Regler för tillträde i kommunens hundrastgård

Har du något exempel på att lokala ordningsföreskrifter med tidsreglering upphävts av Lst pga att de inte skulle vara lagliga?

Jag vet inte, man skulle ju å ena sidan kunna hävda att det är föreskrifter som krävs för att upprätthålla den allmänna ordningen, och å andra sidan kunna hävda att det innebär obefogade inskränkningar. Och å tredje sidan så finns det ju exempel på andra lokala ordningsföreskrifter där vad man får göra på allmän plats är tidsreglerat.

Sen att det sedan i praktiken blir svårt att se till att det efterföljs är ju en annan sak. Men det gäller ju många lokala ordningsföreskrifter, och andra regler för hundrastgårdar också för den delen.
Nej har absolut inte det. Och jag är beredd att ta tillbaka vad jag skrev.

Jag tänkte ur perspektivet att kommunen inte direkt kan hitta på vilka regler som helst, utan grund. (Företag kan ju däremot ha vilka föreskrifter som helst).

Tänkte mig att det är en inskränkning av möjlighet att använda en park, och min snabba tanke där (som kanske var helt fel) var att det kan vara svårt att få kommuner att faktiskt göra skriftliga regler som ger en person rätt att använda parken men ingen annan.
Tänker att det kan bli besvärligt för kommunen att hantera eventuella tvister ifall det faktiskt finns skriftliga regler. Men som sagt, jag är beredd att äta upp mina ord!

Är ingen expert på kommunala föreskrifters tillkomst. :angel::)
 
Ser att många har tråkiga erfarenheter från hagar, mina sympatier till er! Vet att det INTE är kul! Tex den enda gång jag varit med om att någon släppt in sin hund utan att fråga (och jag har haft hund hela livet) så var det en gammal, halvdöd chihuahua, som inte kunde göra en fluga illa. Förstår att ni varit med om annat också. Verkligen beklagligt! Hade jag varit med om att någon tex släppt in en stor, lite aggressiv hund hade jag nog också sagt tack och hej, så förstår er. Det är väl bara att hoppas på fortsatt tur, till något händer då…
 
Har inte varit i närheten av en rastgård på många år nu men min erfarenhet från när jag var det var att det fanns uppsatta regler. Så klart de vanliga med att plocka upp osv men även att man max fick vara där i 15 min om det fanns folk på kö som ville in.

Det tycker jag ju är desto rimligare, så att var och en får sin tid oavsett om man kommer ensam eller i grupp.
 
Gå en promenad med hunden istället?
Hitta på något kul gör ett godisträd eller småträna lite, tror dom flesta hundar tycker det är roligare än att vara i en rastgård.
Det bästa min hund vet är att få leka med andra (lugnt). Vi har tävlat en hel del i olika grenar, så jag tränar så klart en hel del också. Men inget slår hundhage…
 
Hur funkar det inte?
Låter ju som en mycket lustig människa som ockuperat en rastgård mitt på dagen i timmar.
Inte i timmar, men upp till en timme.

Det är tyvärr inte bara en person, skulle säga att det förekommer kanske knappt hälften av alla gånger hunden och jag åker till olika hagar, med olika personer och hundar.

De vill inte dela med sig av sin tid, uttryckt på olika sätt.

Det är på dygnets ljusa timmar, inte bara mitt på dagen, men det är flest som samtidigt vill in med sina hundar runt lunchtid och då blir det flest frustrerade. (Jag är på jobbet och hunden på dagis normalt på lunchtid på vardagar, men ibland är jag ju hemma sjuk och då ser jag det tydligt. Inte varje dag, men tillräckligt för att det är ett problem)

Ja, jag finner också beteendet svårförståeligt, därför min efterfrågan om någon här gör så och att hen gärna får förklara hur hen tänker. Inte för att peka ut hen som pucko. För att försöka förstå.
 
En lite rolig anekdot är att en specifik hundgård ibland paxas av en man som rastar sin boaorm i den (inte en omskrivning för något annat). Har dock ännu inte träffat honom, men flera har berättat om honom. Ingen vågar mucka mot en boaorm så han får hagen ostört.
 
Nej har absolut inte det. Och jag är beredd att ta tillbaka vad jag skrev.

Jag tänkte ur perspektivet att kommunen inte direkt kan hitta på vilka regler som helst, utan grund. (Företag kan ju däremot ha vilka föreskrifter som helst).

Tänkte mig att det är en inskränkning av möjlighet att använda en park, och min snabba tanke där (som kanske var helt fel) var att det kan vara svårt att få kommuner att faktiskt göra skriftliga regler som ger en person rätt att använda parken men ingen annan.
Tänker att det kan bli besvärligt för kommunen att hantera eventuella tvister ifall det faktiskt finns skriftliga regler. Men som sagt, jag är beredd att äta upp mina ord!

Är ingen expert på kommunala föreskrifters tillkomst. :angel::)

Jag är ingen expert på ordningslagen jag heller, även om jag förut har jobbat lite med upplåtande av allmän plats.

Att reglera att enbart en person får använda platsen och ingen annan går ju absolut inte. Men däremot att ha regler om "max 15 minuter vid köbildning" eller öht max 15 minuter åt gången tror jag inte är omöjligt rent lagligt. Det finns ju som sagt sådana typer av tidsregleringar för annan allmän plats. Parkera i max 30 minuter, campa endast en natt, du får bara skjuta fyrverkerier under detta klockslag på denna plats, osv. Framför allt om det är ett faktiskt problem att folk stationerar sig i hundrastgården borde man kunna motivera att föreskriften finns för att "upprätthålla allmän ordning".

Sen är det ju en helt annan fråga ifall det är meningsfullt att ha en sådan regel, ifall den kommer att efterföljas. Men det är ju något annat än ifall det är lagligt att instifta den.
 
Är det någon som känner igen sig som kan förklara, eller som vill delge hur det funkar i andra delar av landet, om det är samma? Förstår att hundhagar mest är ett storstadsfenomen, så klart. Även om sju hundägare står utanför en paxad hage och mumlar irriterat, är det samtidigt ingen som skapar revolution för att ändra de regler som finns, eller lägga till en ny. Man surar, himlar med ögonen, men orkar inte tjafsa, jag med.
Jag bor i en stockholmsförort och använder mig av hundrastgårdar, men aldrig att jag skulle ställa mig utanför och mumla irriterat bara för att en hundrastgård är upptagen. Istället ropar jag till hundägaren och frågar om hen vet ungefär hur länge hen tänkt stanna. Oftast blir svaret att de stannar några minuter, eller att de går på en gång, eller så blir det att vi pratar en liten stund och så kanske hundarna får leka med varandra (om de verkar gilla varandra ordentligt redan när de är på olika sidor av staketet).

Jag släpper absolut inte ihop mina hundar med vilka som helst, och vill andra in i rastgården där jag är så ber jag dem gå iväg lite kort och ge oss 5 minuter så att jag kan gå iväg med mina hundar. MEN skulle någon börja stå och bara mumla och blänga på oss, då hade jag nog stannat kvar bara för att det känts irriterande med personer som inte ens försöker kommunicera.
 
Jag är ingen expert på ordningslagen jag heller, även om jag förut har jobbat lite med upplåtande av allmän plats.

Att reglera att enbart en person får använda platsen och ingen annan går ju absolut inte. Men däremot att ha regler om "max 15 minuter vid köbildning" eller öht max 15 minuter åt gången tror jag inte är omöjligt rent lagligt. Det finns ju som sagt sådana typer av tidsregleringar för annan allmän plats. Parkera i max 30 minuter, campa endast en natt, du får bara skjuta fyrverkerier under detta klockslag på denna plats, osv. Framför allt om det är ett faktiskt problem att folk stationerar sig i hundrastgården borde man kunna motivera att föreskriften finns för att "upprätthålla allmän ordning".

Sen är det ju en helt annan fråga ifall det är meningsfullt att ha en sådan regel, ifall den kommer att efterföljas. Men det är ju något annat än ifall det är lagligt att instifta den.
Tack, jag tar det till mig!
 
Jag bor i en stockholmsförort och använder mig av hundrastgårdar, men aldrig att jag skulle ställa mig utanför och mumla irriterat bara för att en hundrastgård är upptagen. Istället ropar jag till hundägaren och frågar om hen vet ungefär hur länge hen tänkt stanna. Oftast blir svaret att de stannar några minuter, eller att de går på en gång, eller så blir det att vi pratar en liten stund och så kanske hundarna får leka med varandra (om de verkar gilla varandra ordentligt redan när de är på olika sidor av staketet).

Jag släpper absolut inte ihop mina hundar med vilka som helst, och vill andra in i rastgården där jag är så ber jag dem gå iväg lite kort och ge oss 5 minuter så att jag kan gå iväg med mina hundar. MEN skulle någon börja stå och bara mumla och blänga på oss, då hade jag nog stannat kvar bara för att det känts irriterande med personer som inte ens försöker kommunicera.
Jag tror du missförstår, frågan ställs alltid först, åtminstone av mig, hur länge de har för avsikt att vara där inne.
 
Ah, jag kanske läste slarvigt, men jag såg inget om det i trådstarten utan tolkade det som att folk direkt ställde sig utanför och muttrade utan att försöka prata med den som var där inne.
Ja, jag förstod det. Men nej, så illa är det inte :). Tror de flesta dessutom vinnlägger sig om en trevlig ton när man frågar eftersom man vill ha en förmån (komma in i hagen). Och honung… osv.
Jag blev glad att läsa om din erfarenhet, för dig och dina hundars skull, det finns hopp om Stockholm!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 839
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Hundhälsa En olycka kommer ju sällan ensam sägs det. 16 november fick min snart 8-åriga dobermannhane sitt första (såvitt vi vet iaf)...
Svar
19
· Visningar
4 725
Senast: dpmatte
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 486
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp