Regler vid intrång på gården om hunden biter

Bexzor

Trådstartare
Vår hund släpper numera inte in okända människor i trädgården. Vilket är perfekt för vår del då vi bor ensligt på landet. Men vad gäller vid intrång, är vi skyldiga att betala skadestånd om han skulle bita dom trots att han är väldigt tydlig i sitt språk?

Har sökt lite men hittar inte något på vad som gäller för intrång. Har hört historier om att inbrottstjuvar kunnat fått skadestånd om de blivit hundbitna. Vad gäller? Vart finns det pålitlig fakta om detta?
 
Vår hund släpper numera inte in okända människor i trädgården. Vilket är perfekt för vår del då vi bor ensligt på landet. Men vad gäller vid intrång, är vi skyldiga att betala skadestånd om han skulle bita dom trots att han är väldigt tydlig i sitt språk?

Har sökt lite men hittar inte något på vad som gäller för intrång. Har hört historier om att inbrottstjuvar kunnat fått skadestånd om de blivit hundbitna. Vad gäller? Vart finns det pålitlig fakta om detta?
Ja, det är ni. Oavsett anledning folk går in så blir ni skyldiga om hunden biter. Så det är inget positivt med en hund som vaktar på det sättet. Så var på den säkra sidan och ha inte hunden helt utan uppsikt när den är ute.
 
Jag vet inte riktigt hur det är med inbrottstjuvar, men alla som kommer in i en trädgård är varken hundkunniga eller ute efter att göra inbrott. Det kan vara någon som vill fråga efter vägen eller ett barn som vill "palla äpple".

Du har strikt ansvar för vad hunden gör.
 
Du har strikt ansvar om hunden biter men det utgår inte skadestånd per automatik utan det är ju om du blir anmäld som du kan bli dömd att betala skadestånd. Beroende på omständigheterna kan det jämkas och din hemförsäkring träder in om något händer, men det bästa är ju om den aldrig biter.
 
Jag vet inte riktigt hur det är med inbrottstjuvar, men alla som kommer in i en trädgård är varken hundkunniga eller ute efter att göra inbrott. Det kan vara någon som vill fråga efter vägen eller ett barn som vill "palla äpple".

Du har strikt ansvar för vad hunden gör.

Ja, jag är fullt medveten om att det är strikt ansvar. Där söker jag efter ordentlig fakta eftersom detta är något nytt för oss alla. Vi bor dock väldigt ensligt så vi upptäcker i 99% att det kommer folk eftersom de behöver röra sig en bit på gårdsplanen först.
 
Du har strikt ansvar om hunden biter men det utgår inte skadestånd per automatik utan det är ju om du blir anmäld som du kan bli dömd att betala skadestånd. Beroende på omständigheterna kan det jämkas och din hemförsäkring träder in om något händer, men det bästa är ju om den aldrig biter.

Håller helt med dig. Det vore olyckligt för alla.
 
Ja, jag är fullt medveten om att det är strikt ansvar. Där söker jag efter ordentlig fakta eftersom detta är något nytt för oss alla. Vi bor dock väldigt ensligt så vi upptäcker i 99% att det kommer folk eftersom de behöver röra sig en bit på gårdsplanen först.

Fakta är att ni har strikt ansvar även för den sista procenten. Irrar sig en 5 åring in på er gård och blir biten och ni dessutom är medvetna om att det kan ske så är det riktigt illa.
 
@Bexzor
En annan risk är att hunden råkar illa ut. Det är ju extremt sällsynt och inträffar förhoppningsvis aldrig i ert fall men OM brandkår eller ambulans skulle behöva tillkallas och räddningspersonalen inte kan komma in pga hunden så begär de hjälp från polisen och då har tyvärr polisen i en akut situation inte så många andra val än att skjuta hunden. För att rädda människor i nöd. Jag vill inte skrämmas eller måla fan på väggen och det är som sagt väldigt sällsynt scenario men har ändå inträffat sådana fall.
Kanske en hundgård vore en lösning?
 
Fakta är att ni har strikt ansvar även för den sista procenten. Irrar sig en 5 åring in på er gård och blir biten och ni dessutom är medvetna om att det kan ske så är det riktigt illa.

Nu ska vi inte dra för snabba växlar här.

Det är vuxna han inte släpper, barn får gå in. Grindarna till trädgården är dock barnsäkra så det krävs en vuxen för att komma in eftersom vi vill hålla våra barn inne i trädgården vilket gör att inte heller staketet är klättervänligt :angel: Jag vet inte om han skulle bita, utan jag söker fakta om vad som gäller. Om det skulle ske. Jag är därför inte medveten om vad som kan ske eftersom jag inte vet hur han reagerar om de provar gå förbi. Allt jag vet är att han larmar ett kort skall när det rör sig okända människor här samt att han stannat dom vid grinden när vi inte kommit ut.
 
@Bexzor
En annan risk är att hunden råkar illa ut. Det är ju extremt sällsynt och inträffar förhoppningsvis aldrig i ert fall men OM brandkår eller ambulans skulle behöva tillkallas och räddningspersonalen inte kan komma in pga hunden så begär de hjälp från polisen och då har tyvärr polisen i en akut situation inte så många andra val än att skjuta hunden. För att rädda människor i nöd. Jag vill inte skrämmas eller måla fan på väggen och det är som sagt väldigt sällsynt scenario men har ändå inträffat sådana fall.
Kanske en hundgård vore en lösning?

Han släpper in dom så länge vi är med, detta handlar om den 1 % vi missat hans varningsskall och han är själv ute. Han har hundgård också. Där säger han inte ett ljud oavsett vem som kommer.
 
Tack jag letar för fullt, men den kom inte upp. Jag har hört att vi är skadeståndsskyldiga, och söker därför mer konkret fakta. Detta är en början :)

Jag skulle säga att Lawline-svaret är det mest konkreta du kommer få i en teoretisk frågeställning. Du har strikt ansvar över din hund vilket innebär skadeståndsskyldighet om hunden orsakar skada, men det kan finnas möjlighet till jämkning av skadeståndet. Det är upp till en domstol att avgöra och då tittar man på förutsättningarna i det konkreta fallet.

Förutsatt att den hundbitna inbrottstjuven faktiskt kräver dig på skadestånd. Du blir ju som någon sa inte automatiskt skadeståndsskyldig utan det krävs att den drabbade kräver dig på det.
 
Fakta är att ni har strikt ansvar även för den sista procenten. Irrar sig en 5 åring in på er gård och blir biten och ni dessutom är medvetna om att det kan ske så är det riktigt illa.
Alltså. Det risken finns ju alltid, oavsett vilken hund och barn det gäller sas. Känns som du drar på lite stora växlar här.

Allmänt: Skulle någon mot förmodan göra inbrott här och Ammo bet dem hade jag 1. glatt betalat ev skadestånd 2. klappat om Ammo och sagt att han var duktig 🤷‍♀️
(Och det är minimal risk att det händer, han vaktar inte hemma - han försvarar bara mig och inte heller där ser jag ett problem med att han skulle bita någon.)
 
Alltså. Det risken finns ju alltid, oavsett vilken hund och barn det gäller sas. Känns som du drar på lite stora växlar här.

Allmänt: Skulle någon mot förmodan göra inbrott här och Ammo bet dem hade jag 1. glatt betalat ev skadestånd 2. klappat om Ammo och sagt att han var duktig 🤷‍♀️
(Och det är minimal risk att det händer, han vaktar inte hemma - han försvarar bara mig och inte heller där ser jag ett problem med att han skulle bita någon.)
Vi har uppenbarligen olika syn på det, men du kanske inte att någon bli biten i en liknande situation. Det minsta bekymret är risken att hunden biter någon med onda avsikter.

Det är värre om hunden biter någon oskyldig.
 
Men alltså, vilken idiot går in till en stor hund som vaktar? Sätter man upp skyltar också så känns det ju extra "säkert".
Inbrottstjuvar är väl dock inte riktigt som dom ska och tar risker som vanliga inte gör kanske, och kan säkerligen vara påverkade och därför fatta konstiga beslut. Vanliga människor stannar säkerligen om dom ens ser en varning med vaktande hund.
 
Han släpper in dom så länge vi är med, detta handlar om den 1 % vi missat hans varningsskall och han är själv ute. Han har hundgård också. Där säger han inte ett ljud oavsett vem som kommer.
Är inte säkert det är någon mer i hemmet om dom måste in? Är ju inte alltid alla är hemma tänker jag och hunden kan ju råka illa ut om den inte släpper fram räddningspersonal. Kanske bra att jobba lite med hunden så den inte tar saker och ting i egna tassar. Att varna är ju dock inget fel att göra men längre än så ska den inte gå.
 
Inbrottstjuvar är väl dock inte riktigt som dom ska och tar risker som vanliga inte gör kanske, och kan säkerligen vara påverkade och därför fatta konstiga beslut. Vanliga människor stannar säkerligen om dom ens ser en varning med vaktande hund.
Nä, jag har hantverkare som glatt knallat in trots skylt på grinden, men det stoppar de flesta som inte känner honom eftersom varulven brukar skälla mycket när någon kommer. Den andre fjanten skäller även han men han ser för glad ut för att vara avskräckande för någon som är hundvan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 248
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Vi har ibland besök av andras hundar på tomten, både jakthundar som snurrat iväg från sitt spår, folk som har med sina hundar i arbetet...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Anders
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 623
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 830
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp