Reglerna i lagserien

Puppan

Trådstartare
Kan någon förklara lite om reglerna i lagkörningen för mig..?
Jag har fått höra att lagserien är till för nya kuskar, alltså sådana som inte tävlat i högre klasser, men nu tycker jag att jag sett namn på kuskar som tävlat höga klasser för inte alls så länge sedan...

I årets seriefinal såg jag en Blekingekusk som kört SM i år och tidigare har jag sett andra SM och tom EM-kuskar bland serielagskuskarna...
Kan de inte köpa sig egna prisrosetter direkt från rosettfirman om det är så att de vill ha fina rosetter, istället för att tävla bland nybörjare?

Jag blev jätteförvånad och besviken faktiskt. Finns det inte entydiga regler om detta?
 
Jo, Lagserien skall vara för nya kuskar. Men jag vet att vissa distrikt även släpper in kuskar som kört på högre nivå men dessa får inte delta på finalen. Jag vet inte vad reglerna säger. Men troligen så står det ekipaget får inte tidigare ha startat.... Å då kan en erfaren kusk köra med ny häst vilket jag tycker är fel. Visst finns det alldeles för få tillfällen att ge en ny häst rutin på, men vill man köra på lagserien så tycker jag att det skall ske utom tävlan. Det fyller ändå sitt syfte med träning för hästen.
Kolla vad som står i TR det kanske går att få det omformulerat till denna säsong. Kan det vara så att vissa lag inte får ihop tillräkligt många? Vad vet jag!
 
Visst kan det vara så som du skriver att det slinker in en och annan ringräv. Tävlingsformen är ju till för att ragga nya kuskar. Som lagledare får man ansvara för sitt lag och man får ju hoppas att alla lagledare tar sitt uppdrag på allvar och inte ser FÖRSTAPLATS som mål.
Som nybörjare och tävlande får man helt enkelt blunda för ringrävarna och koncentrera sig på sin egen utbildning. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa. Går man och irriterar sig på att andra är bättre lär det definitivt inte gå bra.
Så strunta i de andra och koncentera dig på dig själv...en dag kanske du du står där på SM-pallen med ringräven 10 placeringar efter dig :-)
 
Ja, visserligen "tävlar man mot sig själv" i första hand, men samtidigt är ju tävlingarna nivågrupperade just för att man ska få en chans att testa sig mot andra som är på ungefär samma nivå.
Till det hela hör även den trevliga chansen att faktiskt bli placerad. Att komma till seriefinal kan också vara första gången man åker iväg på tävling med övernattning och allt vad det heter. Superbra att göra som del i ett lag, där man kan få stöd och inte är helt ensam.

Om SM och EM-kuskar är med i lagen, hur ska nybörjarna då få en ärlig chans att placera sig? Och varför ska en platser till jättebra tävlingsträning som seriefinalen är, tas upp av redan rutinerade kuskar?

Håller med Miamiamia att det är helt OK att rutinerade kuskar är med på tävlingarna utom tävlan om de vill socialträna en ny häst, men måste de prompt delta i tävlingen?

Så vitt jag vet så får man låna in kuskar från andra klubbar om man har manfall inom laget inför någon tävling, så man måste ju faktist inte alls ta med en elitkusk då.

Så visst, jag håller med dig till stor del, Anton, men jag tycker ändå att man lätt kan låta lagserien vara en nybörjartävling där alla tävlar på LIKA VILLKOR, istället för att blanda in elitkuskar.
 
Citat ur TR:
"Bil 12.2.1 Serietävling
Serietävlingen är öppen för kusk som ej deltagit i MSV och svår klass de senaste 5 åren."
Slut citat.
Gäller from 2004
 

Liknande trådar

J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 667
Senast: JHANA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp