Regler och vanliga frågor

gern

Trådstartare
Läs detta innan du skapar en ny tråd.

  • Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de länkade trådarna.
  • Frågor som handlar om problem med Bukefalos hör hemma under Bukefalos-hjälp
  • Använd gärna sökfunktionen i forumet för att se om det redan finns trådar i ämnet.
  • Ingen piratkopirering eller illegal fildelining. Självklart får fildelning som företeelse diskuteras, men teknisk hjälp eller länkar till piratsajter är inte tillåtet.
  • Inga länkar till egna bloggar eller webbsidor. Det är tillåtet med länkar om det behövs för fördjupning, men om inlägget uppfattas som marknadsföring av en egen webbsida kommer det att raderas.
  • Problem med andra forum/webbtjänster diskuteras i första hand med de som är ansvariga för den tjänsten. På de flesta sajter finns det länkar eller kontaktuppgifter man kan använda om man får problem.
  • Kameror och tillbehör som inte är datorrelaterat diskuteras på Hem och hobby
Utöver detta gäller naturligtvis Bukefalos vanliga regler även här.​


Vanliga frågor

Hur får man tillbaka papperskorgen?
Högerklicka på skrivbordet välj Anpassa. Till vänster under aktiviteter finns Byt ikoner på skrivbordet. Där bockar du för papperskorgen. (Tråd om detta)
Jag kan inte logga in på MSN
Kontakta Microsofts support på http://support.live.com/
Hj{lp, det blir konstiga tecken när jag skriver på tangentbordet.
Jag kan inte skriva ÅÄÖ
Troligtvis har du råkat ställa om till amerikanskt tangentbord. Tryck ner shift (den man använder för att få stora bokstäver) och alt samtidigt. (Tråd om detta)

Har du en laptop och får siffror istället för bokstäver när du skriver så har du förmodligen råkat trycka på tangenten num lock. Tryck på den igen så blir allt som vanligt.​
Hur lägger jag in en bild i ett inlägg?
Frågor om bilder finns i en egen tråd
Var kan man ladda upp bilder eller filmer
Frågor om bilder och filmer finns i en egen tråd
Kan någon hjälpa mig att fixa till denna bild?
Det finns en särskild tråd där vi hjälper varandra att fixa till bilder: (tråd om detta)

Hur lägger jag in en avatar/användarbild under mitt namn?
Gå in i din kontrollpanel (längst upp till vänster på sidan) och klicka på Redigera avatar. Där väljer du alternativ 1 om bilden finns på internet eller alternativ 2 om bilden finns på din dator.​
Min användarbild syns inte
Du har förmodligen lagt in en profilbild istället. Profilbilden är lite större, och syns i din profil och i din blogg om du har en sådan. I forumet är det en avatar du ska ha.​
Vilken dator ska jag köpa?
Eftersom behoven är så olika och eftersom utvecklingen går så fort är det svårt att ge ett generellt svar. Men det här är en mycket vanlig fråga, så titta den senaste tidens trådar för att se om någon frågat samma sak.​
Var får jag tag på Photoshop?
Photoshop är ett program för proffs. Det är onödigt avancerat och orimligt dyrt för de flesta privatpersoner. Det finns en enklare variant som heter Photoshop Elements. Demoversion kan laddas ner gratis från Adobe. Photoshop har även en webbtjänst där man gratis kan redigera bilder direkt på webben: Photoshop Express
Ett avancerat gratisalternativ till Photoshop är Gimp.
Enkel redigering kan även göras i till exempel Picasa.​

________________​

Svara gärna på denna tråd om du har kommentarer eller förslag på fler vanliga frågor att lägga till listan. För att tråden ska vara lätt att överblicka kommer jag dock att radera svaren då och då, och istället flytta upp relevanta frågor hit.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 362
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 606
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag befinner mig i en polariserad värld. På ena sidan befinner jag mig själv, där jag anser att smör är liksom konstruerat för att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 416
Senast: Jeffery
·
Bukefalos Hej! Jag har återvänt till Buke efter många års bortavaro och då får man ju uppdatera sig lite på forumreglerna 🙂 Jag känner mig dock...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp