Registrering i SKK

lizzie

Trådstartare
Kan en blandrashund vara registrerad i SKK? Jag har för mig att så icke är fallet, men har nu hört motsatsen....

Kan man registrera en blandrashund över huvud taget? ID-märkning är en sak, men just registrering...


/Lizzie
 
Sv: Registrering i SKK

Nej, de kan inte registreras annat än i hundägarregistret för 120:-. Det finns säkert folk som missförstår det hela och tror att de har en, som vi i dagligt tal menar, registrerad hund. Det enda som är registrerat är en ID-märkning och vem som äger hunden med denna märkning.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Registrering i SKK

Blandraser ska inte kunna reggas i SKK, men när man tittar igenom raserna på hunddata så finns d clumberspaniel/cocker spaniel och belgisk vallhund (korsparning), gotlands stövare/hygenstövare mm. räknas inte dom som blandraser? lr är det bara för att utöka/förbättra avelsarbetet med raserna? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Registrering i SKK

Duvan skrev:
Nej, de kan inte registreras annat än i hundägarregistret för 120:-. Det finns säkert folk som missförstår det hela och tror att de har en, som vi i dagligt tal menar, registrerad hund. Det enda som är registrerat är en ID-märkning och vem som äger hunden med denna märkning.

Mvh,
Duvan

Är det SKK som står som mottagare när man skickar in en ägarändring till hundägarregistret???

Känner en som påstår att blandrashunden är reggad i SKK. Att det stod SKK på ägarbytarpappret. Att det finns Registreringshandlingar på hunden från SKK. H*n upptäckte också att när h*n skulle skicka in ägarbytespappret så står det inte samma ID-nummer på pappret som det står i hunden öra.... Man kan ju fundera på vad det är för fuffens på gång... :crazy:
 
Sv: Registrering i SKK

Min blandras hane är reggad i SKK's hundägar register, men han har inte stamtavla lr nåt för det. Utan han finns bara i ägar registret.

Det står SKK på hans ägarbytes papper oxå. Så antagligen är det samma sak med hans/hennes hund.
 
Sv: Registrering i SKK

lizzie skrev:
Är det SKK som står som mottagare när man skickar in en ägarändring till hundägarregistret???

H*n upptäckte också att när h*n skulle skicka in ägarbytespappret så står det inte samma ID-nummer på pappret som det står i hunden öra.... Man kan ju fundera på vad det är för fuffens på gång... :crazy:

Är hunden registrerad i SKK's hundägarregister så är det naturligtvis de som står som adressat när man anmäler ägarbyte. Det är dock ingen vits att anmäla ett ägarbyte om det registrerade numret och hundens nummer inte stämmer överens. Registret är ju till för att kunna koppla ihop hund med ägare genom ett nummer. Din kompis borde läsa nummret och kolla av både SKK's och jordbruksverkets register för att få reda på vem som står som ägare. Det kan ju vara en stulen hund.....

F.ö är det jordbruksverkets register som är obligatoriskt, så det är dit man i första hand skall anmäla hunden. Alla renrasiga hundar som registreras med stamtavla i SKK har gratis hundägarregisterplats hos SKK (betalt av uppfödaren men man anmäler själv), men måste ändå registreras hos jordbruksverket och betalas dit.

Ang. t.ex clumber/cocker korsningar så har vissa raser fått dispens att korsa in individer av annan ras. Det är mycket selektivt gjort för att rädda en annars hotad ras, och dispensen söks av avlesrådet inom respektive rasklubb. De räknas inte som blandraser, även om de i praktiken faktiskt är det.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Registrering i SKK

Svar till alla:

Tack för era svar! Ska ge kompisen tips om att kolla upp numret i örat på hunden. Det är ju troligen ägarregistret som hunden är registrerad i, men h*n tog för givet att den var registrerad som en rasren hund.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 460
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 214
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 238
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp