Regler kring raster på arbetet

StandByMe

Trådstartare
Arbetar inom handels och jag undrar hur korta arbetspass som en arbetsgivare kan sätta upp en rast? Jag vet att man har rätt till rast efter 5 timmars arbete, men om jag en dag arbetar 4 eller 4,5 timme - har då arbetsgivaren "rätt" att schemalägga för en 15 min rast? Jag kan ibland tycka att de där 15 minuterna inte ger så mycket på ett så kort arbetspass, och många gånger är det dessutom så stressigt att man knappt kan ta rast utan att uppröra kunderna och således arbetar man gratis för att vara schysst mot sin kollega (vi får inte betalt för ej uttagen rast). Skulle kanske hellre sett att passet istället kortades ner till 4,25 timmar eller 3,75 timmar i så fall...
 
Sv: Regler kring raster på arbetet

Jag har för mig att en rast, där man får löneavdrag, ska vara så lång att arbetstagaren har möjlighet att lämna arbetsplatsen, minst 30 minuter enligt fackliga avtal... "Fikarast" (kort paus utan löneavdrag) har arbetstagaren rätt att ta pga "sedvanerätt". Någon som är bättre insatt får gärna förtydliga :)
 
Sv: Regler kring raster på arbetet

Jobbar du inom handels kan det säkert finnas speciella avtal för just din arbetsplats.
Jag jobbar visserligen inte inom handels men vi har speciella avtal inom mitt företag om att man max får jobba 5,5 h utan lunch (30 min, obetald) och sen har rätt till 15 min betald rast under ett arbetspass (8,5 h). Sen har vi även en inofficiell rast på 15 min som inte står med i nåt avtal men får tas i mån av tid. Inga av våra raster är schemalagda utan snarare tidsmässigt traditionella beroende på vilken avdelning man jobbar på.
 
Sv: Regler kring raster på arbetet

Arbetstidslagen: http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

Citat:

"15 §

Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
16 §

Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.
17 §

Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Pauser räknas in i arbetstiden."


Som jag tolkar det: En (mat-)rast är minst 30 minuter och inte betald arbetstid. I vissa fall kan du bli tvungen att äta på arbetsplatsen och snarast återgå till arbetet (= måltidsuppehåll). Vid måltidsuppehåll är det betald arbetstid. Pauser, arbetsuppehåll kortare än 30 minuter, är betald arbetstid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 452
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Är det någon här som är duktig på att tolka kollektivavtal? Idag råkade jag och några kollegor ut för en mycket arg chef (vi har flera...
Svar
9
· Visningar
1 191
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om...
2 3
Svar
42
· Visningar
10 725
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp