort redan, men de ar ganska ovilliga att gora en sokning. Man maste veta vilka som ar foraldrarna. Vet man inte det vill de inte hjalpa till.
Dessutom far man inte gora test pa samma hast hur manga ganger som helst. Vet man inte vilka foraldrarna ar far man inte ens chans att gor om testet om och om och om igen.
 
Sv: Registrering av connemara föl

Alla connemaraföl födda 2005 ska chippas och DNA-typas står det på SCS hemsida. Även mödrarna till dessa föl ska DNA-typas.

Men innebär DNA-typning tagelprov eller blodprov?
 
Sv: Registrering av connemara föl

tjoffsan skrev:
Men innebär DNA-typning tagelprov eller blodprov?
Normalt anvander man tagel, eftersom det ar enklare att hantera an blod. Samt det ar lattare att bara rycka av lite man eller svans, an att hitta vener och ta blod.
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 629
Senast: Masse
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 083
Senast: neve
·
Avel Numera åker ju tyska avelsförbund runt i landet och besiktar föl efter hingstar som är godkända där men inte i Sverige. Tyska regler...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Girasol
·
Avel Jag är lite nyfiken på vilka kostnader ni har för registrering av föl av andrar raser. Själv har jag arabiska fullblod och de kostar...
Svar
12
· Visningar
1 425
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp