Registrering av föl efter icke godkänd hingst?

Kassiopeja

Trådstartare
Mitt arabsto har i år fått en fölunge efter en tjuvbetäckning. :o Har vi tur (blodtypningen är inte klar än) så är fölet efter gårdens godkände hingst och då kan han självklart registreras hos ARAB. Men det finns även en annan kandidat till faderskapet. Den andre hingsten är icke godkänd och blev dessutom valack dagen före jag upptäckte att stoet var dräktigt. :crazy: Hur fungerar det då?

Båda föräldrarna är ju registrerade araber, men om pappan ej är godkänd så antar jag att avkomman ej kan registreras som fullblodsarab? Samtidigt så är ju inte härstamningen okänd? Var kan jag då registrera fölet? och som vad?? :confused:
Vet ju att man måste ha hästen registrerad nånstans för att kunna skaffa hästpass åt honom, vilket jag har tänkt göra oavsett.

Någon som vet vad som gäller?
 
Kontakta ARAB, för Du kan få avkomman reg. i alla fall, men det kommer kosta Dig mer och det kommer kosta hingstägaren mer.
Du måste dessutom fixa en betäckningsrapport från hingstägaren på ifrågavarande hingst.

Förutom vanliga reg. avgiften på 600:- tillkommer en tilläggsavgift på 750:- som fakturerars stoägaren, eftersom hingsten ej hade giltig licens vid betäcknignstillfället.
Dessutom tillkommer 300:- i deponering, 690:- för blodtypning/DNA (som SLU tar betalt för, ARAB administrerar enbart denna kostnad rent praktiskt!). Vidare om Du skall ha pass, så tillkommer 400:-
Sedan tillkommer givetvis ev. vet. för ev. blodtypning, ID-kontrollant för konturdiagram + ev. DNA-testet.

Men ring Tommy på ARAB efter den 15/9 (de är f.n. på semester) på 046 - 25 55 51 må-fr 08-16
Lycka till Du får regga fölet som ren arab men det kostar lite mer än normalt p.g.a. ogiltig betäckning, d.v.s. avsaknad av licens.
 
Cina - du säger 690 för DNA/Blodtypning. Tommy säger 600..

Skrivfel från din sida? Eller är det dyrare när det är efter icke-godk hingst. Eller vad är anlendingen till de 90 kronornas skillnad? *nyfiken*
 
Jag betalde 690 nu när jag skulle regga mitt arabstoföl från i år...
600:- i reg.avg.
300:- i deponering
690:- till SLU för DNA (både mamman och pappan är DNA testade i fjol)
400:- för hästpass
RABATT: 300:- på reg.avg. då jag fullförsäkrat fölisen hos SveLand

Så inte skrivfel...Tommy har sagt fel.....Annars har han skrivit fel i på min faktura :eek: och den är ju betald sedan länge....Väntar nu på reg.beviset bara.....
 
Skillnaden ligger just i DNA eller blodtypning och eftersom föräldrarna inte är DNA-analyserade utan blodtypade så kör vi på blodtypning på fölet också vilket då kostar 600. Det har jag redan betalat så jag väntar bara på rören och resultatet innan jag gör något mer nu.
Vet inte om jag har lust att lägga massa extra pengar på att regga honom som Arab när jag ändå ska sälja honom så snart som möjligt. Jag hade ju inte planerat för något föl och vill INTE ha en häst till själv.
Frågan är alltså vad jag kan regga honom som istället för arab om jag inte vill lägga de extra pengarna? Huvudsaken för mig är ju att han får hästpasset, vilket kan underlätta en försäljning. Om en arab är reggad eller inte tycks ju tyvärr inte alls värderas särskilt högt av presumtiva köpare. Iaf inte av dem som har tänkt att göra valacker av hingstungar...
 
Jag tror absolut att fölet blir mer lättsålt om det är registrerat som fullblodsarab! Annars står man där med sin rena arab och är tex utestängd från alla aktiviteter som sahf ordnar, tävlingar osv. Du kan ju lägga på den extra kostnaden på priset du vill ha för fölet.
 
Som jag sa på telefon, så pratade jag ju med Tommy om blodtypning, och då jag fick priset 600. Samma pris för DNA-typning om jag valde det =)

Nåja, det märks ju när räkningen kommmer.
 
Nej, det skall kosta lika mycket att blodtypa som att DNA-testa....att Du fått ett annat pris tycker jag är konstigt. Kanske rabatterar de blodtypnignen då...
Jag har i alla fall fakturan med reg. avgiften på mitt föl framför mig och där str DNA-typning 690:-

Att Du vill avstå från att regga fölungen Din som arab tycker jag är högst märkvärdigt. Detta som det kommer att kosta får Du ju ta ut av köparen! Du kan ju inte bestämma åt ev. blivande köpare om det vill ha en renrasig arab eller en korsning. För om fölungen INTE reggas som arabiskt fullblod får den aldrig kallas arabiskt fullblod utan då är den rätt och slätt en korsning. Och det är ju inte rättvist mot hästen och trasen som sådant!
Den enda andra föreningen som tar in "vad som helst" är ASRP, men då reggas hästen med okänd stamtavla/korsning utan känd stam och hur kul är det för ev. blivande köpare?!
Jag tycker Du resonerar fel i Ditt tänkande...och jag anser det oseriöst att sälja ett oreggat arabföl, för det blir till syvende och sist tredje man som darbbas senare när registrering väl skall ske med ännu högre kostnader.
Be hingstägaren sponsra med del av reg. avgiften eftersom de låtit en icke godkänd hingst betäcka ett sto. De får väl ta en del av smällen?!
Och även en valack har ju rätten att bli kallad arabiskt fullblod om den är det i grund och botten och inte bara kallas korsning med okänd stam.
Den kanske blir superbra tävlingshäst och då kan Du ju stoltsera som glad uppfödare av ett arabiskt fullblod.

jag skulle aldrig för mitt liv sälja en oreggad arab eller ens komma på tanken, bara för att komma billigare undan, att regga den som korsning.
Till saken hör även numera att ASRP har ett samarbete med ARAB, så de kommer troligen i vilket fall som helst att skicka tillbaks registreringen till ARAB istället + att de vill ha hästen dubbelregistrerad i såna fall, både som ridponny och som arab! Och då kostar det dubbelt så mycket....

Kontakta som sagt var gärna ARAB och red ut med dem vad de faktiska kostnaderna blir och lägg sedan på denna summan på försäljningspriset. ARAB's personal är (faktiskt) inte omöjliga!
 
Ska bli spännande att få räkningen. Jag pratade ju med Tommy om både DNA och blodtypning, och fick 600 kr inkl moms som pris för båda. Nåja, 90 kr hit eller dit är ju inte hela världen, men lite förvånande ändå. Vi pratade ändå om det i flera sammanhang (dels DNA-typa eller blodtypa fölet, och dels att DNA-typa mamman) och han sa 600 varje gång. Fast det var precis innan han skulle på semester, så han kanske var virrig (inte för han verkade det, men..)

Sen, FÅR man verkligen regga en ren arab som ridponny? De har väl ganska kinkiga krav på härstamning för att man ska få regga som ridponny? Däremot kanske det är de som reggar alla korsningsponnyer/de med okänd stam/importer utan stam. Fast frågan är om de får kallas svensk ridponny då? (Jmf med arabiskt fullblod)
 
Vilken ras/korsning som helst blir inte svensk ridponny utan registreras som en "vanlig" korsning hos ASRP.
 
Jodå, ASRP har tidigare gjort så, bara för att få regga så många som möjligt. Men då skrev de "okänd härstamning" fastän de visste inofficiellt att det kunde vara en renrasig arab.
Men så vart det också strul mellan ASRP och ARAB, just för det här med okända stammar. De reggade ju kända arabstammar (korsningar, icke rena araber) som okänd fader fastän de visste vem pappan var. Om det var en arabpappa alltså. Så jag vet med 100% säkerthet att tidigare reggade man både hel- och halvaraber så i ASRP.
Men som sagt var...högre instans fick sagt sitt, så numera måste ASRP skicka över alla arabkorsningar och rena araber till ARAB, eftersom ARAB vann registreringsrätten över dessa raser.....

Ja, Tommy måste sagt fel till Dig om 600:-
Skall ringa honom på måndag och höra, för inte f-n vill jag betala 90:- mer :crazy: även om nu 90:- inte är hela världen. Men det skall väl vara lika för alla....
Annars blir det Du som får en överraskning med fakturan.....
Så jag skall höra med honom vilket det nu är....
 
Du får rapportera sen vad han sa. Är ju inte hela världen för mig om jag får 2*90 kr mer på min faktura heller (dvs han sa fel åt mig), men rätt ska ju vara rätt =)

Är han tillbka från semestern på måndag alltså? *nyfiken*

/Alexandra - som sitter på registreringshandlingarna sålänge. Allt är klart och färdigt att skicka in, men jag har inte råd just nu tyvärr =/
 
Jepps, de kommer hem från Kreta nu och skall bärja jobba igen den 15:e...Så gissa om jag skall ligga på telefonen.... :cool:
 
På min faktura står det blodtypningsavgift 600kr.
Kanske bara var jag som trodde det var billigare att blodtypa?

Jag tycker inte att det är så värst konstigt att jag inte vill kosta på en registrering av ett föl som jag inte vill ha, som jag inte har planerat och som har hindrat mig från att sälja stoet i år (något som annars var planen).

Ta ut det av köparen säger du, men jag ser ju redan nu på annonssidorna att arabföl inte precis står högt i kurs och att det är fler än en "arab" som är till salu utan att vara reggad. Priserna är ändå så gott som de samma och visst kan man tycka att det är skit och katastrof (jag har VERKLIGEN lagt PENGAR på inköpet av mina två ston, så jag tycker att araberna borde kosta betydligt mer än vad de gör), men det är ändå ett faktum att man inte får ut de dyra registreringskostnaderna när man säljer arabföl nu för tiden.

Jag har valt att inte ta upp frågan med ARAB därför att det ju fortfarande finns en chans att det är RÄTT hingst som är pappan och jag avvaktar därför blodtypningen... (Dvs om jag nu NÅGONSIN FÅR några rör! :smirk:)
 
Pratat med Tommy nu...
600:- kostar blodtypning p.g.a. det är billigare och enklare förfarande än DNA. Dessutom är det absolut sista säsongen man kör blodtypning ö.h.t.

690:- kostar DNA, p.g.a. svårigheter med förfarande/analyseringen. Många och krångliga apparater. Det kan t.o.m. komma att bli dyrare nästa år säger SLU och Kaj Sandberg där.
Så Du måste hört fel...tyvärr....600:- har han aldrig sagt att DNA kostar......
 
Är stammen "okänd" är det INTE en svensk ridponny!! Att den sen registreras i ASRP är en annan sak. Är stammen okänd räknas den som korsning med registreringsnummer därefter.
 
Är det inte så att ASRP nu vill slippa att behöva registrera korsningsponnyer av okänd stam, just för att det i annonser och liknande blir "fals marknadsföring" eftersom många kallar dessa ponnyer svensk ridponny bara för att de är registrerade i ASRP?
 
Nä, jag skrev ju inte stam okänd...Utan att de medvetet reggar rena arabiska fullblod, som de vet stammen, men de reggar den som okänd, bara för att få in så många registreringar som möjligt. Sa inte heller att de reggade dem som sv. ridponny.....utan bara att de reggade dem.
Men det gick alltså till högsta instans, så nu måste de överlämna allt som är rena araber och arabkorsningar i första hand till ARAB för registrering....
 

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: hetluft
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: Görel
·
Avel Hej. Jag undrar var man registrerar fölungar som inte har stam. I mitt fall så är modern reggad Arab med stam och pappan "okänd"...
Svar
12
· Visningar
2 301
Senast: mahlmt
·
S
Avel Hur bär man sig åt med registrering på fölet om hingsten ej är godkänd och det inte är betalt någon språngrulla? Är det över huvudtaget...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp