Regler för orutinerade Kissar *humor*

Humelibumlan

Trådstartare
Dörrar:
Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och krafsa med framtassarna. När dörren väl är öppen är det absolut inte nödvändigt att använda den, huvudsaken är att den är öppen. När du har fått upp en ytterdörr, stå halvvägs ut genom den och fundera på olika saker. Detta är särskilt viktigt när det är mycket kallt, när det regnar, när det snöar eller när det är myggigt. Svängdörrar måste undvikas till varje pris.

Fåtöljer och mattor:
Om du känner att du måste kräkas, skynda dig till en fåtölj! Om du inte hinner fram till den i tid, går det bra med en äkta matta. Om det inte finns några äkta mattor tillgängliga, duger det med en handknuten ryamatta. När du kräks på mattan, se till så att du backar under tiden så att spyorna inte kommer på samma ställe utan istället sprider sig till ungefär en människofots storlek.

Badrummet:
Följ alltid med gäster till badrummet. Det är inte nödvändigt för dig att göra något speciellt där - sitt bara och stirra genomträngande.

Hur man på bästa sätt utgör ett hinder:
Om en av dina människor är upptagen med något viktigt och den andra inte gör någonting, håll dig till den som är upptagen. Detta kallas "att hjälpa till", men är mera känt som "att vara i vägen".

Dessa är reglerna för "att vara i vägen":

När du övervakar matlagning, sitt precis bakom vänstra hälen på den som lagar mat. Du är så gott som osynlig och har därför större chans att bli trampad på och därefter upplyft i famnen och tröstad och kliad, vilket ju var syftet med hela manövern.


När du har att göra med någon som läser gäller följande: Kryp in tätt under hakan, mellan boken och ögonen på personen ifråga, såvida du inte kan lägga dig tvärs över själva boken. Kräv uppmärksamhet!


Hand- eller pappersarbete: Se till att lägga dig på ett lämpligt sätt så att det mesta av materialet, eller åtminstone de viktigaste delarna av det, döljs. När människan i det läget försöker distrahera dig; ignorera det fullständigt. Kom ihåg att ditt mål är att hindra att något som helst arbete blir utfört. Oavsett vad människorna påstår så utgör ett broderi eller ett sömnadsarbete en utmärkt hängmatta för en katt.


När dina människor betalar räkningar (sker en gång i månaden) deklarerar eller skriver julkort (en gång om året), kom ihåg att din uppgift är att vara i vägen! Sitt till att börja med på papperen som används. När du blir förflyttad, betrakta din människa med sorgsna ögon från din plats på andra sidan bordet. Spinn sedan och se gullig ut medan du sakta återtar din plats och jagar pennan med tassen. Detta beteende godtas en liten stund, men du blir med säkerhet flyttad igen efter ett tag. Betrakta åter din människa med stora sorgsna ögon. När aktiviteten sedan upptas igen, rulla runt på papperen och skingra dem efter bästa förmåga. Efter det du blivit flyttad en tredje gång, knuffa eftertänksamt ner pennor, gemaskar och suddgummin från bordet.


När en människa håller en tidning framför sig, se till att hoppa upp på baksidan av den och klös dig fast med klorna. Detta föranleder ofta glädjerop och förtjusta handklappningar från människan.
Promenader eller gång i allmänhet:
Rusa, så ofta det är möjligt, så nära framför människan det bara går. Detta gäller särskilt: i trappor, när de bär något tungt föremål, när det är mörkt, och när de kliver upp på morgonen. Detta kommer i hög grad att påverka deras koordination och humör i positiv rikting.

Regler vid sängdags:
Sov alltid ovanpå människan på ett sätt som omöjliggör att han/hon rör sig. Detta skulle kunna påverka din egen sömn på ett mindre bra sätt.

Lek:
Detta är en viktig del av ditt liv. Se till att få tillräckligt mycket sömn under dagen så att du är utvilad till dina kvällslekar. Se listan nedan över vilka favoritkattlekar du kan leka. Kom dock ihåg att du vid alla tillfällen måste behålla din värdighet. Om en olycka skulle inträffa under en lek, till exempel att du ramlar ner från en stol, tvätta omedelbart valfri del av din kropp, såsom för att säga "Det var MENINGEN att det skulle vara så". Det lurar människorna varje gång.

Kattlekar:

Fånga musen
Människorna vill få dig att tro att de där knölarna under täcket är deras händer och fötter. De ljuger! Det är i själva verket sängråttan, vilken ryktas vara den mest delikata råttan i världen, men ingen katt har någonsin lyckats fånga en sådan. Enligt ryktet är det endast en mycket vildsint attack som kan överväldiga den tillräckligt länge för att du skall hinna dyka in under täcket och fånga den. Kanske blir DU den förste som får smaka sängråttan?


Herre på täppan
Denna lek måste lekas med minst en till katt. Ju fler desto roligare! En eller båda de sovande människorna är kullen som till varje pris måste försvaras mot de andra katterna. Allt är tillåtet. Den här leken ger tillfälle att utveckla ovanliga strategier eftersom man måste ta det ostadiga underlaget med i beräkningen.


VARNING! Att leka en eller båda dessa lekar till övermått kommer att leda till förvisning från sängen och möjligen även från sovrummet. Börjar människorna visa tecken på irritation, börja genast spinna och gossa med dem. Detta kommer att ge dig en tidsfrist till de somnar om. Om en av er råkar befinna sig ovanpå en människa när detta inträffar, vinner denna katt den ronden av "Herre på täppan".
Leksaker:
Vilket litet föremål som helst är en potentiell leksak. Om en människa försöker beslagta det, betyder det att det är en bra leksak. Spring in under sängen med den. Se klädsamt kränkt ut när människan grabbar tag i dig och tar leksaken ifrån dig. Titta alltid efter vart den tar vägen så att du kan stjäla tillbaka den senare. Två tillförlitliga källor till leksaker är smyckeskrin och skräpkorgar. Där finns det flera olika typer av kattleksaker. Glänsande, glittriga saker som nycklar, broscher eller mynt skall gömmas så att inte andra katter eller människor kan leka med dem. De i allmänhet mycket bra att spela hockey med på blanka golv.

Dinglande och replika saker såsom skosnören, vanliga snören, guldkedjor och tandtråd utgör också utmärkta leksaker. Det är människornas favoriter, och de drar dem över golvet för att vi skall jaga dem. När ett snöre dras under en tidning eller trasmatta, transformeras det oförklarligt till pappers/mattråttan och måste dödas till varje pris. Var försiktig! Människor är inte att lita på och kommer att försöka få dig att förlora din värdighet.

Papperspåsar:
Inuti papperspåsar bor påsråttan. De är små och har kamouflerat sig i samma färg som påsen, så de är mycket svåra att få syn på. Men du kan lätt höra de prasslande lätena de ger ifrån sig när de kilar runt i påsen. Vadsomhelst, inklusive att strimla påsen, kan göras för att döda den. OBS! Om du ser en annan katt som jagar påsråttan, är det tillåtet att göra en smygattack som vanligtvis slutar med en storslagen dragkamp.

Mat:
För att få energi till att sova, leka och att vara i vägen, måste en katt äta. Själva ätandet är dock bara halva nöjet. Den andra halvan är att skaffa fram maten. Det finns två sätt för en katt att tillskansa sig mat: övertyga människan om att du håller på att svälta ihjäl och måste bli matad NU; och att jaga själv. Detta är riktlinjerna för att få mat.

Se till att du har en liten bit av svanstippen i människans kastrull, när denna inte tittar.


Ät aldrig mat från din egen skål om du kan stjäla mat från bordet.


Drick aldrig från din egen vattenskål om en människas glas är så fullt att du kommer åt att dricka från det.


Om du skulle fånga något själv utomhus, är det artigt att försöka lära känna sitt byte. Var ihärdig eftersom ditt byte sällan är speciellt artigt och kommer att försöka springa därifrån. Kom också ihåg att alltid visa upp bytet för dina människor, det uppskattas särskilt om du lägger det på deras kudde för beskådning och beundran.


Smulor från bordet är läckerbitar som människorna tyvärr ogärna släpper ifrån sig frivilligt. Det är under en katts värdighet att uttryckligt tigga om mat som lägre livsformer, till exempel hundar, gör.
Men det finns flera tekniker för att försäkra sig om att människorna inte glömmer bort din existens. Dessa inkluderar, men är inte begränsade till: att hoppa upp i knät på den blödigaste människan och spinna ljudligt, att lägga dig ner mellan spisen och köksbordet, den direkta hungerblicken, att sno sig runt benen på folk när de sitter och äter och jama oupphörligt.

Sömn:
Som tidigare nämnts, så måste en katt sova mycket för att få tillräckligt med energi för att orka leka. Det är i allmänhet inte svårt att hitta ett bekvämt ställe att rulla ihop sig på. Vilken som helst plats som en människa tycker om att sitta på duger bra, speciellt om platsen är i kontrasterande färg till din egen päls. Om det är i en solstråle eller i närheten av ett element; så mycket bättre för dig. Självklart finns det också bra platser att sova på utomhus, men dessa har nackdelen att de är säsongs- och väderbetingade. Ett öppet fönster är en bra kompromiss. Men kom ihåg att om du vill bli god vän med din människa ska du när tillfälle ges sova ovanpå människans ansikte eller hals. De grymtande ljuden och viftande armarna är enbart glädjeyttringar.

Klösbrädor:
Det är tillrådligt att katter använder de klösbrädor som människorna tillhandahåller. De är mycket eller rent av överbeskyddande mot vad de anser är deras egendom och kommer att ha starka invändningar om de kommer på dig med att vässa klorna på den. Det hjälper inte att smyga och göra det när de inte är i närheten eftersom de är mycket observanta. Om du är en utomhuskatt duger det bra med träd. Att vässa klorna på en människa är absolut inte att rekommendera.

Människor:
Människor har tre primära funktioner: att mata och leka med oss, att ge oss uppmärksamhet och kela med oss och att göra rent i kattlådan. Det är viktigt att bibehålla din värdighet när du är i närheten av människor så att de inte glömmer vem som är herre i huset. Människor måste bli lärda grundreglerna, det kan gå om du börjar i tid och är konsekvent. Sedan kommer du att ha ett hushåll som fungerar friktionsfritt.

Tänk på det ni!
 
mina grabbars bibel..dom tycker det är såååååååååå kul...
 
Tack, det här får man alltså reda på EFTER man skaffat katt. Och vi har nu tre som alla är mycket rutinerade på samtliga kattområden. Jag trodde att katter bodde i stallet och fångade möss. Nu känner jag mig ganska korkad :smirk:
 
När du har att göra med någon som läser gäller följande: Kryp in tätt under hakan, mellan boken och ögonen på personen ifråga, såvida du inte kan lägga dig tvärs över själva boken. Kräv uppmärksamhet!
Flera av exemplen är min katt väl påläst på, men ovanstående citat är hennes regel nr 1. "lyckas man inte fånga uppmärksamheten så är det bara att kolla vart den är och lägga sig där! Vips så får man massor av uppmärksamhet, och böcker kan vara ganska bekväma också."
 
Jag hoppas att min katt är dyslektiker eller i alla fall inte lär sig läsa forum på nätet. I såna fall ligger jag risigt till :-)
 
Är dock helt övertygad om att min katt FÖRSTÅR vad vi säger. ;) Phew. Dyslektikter eller inte så har han en oerhörd känsla för KattRättvisa och att vara vackrast i hela universum...
 
Sv: Regler för orutinerade Kissar *humor*

*Hahahahaha* Skit bra!!! Tur för mig att mina katter inte vet om dom här reglerna än.... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Regler för orutinerade Kissar *humor*

Stämmer precis på mina pissar :rofl: :rofl: :rofl:


Människorna vill få dig att tro att de där knölarna under täcket är deras händer och fötter. De ljuger! Det är i själva verket sängråttan, vilken ryktas vara den mest delikata råttan i världen, men ingen katt har någonsin lyckats fånga en sådan. Enligt ryktet är det endast en mycket vildsint attack som kan överväldiga den tillräckligt länge för att du skall hinna dyka in under täcket och fånga den. Kanske blir DU den förste som får smaka sängråttan?

Det var nog bäst... :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp