Regler för bygglov?

1248 är definitivt minimal storlek!
Vi har halva åkern på grannens tomt.

En tomt och en fastighet är i min värld olika saker. Man kan ha halva sin åker på grannens fastighet men man kan inte ha halva åkern på grannens tomt.

En tomt på 1248 kvm ÄR stort. Inte ovanligt stort eller orimligt stort, men stort. I relation till tex allemansrätten och hemfridszon. Om 1248 kvm är en stor eller liten fastighetgår däremot inte att säga. Den kan ju vara i princip hur stor eller liten som helst.
 
Det finns ett hus till salu här. En 80-tals villa.

Kollar man på tomtkartan så ligger större delen av carport och uthus utanför den minimala tomten.

Hur funkar sånt? Hur får man bygglov för att bygga på någon annans mark? Är det ett förbiseende av byggnadsnämnden?
Vad händer köparen - blir de stående med ett svartbygge?

(Jag äger ju själv ett hus som står på annans mark. Det löstes med ett servitut långt innan jag köpte....)
Om det är en enstaka avstyckad fastighet från en större fastighet (lantligt beläget) så kan det ju ha varit så att det från början var en närstående till ägaren av den ursprungliga fastigheten som byggde huset (det kan t o m varit samma ägare till båda fastigheterna). I så fall var man kanske inte så noga med var tomtgränsen gick eller exakt var garage och uthus hamnade i förhållande till fastighetsgränsen. Eller så har man byggt först och styckat sedan och av någon anledning (misstag?) så har inte alla byggnader hamnat på rätt sidan gränsen.
En granne fick inte med alla byggnader som hen ansåg hörde till huvudbyggnaden i samband med en avstyckning från stamfastigheten. Tror det var lantmäteriet som motsatte sig. Men den fastigheten var betydligt större och byggnaderna mycket äldre.
 
En tomt och en fastighet är i min värld olika saker. Man kan ha halva sin åker på grannens fastighet men man kan inte ha halva åkern på grannens tomt.

En tomt på 1248 kvm ÄR stort. Inte ovanligt stort eller orimligt stort, men stort. I relation till tex allemansrätten och hemfridszon. Om 1248 kvm är en stor eller liten fastighetgår däremot inte att säga. Den kan ju vara i princip hur stor eller liten som helst.
Ja jag använde fel ord. Men åkern är till häften ägs av oss och till hälften av en annan.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 738
Senast: Breaktown
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 129
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp