Regler för överlast

Cherarriduracell

Trådstartare
Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för släpvagn och bilar, Men om det skulle diffa lite, Vad är det vi riskerar egentligen?

En obromsad kärra får väl aldrig väga mer än 750 kg, så där får det väl absolut inte bli någon överlast oavsett vad bilen egentligen får dra på B kort?

Jag får dra 1300 på mitt B kort, transportens totalvikt är 1300, Finns det utrymme för överlast där eller blir det olovlig körning när vi överstiger 1300?

En kärra som väger 1000 kilo får jag lasta den lite tyngre utan att riskera körkortet?

Mest vill jag nog bara veta hur reglerna ser ut och vad vi riskerar. Det kommer bli ganska många resor fram och tillbaka hur Eller som så ju mer man kan få med sig på varje resa desto bättre vore det men helst på rätt sida om lagen och med körkortet i behåll...
 
Rättelse: det är ingen obromsad släpvagn utan en lätt, jag var lite förvirrad.

Hästtransporten VÄGER inte 1300 utan har det som totalvikt. Min bil får dra 1340 på b-kort. Blir det olovlig körning om jag överlastar släpet 45 kg? Eller blir det bara överlast?

Detta med att ärenden med 50 procent överlast lämnas till åklagare, 50 procent av vad?släpets maximala vikt eller lastvikt?
 
Olovlig körning blir det om du kopplar på en kärra som bilen inte får dra på det körkort du har. Överlast blir det om du lastar mer än kärran får lasta.

Olovlig körning riskerar du alltid körkortet, överlast är oftast böter. Däremot om du kör för tungt och totalvikten på fordonståget är över 3500 så kan du få körkortet indraget. Om det håller sig under 3500kg så är det bara böter. Reservation för reglerna kan vara uppdaterade, min bok från 2006.
 
Olovlig körning blir det om du kopplar på en kärra som bilen inte får dra på det körkort du har. Överlast blir det om du lastar mer än kärran får lasta.

Olovlig körning riskerar du alltid körkortet, överlast är oftast böter. Däremot om du kör för tungt och totalvikten på fordonståget är över 3500 så kan du få körkortet indraget. Om det håller sig under 3500kg så är det bara böter. Reservation för reglerna kan vara uppdaterade, min bok från 2006.
I fordonstågets vikter är det totalvikterna som räknas? Dvs jag har bara 40 kg överlast att spela på med min bil med totalvikten 2160 och trp totalvikt 1340 innan det blir olovlig körning?
 
Utöver att du riskerar ditt och andras liv så riskerar du böter för överkast åkt olovlig körning och lite andra trafikbrott.
Jag riskerar ingens liv om jag överlastar 100 kg med min bil som får dra ytterligare över 600kg med annan behörighet på föraren. Inte mer än vad jag gör genom att öht vara ute på vägen med kombinationen.

Det jag däremot undrar är mer exakt VAD jag riskerar. Vi ska såklart försöka hålla oss på rätt sida om vikterna men en personvåg kan säkert ha viss felmarginal utöver att släpet kan väga mer än pappret säger. Så OM det skulle bli för tungt, vad riskerar jag rent lagligt? Som jag förstår det är det ANTINGEN överlastavgift ELLER olovlig körning, inte båda? Vilka andra trafikbrott menar du på att det blir?
 
Du riskerar olovlig körning om det ekipaget du framför faktiskt inte får framföras med det körkortet du har. 40 kg kan alltså innebära olovlig körning.
Så släpet med totalvikt 1300 kan ge olovlig körning redan vid 41 kg överlast iom bilens max tågvikt för b-kort. En släpvagn med totalvikt 1000 kg går i teorin att överlasta några fler kg innan det blir olovligt men är såklart ej att rekommendera. Har jag hajat rätt då?

Ska nog lägga lite semester på att backa med släp så jag kan ta b96 så slipper jag den här huvudbryn lite.
 
Jag riskerar ingens liv om jag överlastar 100 kg med min bil som får dra ytterligare över 600kg med annan behörighet på föraren. Inte mer än vad jag gör genom att öht vara ute på vägen med kombinationen.

Det jag däremot undrar är mer exakt VAD jag riskerar. Vi ska såklart försöka hålla oss på rätt sida om vikterna men en personvåg kan säkert ha viss felmarginal utöver att släpet kan väga mer än pappret säger. Så OM det skulle bli för tungt, vad riskerar jag rent lagligt? Som jag förstår det är det ANTINGEN överlastavgift ELLER olovlig körning, inte båda? Vilka andra trafikbrott menar du på att det blir?
@kryddelydd har svarat helt rätt - du har 40 kilos marginal mellan "bara" överlast (böter) och olovlig körning (bli av med körkortet)
 
Så släpet med totalvikt 1300 kan ge olovlig körning redan vid 41 kg överlast iom bilens max tågvikt för b-kort. En släpvagn med totalvikt 1000 kg går i teorin att överlasta några fler kg innan det blir olovligt men är såklart ej att rekommendera. Har jag hajat rätt då?

Ska nog lägga lite semester på att backa med släp så jag kan ta b96 så slipper jag den här huvudbryn lite.
Jag tog två körlektioner som var oerhört väl värda pengarna och klarade sedan enkelt B96-uppkörningen för ett par år sedan. Jätteskönt att ha lite större marginal!! (och jag blev en jättemycket bättre släpvagnsförare på de där två lektionerna, alldeles oavsett hur tungt ekipage jag framför)
 
En obromsad kärra får väl aldrig väga mer än 750 kg, så där får det väl absolut inte bli någon överlast oavsett vad bilen egentligen får dra på B kort?

Jag får dra 1300 på mitt B kort, transportens totalvikt är 1300, Finns det utrymme för överlast där eller blir det olovlig körning när vi överstiger 1300?

En kärra som väger 1000 kilo får jag lasta den lite tyngre utan att riskera körkortet?
Först och främst måste du ha rätt siffror när du räknar.
Totalvikten på släpet och lastvikten är två helt olika saker. I sitt släp som har 1300 kg i totalvikt får du säkert bara lasta kanske 700 kg. Allt över de 700 kg är övervikt och ger böter, alternativt blir vårdslöshet i trafik ifall det är galet mycket överlast. Kolla i registreringsbeviset vad lastvikten är.

Däremot om du kör med ett släp med för hög totalvikt blir det olovlig körning och de tar till körkort på stället.
 
Först och främst måste du ha rätt siffror när du räknar.
Totalvikten på släpet och lastvikten är två helt olika saker. I sitt släp som har 1300 kg i totalvikt får du säkert bara lasta kanske 700 kg. Allt över de 700 kg är övervikt och ger böter, alternativt blir vårdslöshet i trafik ifall det är galet mycket överlast. Kolla i registreringsbeviset vad lastvikten är.

Däremot om du kör med ett släp med för hög totalvikt blir det olovlig körning och de tar till körkort på stället.
Tack jag tror jag fått klarhet i det. 650 kg lastvikt på släpet och blir det mer än 150 procent lastvikt lär det bli olovligt. Förutom med min bil då där det blir olovligt redan efter 40 kg överlast iom bilens höga totalvikt.
 
Tack jag tror jag fått klarhet i det. 650 kg lastvikt på släpet och blir det mer än 150 procent lastvikt lär det bli olovligt. Förutom med min bil då där det blir olovligt redan efter 40 kg överlast iom bilens höga totalvikt.
Jag tror att du fortfarande är förvirrad. Eller så är det jag som inte förstår hur du menar. Vart har du fått att 150% lastvikt blir olovlig körning och hur kopplas det samman med din bils totalvikt? Din bil har ingenting med släpvagnens lastvikt att göra och om du kör med överlast.

Från Polisen:

Bötesbelopp för överlast
1-20 procent = 2 000 kronor
21-30 procent = 2 500 kronor
31-40 procent = 3 000 kronor
41-50 procent = 4 000 kronor
51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik
Källa: Polisen

Så vitt jag vet blir det aldrig olovlig körning med överlast. Olaglig javisst, men inte olovlig.
 
Jag tror att du fortfarande är förvirrad. Eller så är det jag som inte förstår hur du menar. Vart har du fått att 150% lastvikt blir olovlig körning och hur kopplas det samman med din bils totalvikt? Din bil har ingenting med släpvagnens lastvikt att göra och om du kör med överlast.

Från Polisen:

Bötesbelopp för överlast
1-20 procent = 2 000 kronor
21-30 procent = 2 500 kronor
31-40 procent = 3 000 kronor
41-50 procent = 4 000 kronor
51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik
Källa: Polisen

Så vitt jag vet blir det aldrig olovlig körning med överlast. Olaglig javisst, men inte olovlig.
150 procent tänkte jag på att det vid 50 (eller ja, 51%) lämnas till åklagare. Dvs 100 % lastvikt plus ytterligare 50 % av lastvikten.

Jag trodde det var som du säger, att det bara blir överlast, men många verkar tolka lagen som att det blir olovlig körning att framföra fordonskombination med sammanlagd bruttovikt på över 3500 kg på b-kort, även om totalvikterna på papper stämmer.

Jag känner att jag kan riskera en böter om jag råkar lasta några procent för tungt men jag vill inte råka göra mig skyldig till olovlig körning.
 
Jag trodde det var som du säger, att det bara blir överlast, men många verkar tolka lagen som att det blir olovlig körning att framföra fordonskombination med sammanlagd bruttovikt på över 3500 kg på b-kort, även om totalvikterna på papper stämmer.
Fast olovlig körning är när du kör typ utan körkort. Det är inte när du gör en överträdelse på en laglig kombination. Det är olagligt att köra med övervikt, men det blir inte en olovlig körning. Olovlig körning innebär i realiteten att du kör utan körkort. Tex kör med ett släp med högre totalvikt än bilen får dra på b-kort och du bara har b-kort eller att du kör mc utan körkort.

En fortkörning, att köra med övervikt, köra mot rött ljus etc blir alltså aldrig en olovlig körning, utan har andra brottsrubriceringar, tex vårdslöshet i trafik.

Jag känner att jag kan riskera en böter om jag råkar lasta några procent för tungt men jag vill inte råka göra mig skyldig till olovlig körning.
Fast för att de ens ska kunna ta dig på övervikten så måste de ha en våg eller en vågmatta. Hur ofta stöter du på en sådan i trafiken? Risken att åka dit på övervikten är väldigt liten, så länge ni inte orsakar en olycka.
 
Låna in en förare med bil eller titta på att leja transport istället. Alt bättra på körkortet! Det är aldrig värt att laburera med marginalerna och riskera säkerhet och körkort.
Vi har en lastbil som plan b om det blir för tungt eller för många vändor med släp. ☺️
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 731
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 037
Senast: Bison
·
Lantbruksdjur Alltså, vad gör man? Grannen till stallet har skaffat gäss. Först 4 st honor och nu även en hanne. Dom här gässen går ju liksom lite som...
Svar
16
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp