regler kring invandring - inte asyl...

kryddelydd

Trådstartare
Nyfiken och har ingen koll...

Ponera att en person är född i Sverige.
Man emigrerar, låt säga till USA, och bor där ett antal år.
Sedan vill man invandra tillbaka till Sverige.

Vad gäller där?
Bara att flytta tillbaka?
Eller krävs det något särskilt?
 
Jag vet inte hur det funkar med specifikt USA, men med erfarenhet från Dubai och Storbritannien är det inga problem att komma tillbaka så länge man behållit sitt svenska medborgarskap. Man ska skriva ut sig från Sverige hos Skatteverket om man ämnar vara borta i mer än 6 månader (det görs enkelt genom att skriva ut & skicka in en blankett bara), och när man sedan kommer tillbaka får man gå till Skatteverket och skriva in sig igen. Just den processen är precis likadan för alla oavsett bakgrund och kan därför ta lite tid, men när min bror kom tillbaka tog det inte mer än några veckor tills han var registrerad igen och kunde börja teckna försäkringar etc.
 
Jag är medlem i en Svensk-Australien par - grupp på FB som tar upp många frågor och det ges många svar.

Jag är rätt säker på att jag kan flytta tillbaka när jag vill utan problem eftersom vi födda i Sverige behåller vårt medborgarskap livet ut.

Vissa länder är olika, Sydafrika tex, där förlorar du ditt medborgarskap om du skaffar medborgarskap i annat land.
Jag TROR Finland har rätt strikta regler med.

Om min partner skulle vilja flytta (med mig då) till Sverige är det en fler-årig process liksom vi går igenom för mig nu här i Australien.
Har ansökt via honom om temporärt uppehållstillstånd, vi har väntat 1 år och 3 månader hittills utan svar än. Har kostat ca 60 000kr hittills.
När/om det godkänns kan jag ansöka om permanent och om jag får det så är det giltigt i 5 år och sedan får man söka om för 5 nya år, alternativt söka medborgarskap
 
@Seabaz Det finns många länder som inte tillåter dubbelt medborgarskap, tror dock inte Finland är ett av dem.
 
Nyfiken och har ingen koll...

Ponera att en person är född i Sverige.
Man emigrerar, låt säga till USA, och bor där ett antal år.
Sedan vill man invandra tillbaka till Sverige.

Vad gäller där?
Bara att flytta tillbaka?
Eller krävs det något särskilt?

Är du svensk medborgare ska du kunna göra det.
Min syster har bott i både Frankrike och Kanada och har inte haft några problem när hon flyttade tillbaka.
 
Jag vet inte hur det funkar med specifikt USA, men med erfarenhet från Dubai och Storbritannien är det inga problem att komma tillbaka så länge man behållit sitt svenska medborgarskap. Man ska skriva ut sig från Sverige hos Skatteverket om man ämnar vara borta i mer än 6 månader (det görs enkelt genom att skriva ut & skicka in en blankett bara), och när man sedan kommer tillbaka får man gå till Skatteverket och skriva in sig igen. Just den processen är precis likadan för alla oavsett bakgrund och kan därför ta lite tid, men när min bror kom tillbaka tog det inte mer än några veckor tills han var registrerad igen och kunde börja teckna försäkringar etc.
och @Görel
tack för svar!

(egentligen som jag trodde men det är ju alltid bättre att fråga)
 
Nyfiken och har ingen koll...

Ponera att en person är född i Sverige.
Man emigrerar, låt säga till USA, och bor där ett antal år.
Sedan vill man invandra tillbaka till Sverige.

Vad gäller där?
Bara att flytta tillbaka?
Eller krävs det något särskilt?
Det är medborgarskapet som avgör inte vart du är född eller vart du har bott. Det går att födas i sverige och inte få svenskt medborgarskap, det går att flytta utomlands utan att göra sig av med sitt medborgarskap. Min sambos bror som föddes i Sverige av föräldrar med permanent uppehållstillstånd här levde utan medborgarskap i något land tills han var 15 år (och hans föräldrar ledsnade på att det var så svårt att resa utomlands med honom).
 
Det är medborgarskapet som avgör inte vart du är född eller vart du har bott. Det går att födas i sverige och inte få svenskt medborgarskap, det går att flytta utomlands utan att göra sig av med sitt medborgarskap. Min sambos bror som föddes i Sverige av föräldrar med permanent uppehållstillstånd här levde utan medborgarskap i något land tills han var 15 år (och hans föräldrar ledsnade på att det var så svårt att resa utomlands med honom).

Vad intressant!
Jag trodde att en individ som föds i Sverige till föräldrar med PUT automatiskt blev svensk medborgare!
 
Jag tror att det är enbart England och USA som har lagen att bara du är född inom gränserna så är du automatiskt medborgare. Flygbolag är ofta mer restriktiva med gravida kvinnor pga det.

Saxat från Wiki (:angel:)

In the case of United States v. Wong Kim Ark,[13] the Supreme Court ruled that a person becomes a citizen of the United States at the time of birth, by virtue of the first clause of the 14th Amendment, if at a minimum that person:
  • Is born in the United States[2][3]
  • Has parents that are subjects of a foreign power, but not in any diplomatic or official capacity of that foreign power
  • Has parents that have permanent domicile and residence in the United States
Nu vill Trump ta bort den lagen så vi får se vad som händer.

I andra instanser behöver du inte vara född i landet och av icke-medborgare för att bli det. Tyskland har den lagen bla att anses du som 'tysk' och varit/är bosatt i fd områden som anses tidigare varit tyskt, så beviljas du tyskt medborgarskap. Vad gäller Tyskland så kan du inte alltid bli tysk medborgare trots att du är född i Tyskland och båda dina föräldrar har PUT.

För ett antal år sedan så var det en liten svensk koloni i Ryssland vars förfäder utvandrat av ideologiska skäl som ansökte om svenskt medborgarskap, som jag kommer ihåg det så avslogs deras ansökan - kan ha fel och orkar inte googla mer.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 606
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 046
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp