regler och ansvar om man säljer plantor?

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som orkat och lyckats sätta sig in i vilka regler som gäller om man skulle få för sig att börja sälja lite mer än enstaka plantor, men fortfarande i liten omfattning (hobbyverksamhet)? Det mesta av regelverket gäller bara yrkesmässig handel, men är det något av det som gäller även om man inte säljer yrkesmässigt? Det jag tänker på är t.ex hallonplantor (mina är tämligen frikostiga med rotskott...) och rabarber uppdragna från frön (egna eller köpta). Omfattning - absolut max 100 plantor per sort och år, förmodligen mindre än det.

Jag bara funderar på om det är något som är lönt att satsa på eller om jag helt enkelt ska låta trimmern ta hallonskotten för att det blir för meckigt....
 
Är det någon här som orkat och lyckats sätta sig in i vilka regler som gäller om man skulle få för sig att börja sälja lite mer än enstaka plantor, men fortfarande i liten omfattning (hobbyverksamhet)? Det mesta av regelverket gäller bara yrkesmässig handel, men är det något av det som gäller även om man inte säljer yrkesmässigt? Det jag tänker på är t.ex hallonplantor (mina är tämligen frikostiga med rotskott...) och rabarber uppdragna från frön (egna eller köpta). Omfattning - absolut max 100 plantor per sort och år, förmodligen mindre än det.

Jag bara funderar på om det är något som är lönt att satsa på eller om jag helt enkelt ska låta trimmern ta hallonskotten för att det blir för meckigt....
De växter du nämner är inga högriskväxter och så länge du säljer små mängder som du "hittat" i din egna trädgård, och endast direkt till konsumenter (inte som partihandel) så är det fritt fram.
 
Jag funderar också över detta men tänker inte göra nån stor sak av det hela. Jag sätter ALLTID femtio gånger fler chiliplantor, och tomatplantor, än jag behöver och det är så ledsamt att måste slänga dem. I år la jag ut ett erbjudande i områdets lokala fb-grupp att jag hade plantor av superstark chili att skänka bort. Sju plantor försvann inom en minut, typ. Nu funderar jag över om jag borde ta lite betalt för dem. En tjuga per planta? 30:-? Jättefina, starka, halvmeterhöga.

Så - knapplån: Vad skulle ni ta för plantorna? Jag tänker inte en riktig business men ändå så att det blir liiite mer än en förlustaffär (och glädje förstås att folk vill ha det man odlat :-) ).
 
Jag funderar också över detta men tänker inte göra nån stor sak av det hela. Jag sätter ALLTID femtio gånger fler chiliplantor, och tomatplantor, än jag behöver och det är så ledsamt att måste slänga dem. I år la jag ut ett erbjudande i områdets lokala fb-grupp att jag hade plantor av superstark chili att skänka bort. Sju plantor försvann inom en minut, typ. Nu funderar jag över om jag borde ta lite betalt för dem. En tjuga per planta? 30:-? Jättefina, starka, halvmeterhöga.

Så - knapplån: Vad skulle ni ta för plantorna? Jag tänker inte en riktig business men ändå så att det blir liiite mer än en förlustaffär (och glädje förstås att folk vill ha det man odlat :-) ).

20-30kr beroende på storlek skulle jag säga. I handeln börjar chiliplantorna på 60kr.
 
Är det någon här som orkat och lyckats sätta sig in i vilka regler som gäller om man skulle få för sig att börja sälja lite mer än enstaka plantor, men fortfarande i liten omfattning (hobbyverksamhet)? Det mesta av regelverket gäller bara yrkesmässig handel, men är det något av det som gäller även om man inte säljer yrkesmässigt? Det jag tänker på är t.ex hallonplantor (mina är tämligen frikostiga med rotskott...) och rabarber uppdragna från frön (egna eller köpta). Omfattning - absolut max 100 plantor per sort och år, förmodligen mindre än det.

Jag bara funderar på om det är något som är lönt att satsa på eller om jag helt enkelt ska låta trimmern ta hallonskotten för att det blir för meckigt....

Grundregeln är väl att så länge du går plus/minus noll så behöver du inte ta upp det i deklarationen.
 
Det är inte bara regelverk för hur mycket man tjänar när det gäller plantor utan även certifiering av plantan i sig (alla yrkesodlade plantor i Sverige har ett växtpass) något som inte behövs på hobbynivå :)
Det var lite så jag tänkte också, först. Men sen läste jag på jordbruksverkets sida
Där står det så här:
1622456497936.png

Och det är inte helt självklart att det bara gäller yrkesmässig odling, för det står ju att det gäller för mig som säljer frukt- och bärplantor till privata konsumenter. 🙄
 
Nä, anmäla min "inte yrkesmässiga verksamhet" har jag också kommit fram till att jag inte behöver.
Men måste plantorna vara certifierade och måste jag roa mig med att märka varenda krukad planta även om det säjs på hobbybasis? (om jag nu tänker på mina hallonplantor)
Visa bifogad fil 70624
Nej de behöver inte vara certifierade och en enkel namnlapp tror jag räcker, så länge du inte öppnar en butik och säljer där. Om du tex säljer dina extraplantor via hobbygrupper på fb så finns det inte så mycket krav. Friska ska det vara.
 
Pris: jag har sålt "massor" av olika plantor och har tagit mellan 20-40 kr styck. Gurka har varit lite dyrare. 3 för 50 är kanon om man har mycket plantor att bli av med. Jag brukar "tjäna" 2-4000 kr per säsong när jag satt extra med flit (perfekt när jag pluggade med ett litet tillskott) I år blir det bara några hundra, då jag försökt begränsa mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp