Regler för bygglov?

tanten

Trådstartare
Det finns ett hus till salu här. En 80-tals villa.

Kollar man på tomtkartan så ligger större delen av carport och uthus utanför den minimala tomten.

Hur funkar sånt? Hur får man bygglov för att bygga på någon annans mark? Är det ett förbiseende av byggnadsnämnden?
Vad händer köparen - blir de stående med ett svartbygge?

(Jag äger ju själv ett hus som står på annans mark. Det löstes med ett servitut långt innan jag köpte....)
 
Det låter kanske som svartbygge, om personen inte har lov då men då vet jag inte hur det kan överenskommas. Är det två privata markägare så går det säkert. Rent krasst står väl köparen med svartbygget då sen, om det är svartbygge.

Ute vid vår stuga finns det en del svartbyggen som stått i många herrans år. Kommunen är för stor till ytan och det är svårt att ha kontroll på vad som byggs.
 
Vad är det för karta? De från typ Eniro kan diffa på flera meter så jag skulle inte dra för stora växlar på det utan det är Lantmäteriets som gäller och man kan få fastighetsgränsen utmarkernad på tomten om den inte redan är det.
Annars tror jag faktiskt att bygglov inte faller under undersökningsplikten konstigt nog, men man får fråga säljaren som får visa upp bygglov och slutbesked. Men det förutsätter ju att de aktuella byggnaderna är lovpliktiga.
 
Rent principiellt är frågan om tillstånd från byggnadsnämnden och från markägaren för att få bygga fristående från varandra. Om du saknar det första blir det ett svartbygge (förvaltningsrättsligt ärende) Om du saknar det andra blir det något civilrättsligt som jag inte är säker på hur det rubriceras (egenmäktigt förfarande, skadegörelse?)

Sen kan väl detaljplaner relatera olika regleringar till fastighetsindelningen så det i praktiken blir omöjligt att bygga över gränser där. Men du kan fortfarande få bygglov utan att äga eller disponera marken. BN prövar bara byggnaden. Dock kan du i praktiken inte bygga utan markägarens tillåtelse. Den som bygger behöver inte heller vara den som sökt och fått bygglovet.

Du vet inte om det är med eller utan markägarens medgivande byggnaderna står där?
Hur exakta är gränser och byggnader på den karta du har?

Finns någon regel som lantmäteriet tillämpar att om man tillräckligt länge har trott att byggnaden stått på den ena fastigheten kan man ändra fastighetsgränsen för att överföra den mark som behövs för att huset som helhet ska stå på mark som tillhör ägaren. (tänk på att mycket med gränserna var oexakt i eran före GPS etc. och det var naturligt att det var så)
 
Första frågan är vad det är för tomtkarta? Från Lantmäteriet eller typ hitta.se? Det senare kan diffa rejält från verkligheten...

Man kan få bygglov för att bygga på någon annans mark. Eller ja rättare sagt, vem som helst kan få bygglov på en fastighet oavsett vem som äger den. Men byggnaden kommer ju tillhöra fastigheten, inte den som sökt bygglov. (I normalfallet, finns ju exempel med servitut osv som nämns i TS). Att börja bygga på någon annans fastighet utan tillstånd är såklart inte tillåtet med det har inte något med PBL och bygglov att göra. Att få bygglov för byggnader som går över fastighetsgräns, utan detaljplan som tillåter sådant, låter väldigt osannolikt.

Gissar på något av följande:
- Carporten saknar bygglov
- Carporten har inte byggts enligt bygglovet
- Carporten är/var gammal och fanns innan fastighetsindelningen som också gjordes för länge sen och man brydde sig inte om det gamla uthuset. Sen har den "renoverats" ordentligt sen dess.
- Byggnaden placerades korrekt en gång i tiden men det var väldigt stor osäkerhet i gränsernas läge.

@VLMF har rätt i att det inte ingår i undersökningsplikten att undersöka att korrekta bygglov finns på fastigheten. Jag är dock inte säker på att det också innebär att det inte ingår i undersökningsplikten att kontrollera förhållanden för byggnader som är delvis placerade utanför fastigheten. Bedömningen av att bygglov inte ingår grundar sig på att man som köpare ska kunna anta korrekta bygglov finns. Här är ju snarare något som man kan anta att något inte riktigt är som det ska... Jag är osäker.
 
Det finns ett hus till salu här. En 80-tals villa.

Kollar man på tomtkartan så ligger större delen av carport och uthus utanför den minimala tomten.

Hur funkar sånt? Hur får man bygglov för att bygga på någon annans mark? Är det ett förbiseende av byggnadsnämnden?
Vad händer köparen - blir de stående med ett svartbygge?

(Jag äger ju själv ett hus som står på annans mark. Det löstes med ett servitut långt innan jag köpte....)
Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum tycker jag. Den tomtkarta du ser är troligen ett utdrag från fastighetskartan som inte har rättsverkan och gränserna i den är endast att se som ungefärliga. På min fastighet ligger de typ tjugo meter fel.
 
Vad är det för karta? De från typ Eniro kan diffa på flera meter så jag skulle inte dra för stora växlar på det utan det är Lantmäteriets som gäller och man kan få fastighetsgränsen utmarkernad på tomten om den inte redan är det.
Annars tror jag faktiskt att bygglov inte faller under undersökningsplikten konstigt nog, men man får fråga säljaren som får visa upp bygglov och slutbesked. Men det förutsätter ju att de aktuella byggnaderna är lovpliktiga.
Värt att notera att även Lantmäteriets digitala registerkarta slår fel på samma sätt som Eniros karta, det är samma material. Det är ursprungshandlingar, alltså förrättningskartor som visar juridiskt gällande gränser, som gäller.

Det är alltså inga konstigheter att det ser ut som att delar av hus är byggda på grannens fastighet, det ser ofta ut så p.g.a dålig kvalité på fastighetsgränser.
 
Jag utgick förresten från att det inte finns detaljplan för fastigheten. Om det gör det blir mitt svar lite annorlunda :)
 
Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum tycker jag. Den tomtkarta du ser är troligen ett utdrag från fastighetskartan som inte har rättsverkan och gränserna i den är endast att se som ungefärliga. På min fastighet ligger de typ tjugo meter fel.

Även om det är sant känns det ju märkligt av mäklaren att lägga upp en karta som felaktigt visar att byggnader ligger utanför fastigheten.
 
Du kan få beviljat av markägaren att ligga för nära tomtgräns mm. Men det måste finnas papper på det. Sen är det olika bestämmelser om det ligger i planerat område eller ej.
Våra grannar följde vad dom trodde var deras tomtgräns när dom gjorde ny upp uppfart då var det in på vår tomt, tur att vi kollade. Så nu är den på deras tomt men dom måste backa in på vår uppfart för att komma ut. Bästa är om man kan hitta lantmäteri Pinnarna som sitter vid tomtgränsen. I icke planlagt område ska man alltid undersöka med kommunen vad som är på gång. Vi frågade på ett hus utanför planlagt område med att lägga garage närmare än 4 meter från tomtgräns och nej det fick man inte i och med att det inte var planlagt. Dessutom fick vi veta att vatten och avlopp skulle grävas ned längs vägen på den tomten samt bredda vägen samtidigt.
 
Värt att notera att även Lantmäteriets digitala registerkarta slår fel på samma sätt som Eniros karta, det är samma material. Det är ursprungshandlingar, alltså förrättningskartor som visar juridiskt gällande gränser, som gäller.

Det är alltså inga konstigheter att det ser ut som att delar av hus är byggda på grannens fastighet, det ser ofta ut så p.g.a dålig kvalité på fastighetsgränser.
Man använde bl.a. flygfoton när registerkartan digitaliserades för att det skulle gå att göra inom överskådlig tid så man förstår ju varför det ser ut som det gör. Nya gränser som bestäms verkar hamna i princip exakt rätt på kartan så det är blandning, en del gränser stämmer precis men andra kan ligga ganska mycket fel.
 
Även om det är sant känns det ju märkligt av mäklaren att lägga upp en karta som felaktigt visar att byggnader ligger utanför fastigheten.
Det står någonstans i vidhängande text att kartan inte är rättsligt bindande och att köparen har ansvar för att undersöka fastighetens skick och gränser.
Gränser är en sak som mäklare typiskt inte kollar eller uttalar sig om eftersom det enda säkra sättet att göra det är att läsa förrättningsakter. Däremot så pekar de gärna ut var säljaren säger att de går...
 
Första frågan är vad det är för tomtkarta? Från Lantmäteriet eller typ hitta.se? Det senare kan diffa rejält från verkligheten...

Man kan få bygglov för att bygga på någon annans mark. Eller ja rättare sagt, vem som helst kan få bygglov på en fastighet oavsett vem som äger den. Men byggnaden kommer ju tillhöra fastigheten, inte den som sökt bygglov. (I normalfallet, finns ju exempel med servitut osv som nämns i TS). Att börja bygga på någon annans fastighet utan tillstånd är såklart inte tillåtet med det har inte något med PBL och bygglov att göra. Att få bygglov för byggnader som går över fastighetsgräns, utan detaljplan som tillåter sådant, låter väldigt osannolikt.

Gissar på något av följande:
- Carporten saknar bygglov
- Carporten har inte byggts enligt bygglovet
- Carporten är/var gammal och fanns innan fastighetsindelningen som också gjordes för länge sen och man brydde sig inte om det gamla uthuset. Sen har den "renoverats" ordentligt sen dess.
- Byggnaden placerades korrekt en gång i tiden men det var väldigt stor osäkerhet i gränsernas läge.

@VLMF har rätt i att det inte ingår i undersökningsplikten att undersöka att korrekta bygglov finns på fastigheten. Jag är dock inte säker på att det också innebär att det inte ingår i undersökningsplikten att kontrollera förhållanden för byggnader som är delvis placerade utanför fastigheten. Bedömningen av att bygglov inte ingår grundar sig på att man som köpare ska kunna anta korrekta bygglov finns. Här är ju snarare något som man kan anta att något inte riktigt är som det ska... Jag är osäker.
Huset och uthusen är alla från 80-talet. Dvs modern "villa". Den ligger i ett skogsparti med några sommargrannar. Lantmäteriets karta visar samma tomgränser som Hitta.se Dvs att uthusen står till hälften på annan mark (skog) Mäklarannonsen säger att tomten är 1248 kvm. I bifogad karta i samma annons är tomten bara 1060 kvm.

Jag blir mer och mer konfunderad.
 
Huset och uthusen är alla från 80-talet. Dvs modern "villa". Den ligger i ett skogsparti med några sommargrannar. Lantmäteriets karta visar samma tomgränser som Hitta.se Dvs att uthusen står till hälften på annan mark (skog) Mäklarannonsen säger att tomten är 1248 kvm. I bifogad karta i samma annons är tomten bara 1060 kvm.

Jag blir mer och mer konfunderad.

Perspektiven är annorlunda. 1248 kvm är i min värld inte en minimal tomt utan snarare en stor tomt :D

Låter som att det inte finns någon detaljplan iaf?

Vad finns på andra sidan gränsen? Kan det vara så att det är en annan fastighet med samma ägare? (och annonsen därför säger totalsumman?) Vill du får du gärna pm:a annonsen :)
 
Man använde bl.a. flygfoton när registerkartan digitaliserades för att det skulle gå att göra inom överskådlig tid så man förstår ju varför det ser ut som det gör. Nya gränser som bestäms verkar hamna i princip exakt rätt på kartan så det är blandning, en del gränser stämmer precis men andra kan ligga ganska mycket fel.
Ja det stämmer. Nya gränser läggs ju in helt korrekt digitala registerkartan, och även äldre gränser efter utredning/fastighetsbestämning. Men man vet aldrig vad kvalitén är förrän man tagit reda på det.

Jobbar inom området och det är en utmaning att få människor att förstå att man inte kan lita på fastighetsgränserna som visas i alla digitala kartor, inkluderat Lantmäteriets fastighetskarta.
 
Ja det stämmer. Nya gränser läggs ju in helt korrekt digitala registerkartan, och även äldre gränser efter utredning/fastighetsbestämning. Men man vet aldrig vad kvalitén är förrän man tagit reda på det.

Jobbar inom området och det är en utmaning att få människor att förstå att man inte kan lita på fastighetsgränserna som visas i alla digitala kartor, inkluderat Lantmäteriets fastighetskarta.
Märklig att man inte kan lita på lantmäteriet?

Menar du att det bara är de digitala som är konstiga? För de som finns på papper - t.ex. i förrättningar - borde väl vara riktiga?
 
Ja det stämmer. Nya gränser läggs ju in helt korrekt digitala registerkartan, och även äldre gränser efter utredning/fastighetsbestämning. Men man vet aldrig vad kvalitén är förrän man tagit reda på det.

Jobbar inom området och det är en utmaning att få människor att förstå att man inte kan lita på fastighetsgränserna som visas i alla digitala kartor, inkluderat Lantmäteriets fastighetskarta.
Det blir ännu sämre med kunskaperna om man går ett steg längre. Inte många förstår t.ex. att en avsöndringskarta inte heller bestämmer gränser även i de fall en lantmätare var inblandad.
 
Det är väl inte så märkligt att fastighetskartan innehåller fel? Att gå igenom och bestämma alla gränser skulle ta typ hundra år om det räcker och så länge vill vi ju inte vänta på en karta.
På tomtgränser utlagda för 40 år sedan? Det är ju modern tid.

Hos mig finns rör i mark som är från betydligt äldre tid. Samt rösen och gränsstenar.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 670
Senast: Breaktown
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 080
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 202
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp