Regler vid en paddock

Irisstogenhage

Trådstartare
Vad gäller vid ridning i en paddock? Igår red jag i en paddock och efter ett tag kom en annan in med sin häst. Det blev väldigt oklart så den andra ryttaren ville hela tiden att jag skulle flytta på mig när vi möttes i paddocken. Finns det några oskrivna regler till hur man ska göra vid sådant här tillfälle. Jag vet tillexempel att den som rider sakta ska rida i innerspåret.
 
Det finns generella ridhusregler.

* Knacka och invänta svar innan du går in ridhuset.
* Vid ridning i båda varv sker möte till höger.
* Skritta innanför fyrkantspåret.
* Ryttare på volten lämnar företräde för ryttare på fyrkantspåret.
* Halt görs i mitten av en volt.
* Ryttare bör inte rida i bredd.
* Efter avslutad ridning, tala om att du tänker ta ut hästen från ridhuset.

Utöver detta brukar många ridhus ha ytterligare (skrivna) regler om longering, bommar etc.
 
Det finns generella ridhusregler.

* Knacka och invänta svar innan du går in ridhuset.
* Vid ridning i båda varv sker möte till höger.
* Skritta innanför fyrkantspåret.
* Ryttare på volten lämnar företräde för ryttare på fyrkantspåret.
* Halt görs i mitten av en volt.
* Ryttare bör inte rida i bredd.
* Efter avslutad ridning, tala om att du tänker ta ut hästen från ridhuset.

Utöver detta brukar många ridhus ha ytterligare (skrivna) regler om longering, bommar etc.

Vill bara förtydliga två saker (som kanske inte är självklara om man inte är van att rida självständigt samtidigt som andra) :)
Det ena är att man lämnar företräde för ryttare på fyrkantspåret om man rider någon annan ridväg, dvs snett igenom, volt, serpentinbågar, anything.
Det andra (det här vet jag av erfarenhet att många brukar ha svårt att förstå) är det där med att möte sker till höger. Man ska alltså hålla till höger i möten, inte ha mötet på sin högra sida :)
 
Det som blir allt vanligare på tävlingar nu och som även stallet jag står i har börjat använda är att man skrittar och gör halt på spåret och att de snabbare gångarterna rider innanför. Det gör det ju lättare för de som travar och galopperar att inte behöva väja för någon som skrittar om de vill lägga en volt eller rida på ett hinder. :)
 
Det som blir allt vanligare på tävlingar nu och som även stallet jag står i har börjat använda är att man skrittar och gör halt på spåret och att de snabbare gångarterna rider innanför. Det gör det ju lättare för de som travar och galopperar att inte behöva väja för någon som skrittar om de vill lägga en volt eller rida på ett hinder. :)
Det kan väl inte räknas som nått man gör generellt?
 
@FiaM @Problematisk
Jag har också stött på det där, blev väldigt förvånad när jag hörde det för några år sedan.

Ingen dum idé i sig men kräver ju att alla är medvetna om det nya sättet, samma med när det (på tävling) är framhoppning i ett varv osv.
Lite som i tråden om ”nästa lördag” - det är alltid bra att förtydliga extra om vad man far efter :laugh:

Och till TS @Irisstogenhage - du har fått bra svar ovan, om personen du red med i paddocken tyckte att du skulle ”flytta på dig” så kanske du glömde att hålla till höger när ni möttes?

Av någon anledning så kan man dessutom vara 2-3 i ett helt ridhus/paddock på 40x60 och ÄNDÅ hamna på samma plats med varandra hela tiden - trots att massa yta finns. Och ibland är det jättesvårt att läsa av vad andra ekipage är på väg, men då får man bara be om ursäkt om man råkar ge sig in i kollisionskurs :)
 
@Frokennordberg jag tycker det funkar väldigt okomplicerat om alla håller sig enligt högerregeln och spåret har företräde, man skrittar innanför spåret osv.

När alla ekipage är införstådda med det och ”regeln” sitter i ryggmärgen på samtliga tycker jag man kan vara rätt många i ridhuset utan att man ens märker av det så mycket och utan missförstånd osv.

Däremot om någon rider träning samtidigt så gäller ju att den personen har företräde i allt så då krävs det av den som rider samtidigt att verkligen ha koll på vad det tränande ekipaget gör och ha ett lyssnande öra på tränarens direktiv till det tränande ekipaget 😄👍
 
@Frokennordberg jag tycker det funkar väldigt okomplicerat om alla håller sig enligt högerregeln och spåret har företräde, man skrittar innanför spåret osv.

När alla ekipage är införstådda med det och ”regeln” sitter i ryggmärgen på samtliga tycker jag man kan vara rätt många i ridhuset utan att man ens märker av det så mycket och utan missförstånd osv.

Däremot om någon rider träning samtidigt så gäller ju att den personen har företräde i allt så då krävs det av den som rider samtidigt att verkligen ha koll på vad det tränande ekipaget gör och ha ett lyssnande öra på tränarens direktiv till det tränande ekipaget 😄👍

Japp, så länge alla är insatta och använder samma system flyter det mesta smärtfritt :up:
 
Det kan väl inte räknas som nått man gör generellt?
Hos oss står det i de uppdaterade ridhusreglerna. På de tävlingar som jag har varit på har det antingen stått när man går in på framhoppningen eller i ryttarmeddelandet.
 
Senast ändrad:
Vad gäller vid ridning i en paddock? Igår red jag i en paddock och efter ett tag kom en annan in med sin häst. Det blev väldigt oklart så den andra ryttaren ville hela tiden att jag skulle flytta på mig när vi möttes i paddocken. Finns det några oskrivna regler till hur man ska göra vid sådant här tillfälle. Jag vet tillexempel att den som rider sakta ska rida i innerspåret.
Googla ridhusregler så ser du att ridhusregler är väldigt väl beskrivna.
Jag föredrar helt klart skritt på spåret. Känns mycket säkrare och enklare
Nej det är farligt att inte följa ridhusreglerna. De är väl beskrivna i de flesta ridhus. Högsta hastigheten går ytterst. Det innebär att galopptränar någon så går trav innanför och skritt innerst. Högerregel gäller. Voltarbete håller sig innanför spår om det finns andra ekipage. Skritt är då innanför volten om volt har högre hastighet eller på annan del av ridhus.
 
Googla ridhusregler så ser du att ridhusregler är väldigt väl beskrivna.

Nej det är farligt att inte följa ridhusreglerna. De är väl beskrivna i de flesta ridhus. Högsta hastigheten går ytterst. Det innebär att galopptränar någon så går trav innanför och skritt innerst. Högerregel gäller. Voltarbete håller sig innanför spår om det finns andra ekipage. Skritt är då innanför volten om volt har högre hastighet eller på annan del av ridhus.

Det är olika på olika ställen.
På de senaste tävlingarna jag har varit på har det varit skritt på spåret.
 
Däremot om någon rider träning samtidigt så gäller ju att den personen har företräde i allt så då krävs det av den som rider samtidigt att verkligen ha koll på vad det tränande ekipaget gör och ha ett lyssnande öra på tränarens direktiv till det tränande ekipaget 😄👍
Jaa det hade varit underbart om alla tänkte så!
Jag har varit på träning där två bland annat skrittade av sina hästar i bredd på spåret, när det var min tur att rida för tränaren. Dom hade allmänt noll koll på mig, jag fick hela tiden akta mig för dom istället för tvärtom, trots att dom precis ridit samma övning och borde fattat att dom var i vägen. Väldigt irriterande!
 
Jaa det hade varit underbart om alla tänkte så!
Jag har varit på träning där två bland annat skrittade av sina hästar i bredd på spåret, när det var min tur att rida för tränaren. Dom hade allmänt noll koll på mig, jag fick hela tiden akta mig för dom istället för tvärtom, trots att dom precis ridit samma övning och borde fattat att dom var i vägen. Väldigt irriterande!

Men att ingen sa till?
Jag hade blivit skitarg, skrittar alltid av min häst för hand och utanför ridhus/,ridbana om det är andra där samtidigt.
 
Det är olika på olika ställen.
På de senaste tävlingarna jag har varit på har det varit skritt på spåret.
Tävlingar vet jag inget om, frågan var padockregler och jag skrev ridhusregler, det blev så för för mig är det samma. Då fick ts kanske hjälp med nomenklatur.

Tävlar du måste du väl kunna skilja på framridning inför en hoppträning och vanlig ridning i paddock. Det är klart att framridning i paddock med hinderhoppning är lite annorlunda. De ryttarna bör väl ha sådan överblick och vara så få att de klarar av att se upp för varandra.
 
Tävlingar vet jag inget om, frågan var padockregler och jag skrev ridhusregler, det blev så för för mig är det samma. Då fick ts kanske hjälp med nomenklatur.

Tävlar du måste du väl kunna skilja på framridning inför en hoppträning och vanlig ridning i paddock. Det är klart att framridning i paddock med hinderhoppning är lite annorlunda. De ryttarna bör väl ha sådan överblick att de klarar av att se upp för varandra.

Som sagt så är det olika på olika ställen.
Jag skrev att jag föredrar att skritta på spåret. Inte att jag alltid skrittar på spåret och skiter i vilka regler det är på det aktuella stället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp