Regler för tillträde i kommunens hundrastgård

Det har nog jag också gjort med min omplacering... Han var 9 månader när jag köpte honom, hade en historia av att rymma, även ur koppel- och är av rasen siberian husky, som man ju säger gärna drar på utfärd på egen tass när tillfälle skymtar, mer än andra raser.

Jag släpper i rastgård hellre än tränar på att vara lös, han hade så mycket annat som behövde tränas när han kom, viktigare än att kunna vara lös, och det känns som om just lös är något som nog är mer omöjligt än möjligt med honom kanske. Rastgård är ett bra alternativ.
Äsch, låt corzett prova. du har ju så dålig pli på honom.
 
Ibland. Men trots att det inte är min hund så kan jag utan problem gå med hunden lös förbi vad som helst.
En av mina hundar var exakt så. Henne tränade jag egentligen inte alls, hon var bara så, var där jag var, gick inte för långt, sa jag nej när hon var på väg åt något håll så kom hon tillbaka. Inga problem.

Hennes HELsyster... ja jävlar! Hon var motsatsen. Hon drog, henne tränade jag mycket, utan resultat. Det kunde gå hur bra som helst ganska länge och så plötsligt bara drog hon som hon kände för. Aldrig säker. Harar, katter osv fick henne att släppa allt och bara sticka. I övrigt var hon också duktig på att vara lös..... ;) Och HOPPA kunde hon, högt! Koppel är en bra uppfinning då, höga staket med.
 
En fråga från en uppenbarligen novis. Men har ni så dålig pli på era hundar att ni måste ha dem inhägnade för att kunna släppa dem lösa ? Jag ser inte ens problemet. Har typ använt hundrastplats EN gång och då med andra hundar (ej mina) som inte kunde vara lösa på andra platser utan att springa bort.
Undrar som du inte läst igenom tråden innan du svarar, där finns dina svar.

Man kan ha tusen skäl till att vilja vara i en hundrastgård, husse/matte har svårt att gå under en period (eller förvärvat permanent), eller som i mitt fall, det är det bästa min hund vet. Att bli snällt jagad av andra, inget uppgår mot det. Han kan vara lös i högsta grad, vi tävlar och tränar bruks. Han vill också stå still och äta gräs under längre perioder (godis för honom) och det har jag inte tålamod till att stå och vänta på, då är det bra att vara i rastgården.

Blir lite uppgiven över att några tycker att man skulle vara sämre för att man vill använda hundrastgård och de själva bättre eller ha bättre hundhållning. Precis som jag respekterar de som inte vill vara i rastgård. Jag utgår från att de flesta av oss gör så gott vi kan med våra hundar och utifrån de förutsättningar vi har, vilken hund vi har och vad den gillar. Där och då. Ser också många hundar som inte borde vara lösa, de jagar djur(bäbisar) på tider de inte får, springer fram till andra hundar etc. Om man tror att en hund far illa bör detta anmälas till miljö och hälsa. Tror dock inte att de kommer att anse att en hund far illa av att vara i en hundhage.
 
Och jag blir uppgiven över att folk uppenbarligen nöjer sej med att hunden KANSKE följer med sin ägare när de är ute och går. Men de har ju iaf tillräckligt pli på djuret för att tydligen få med den hem igen efter att "rastats" lite i en rastgård.

Och nej jag är inte ett dugg intresserad av att lära andras hundar att uppföra sej. Det är deras problem hur de själva nöjer sej med att ha "sin pli" på hunden.

Har haft hund över halva min livstid men ingen i dagsläget - nej. Jag har INGET djur. Då jag inte anser mej varken ha lust eller intresse med det ansvaret det innebär. Inte ens en katt som typ bara kräver mat och vatten.

men visst försök göra er "roliga" över att ni inte har pli på era hundar. Det är ju ni själva som lider... JAG lider inte av att folk måste släppa sina hundar i rastgård för att kunna rasta sina hundar....
 
Och jag blir uppgiven över att folk uppenbarligen nöjer sej med att hunden KANSKE följer med sin ägare när de är ute och går. Men de har ju iaf tillräckligt pli på djuret för att tydligen få med den hem igen efter att "rastats" lite i en rastgård.

Och nej jag är inte ett dugg intresserad av att lära andras hundar att uppföra sej. Det är deras problem hur de själva nöjer sej med att ha "sin pli" på hunden.

Har haft hund över halva min livstid men ingen i dagsläget - nej. Jag har INGET djur. Då jag inte anser mej varken ha lust eller intresse med det ansvaret det innebär. Inte ens en katt som typ bara kräver mat och vatten.

men visst försök göra er "roliga" över att ni inte har pli på era hundar. Det är ju ni själva som lider... JAG lider inte av att folk måste släppa sina hundar i rastgård för att kunna rasta sina hundar....
Nåja, du tycks ha en ganska hög häst.

Största delen av mina besök i hundrastgård skedde när jag bodde tillsammans med en man som hade borzoi, en ras som behöver kunna sträcka ut i full galopp, men som också ofta har mycket stor jaktlust, jagar med synen och är vindsnabb. Därför kan det vara utmanande att ha dem lösa om det inte är inhägnat. Inte för att hunden drar som en avlöning bara man tar av kopplet, men om den drar efter vilt kan det mycket väl innebära dött vilt, något som inte får ske.

Visst går det att få vettig lydnad på hunden, men jag tror många vinthundsägare uppskattar att kunna låta sina hundar vara lösa och springa fort, fort utan att de själva måste ha 84 ögon i nacken och andra obskyra kroppsdelar. Det är inget att bli uppgiven över.

Ovanstående är ett exempel. Jag tror att många som använder sig av hundrastgårdar gör det för hundarnas skull. Varför skulle hundarna bara "rastas lite" i en rastgård? Det finns ingen motsättning i att använda sig av rastgård och motionera sin hund även på andra sätt. Jag har gått många mil med borzoier i koppel genom åren, trots att de fick springa i rastgård varje dag.
 
Och jag blir uppgiven över att folk uppenbarligen nöjer sej med att hunden KANSKE följer med sin ägare när de är ute och går. Men de har ju iaf tillräckligt pli på djuret för att tydligen få med den hem igen efter att "rastats" lite i en rastgård.

Och nej jag är inte ett dugg intresserad av att lära andras hundar att uppföra sej. Det är deras problem hur de själva nöjer sej med att ha "sin pli" på hunden.

Har haft hund över halva min livstid men ingen i dagsläget - nej. Jag har INGET djur. Då jag inte anser mej varken ha lust eller intresse med det ansvaret det innebär. Inte ens en katt som typ bara kräver mat och vatten.

men visst försök göra er "roliga" över att ni inte har pli på era hundar. Det är ju ni själva som lider... JAG lider inte av att folk måste släppa sina hundar i rastgård för att kunna rasta sina hundar....
Inte alla som får med sig hunden hem.
Jag bodde granne med en rastgård när jag bodde i stan och det var rena vilda Western när tanterna skulle jaga ifatt sina hundar som inte ville gå hem 😁

Tror det är rätt så bra att hagar finns om du visste hur många det finns som bara har hund och kan absolut ingenting om hund.

Utöver alla som har jakt och draghundar eller helt vanliga måndagsexemplar.
 
Och jag blir uppgiven över att folk uppenbarligen nöjer sej med att hunden KANSKE följer med sin ägare när de är ute och går. Men de har ju iaf tillräckligt pli på djuret för att tydligen få med den hem igen efter att "rastats" lite i en rastgård.

Och nej jag är inte ett dugg intresserad av att lära andras hundar att uppföra sej. Det är deras problem hur de själva nöjer sej med att ha "sin pli" på hunden.

Har haft hund över halva min livstid men ingen i dagsläget - nej. Jag har INGET djur. Då jag inte anser mej varken ha lust eller intresse med det ansvaret det innebär. Inte ens en katt som typ bara kräver mat och vatten.

men visst försök göra er "roliga" över att ni inte har pli på era hundar. Det är ju ni själva som lider... JAG lider inte av att folk måste släppa sina hundar i rastgård för att kunna rasta sina hundar....
Jag lider inte över att min hund inte kan vara utan koppel. Det finns långa koppel/linor och han får allt annat tillgodosett + rastgård då och då där vi leker med honom. Han kunde helt klart ha det sämre än hos oss och han har helt klart haft så jävla mycket sämre också. Visst kanske livet hade varit bättre om han kunnat vara lös, men jag tror inte det spelar sån stor roll som du verkar tro.

Eftersom jag inte har hunden lös så är det inte KANSKE att han följer med när jag är ute och går, utan han följer med, han är kopplad och har således inget val. Å andra sidan verkar det inte vara något bekymmer för honom att vara där jag är.
 
Och jag blir uppgiven över att folk uppenbarligen nöjer sej med att hunden KANSKE följer med sin ägare när de är ute och går. Men de har ju iaf tillräckligt pli på djuret för att tydligen få med den hem igen efter att "rastats" lite i en rastgård.

Och nej jag är inte ett dugg intresserad av att lära andras hundar att uppföra sej. Det är deras problem hur de själva nöjer sej med att ha "sin pli" på hunden.

Har haft hund över halva min livstid men ingen i dagsläget - nej. Jag har INGET djur. Då jag inte anser mej varken ha lust eller intresse med det ansvaret det innebär. Inte ens en katt som typ bara kräver mat och vatten.

men visst försök göra er "roliga" över att ni inte har pli på era hundar. Det är ju ni själva som lider... JAG lider inte av att folk måste släppa sina hundar i rastgård för att kunna rasta sina hundar....

Nej men på riktigt får du gärna berätta för mig hur jag ska göra för att se till att min jaktgalna, reaktiva hund alltid ska komma till inkallning till 100% här i stan. Uppriktigt nyfiken.
 
Ser min hund en människa eller annan hund är det kört, då glömmer hon allt och springer fram för att hälsa. Hon är glad och social och kan inte stå emot när hon ser någon. Det har blivit lite bättre med åldern men jag kommer nog aldrig få 100% inkallning. Har henne i koppel när jag är ute bland folk och det är inget problem. Hon är trots allt en hund, ett levande väsen med drifter och en egen vilja och inte någon robot.
 
Nåja, du tycks ha en ganska hög häst.

Största delen av mina besök i hundrastgård skedde när jag bodde tillsammans med en man som hade borzoi, en ras som behöver kunna sträcka ut i full galopp, men som också ofta har mycket stor jaktlust, jagar med synen och är vindsnabb. Därför kan det vara utmanande att ha dem lösa om det inte är inhägnat. Inte för att hunden drar som en avlöning bara man tar av kopplet, men om den drar efter vilt kan det mycket väl innebära dött vilt, något som inte får ske.

Visst går det att få vettig lydnad på hunden, men jag tror många vinthundsägare uppskattar att kunna låta sina hundar vara lösa och springa fort, fort utan att de själva måste ha 84 ögon i nacken och andra obskyra kroppsdelar. Det är inget att bli uppgiven över.

Ovanstående är ett exempel. Jag tror att många som använder sig av hundrastgårdar gör det för hundarnas skull. Varför skulle hundarna bara "rastas lite" i en rastgård? Det finns ingen motsättning i att använda sig av rastgård och motionera sin hund även på andra sätt. Jag har gått många mil med borzoier i koppel genom åren, trots att de fick springa i rastgård varje dag.
Jag har borzoi nr 2 nu och jag kan säga att det är precis såhär det är. Kommer det en hare så är det tack och hej. Att hunden kommer på inkallning trots retning från vilt/annan hund/katt skulle jag säga är tämligen icke-rastypiskt och den typen av förighet är inget man bör eftersträva om man vill bibehålla deras rastypiska egenskaper. Min hund kommer inte på inkallning ens på den egna tomten, utan retningar. Man kan kalla och locka med godis allt man orkar, han står bara och glor på en. Allt är på deras villkor och anser de inte att det är värt mödan att göra som man blir tillsagd så blir det inget.
 
Och jag blir uppgiven över att folk uppenbarligen nöjer sej med att hunden KANSKE följer med sin ägare när de är ute och går. Men de har ju iaf tillräckligt pli på djuret för att tydligen få med den hem igen efter att "rastats" lite i en rastgård.

Och nej jag är inte ett dugg intresserad av att lära andras hundar att uppföra sej. Det är deras problem hur de själva nöjer sej med att ha "sin pli" på hunden.

Har haft hund över halva min livstid men ingen i dagsläget - nej. Jag har INGET djur. Då jag inte anser mej varken ha lust eller intresse med det ansvaret det innebär. Inte ens en katt som typ bara kräver mat och vatten.

men visst försök göra er "roliga" över att ni inte har pli på era hundar. Det är ju ni själva som lider... JAG lider inte av att folk måste släppa sina hundar i rastgård för att kunna rasta sina hundar....
Nu gör du dig själv en otjänst tycker jag. Det låter inte som att du ägt vare sig hund eller katt och insett att de är individer faktiskt, och verkligen inte som att du borde äga det senare.
Kanske är det bara hur du uttrycker dig, men otrevligt låter det i alla fall, och okunnigt.
Jag tror inte att de som väljer att släppa sina hundar i rastgård istället för att riskera olyckor lider heller, så länge folk runtomkring visar ömsesidig hänsyn.
 
Skulle jag bo i stan skulle jag absolut gå till rastgård. För jag vågar inte ha honom lös.

Tidigare hundar kunde går lösa nästan överallt för de ville gärna vara nära och kom på inkallning. Dessutom var de stora och därmed lätta att se.
Nuvarande pappis är inte speciellt intresserad av matte och så liten att han säkert skulle kunna bli överkörd bara för att man inte ser honom. Följaktligen är han alltid kopplad när vi rör oss på vägar och i samhälle. I skogen är han lös.
 
Skulle jag bo i stan skulle jag absolut gå till rastgård. För jag vågar inte ha honom lös.

Tidigare hundar kunde går lösa nästan överallt för de ville gärna vara nära och kom på inkallning. Dessutom var de stora och därmed lätta att se.
Nuvarande pappis är inte speciellt intresserad av matte och så liten att han säkert skulle kunna bli överkörd bara för att man inte ser honom. Följaktligen är han alltid kopplad när vi rör oss på vägar och i samhälle. I skogen är han lös.
Fördelen med Papillon är ju också att folk inte bryr sig så mycket om en sån springer fram till dom, varken för egen del eller för sin hund
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 839
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Hundhälsa En olycka kommer ju sällan ensam sägs det. 16 november fick min snart 8-åriga dobermannhane sitt första (såvitt vi vet iaf)...
Svar
19
· Visningar
4 724
Senast: dpmatte
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 486
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp