Regn-flugtäcke

zanzan

Trådstartare
Ni som har kombinerade flugregntäcken, åsikter? Använder ni dom mycket? Skiljer det sig mycket mellan dyra och billiga?
Tacksam för svar ☺
 
Jag använder mina mycket, från nu i maj ungefär och långt fram in på hösten. Har täcken från Premier Equine, ganska dyra men väl värda sitt pris. Tycker passformen på täcken är det viktigaste oavsett modell så vill inte ha någon billig variant.
 
Jag använder mina mycket, från nu i maj ungefär och långt fram in på hösten. Har täcken från Premier Equine, ganska dyra men väl värda sitt pris. Tycker passformen på täcken är det viktigaste oavsett modell så vill inte ha någon billig variant.
Tack för svaret! Ämnar att i så fall köpa en dyrare variant då jag, precis som du, är väldigt mån om passformen. Tål de mycket regn?
 
Jag har rambo summer series, använder det jättemycket. Ingår en 100g-liner vilket gör det användbart även vår och höst när det är halvruggigt.
Om det vräker ner väljer jag vanligt regntäcke men har aldrig märkt att det läcker in.

Har haft ett från ullared, det var uselt. Har kompisar som haft hööks variant och det verkar ok men inget jag skulle välja framför rambos.
 
Använde mycket på min när det varma vår/höst men ändå kallt regn. Super nöjd! Jag hade från Nisch, inga problem med läckage. :) testade från ge-kås men passade inte på min. :)
 
Ni som har kombinerade flugregntäcken, åsikter? Använder ni dom mycket? Skiljer det sig mycket mellan dyra och billiga?
Tacksam för svar ☺
Jsg tycker flugregntäckena är bästa uppfinningen på länge då jag har en häst som lätt blir spänd i ryggen om det blir minsta kallt.

Jag har haft Rambo summer series men tyckte det var väldigt klent ryggtyg! Passformen och i övrigt var det superbt men gick som sagt sönder väldigt lätt så jag tyckte inte det var värt pengarna när jag var tvungen att köpa nytt. Så köpte istället förra våren ett från Horze. Det var det enda jag kunde hitta med ljus rygg förutom Rambot. Tycker det blir så vansinnigt varmt med mörkare tyg på ryggen!

Hur som så måste jag säga att jag är positivt överraskad av Horze täcket. Jätte bra passform och lite kraftigare tyg på ryggen så känns lite rejälare. Saknar rygglinern som Rambot har men jag köpte HW regnskydd för flugtäcken till istället och använder som liner för att det ska bli lite mer foder nu när det är kallt på nätterna och det verkar fungera bra. Har bara använt den kombon några dagar så får se hur det fungerar i längden.
 
Jag har ett Rambo summer series och det är användbart. Det är alltid helt torrt på ryggen vid regn men svalt även om det blir lite varmare. Har det även på natten i början/slutet på säsongen om det är lite kyligare. Däremot har fästena för linern gått sönder. Det är knappar man fäster i små resårhällor och dessa har gått sönder. Har provat reklamera få se. Ett så dyrt täcke ska ju funka mer än en säsong. Linern använd kanske ett 15 tal gånger.
Jag hade ett från Haglund innan men det regnade rakt igenom efter nått år, annars var de helt ok. Hade kanske funkat bra med lite ny impregnering.
 
Jag har ett Rambo summer series och det är användbart. Det är alltid helt torrt på ryggen vid regn men svalt även om det blir lite varmare. Har det även på natten i början/slutet på säsongen om det är lite kyligare. Däremot har fästena för linern gått sönder. Det är knappar man fäster i små resårhällor och dessa har gått sönder. Har provat reklamera få se. Ett så dyrt täcke ska ju funka mer än en säsong. Linern använd kanske ett 15 tal gånger.
Jag hade ett från Haglund innan men det regnade rakt igenom efter nått år, annars var de helt ok. Hade kanske funkat bra med lite ny impregnering.
Oj, dåligt! Hoppas du får ett nytt!
Jag har haft mitt i 2 år och det är helt. Har precis köpt ett nytt pga hästen växt ur förra, hoppas även det kommer hålla..
 
Oj, dåligt! Hoppas du får ett nytt!
Jag har haft mitt i 2 år och det är helt. Har precis köpt ett nytt pga hästen växt ur förra, hoppas även det kommer hålla..
Ja jag hoppaa det. Känns som något fabrikstionsfel. Linern blir helt oanvändbar utan fästena och jag äger ingen symaskin för att sy dit egna nya och det ger mig ju massa extrajobb 😅
 
Jag har ett Rambo summer series och det är användbart. Det är alltid helt torrt på ryggen vid regn men svalt även om det blir lite varmare. Har det även på natten i början/slutet på säsongen om det är lite kyligare. Däremot har fästena för linern gått sönder. Det är knappar man fäster i små resårhällor och dessa har gått sönder. Har provat reklamera få se. Ett så dyrt täcke ska ju funka mer än en säsong. Linern använd kanske ett 15 tal gånger.
Jag hade ett från Haglund innan men det regnade rakt igenom efter nått år, annars var de helt ok. Hade kanske funkat bra med lite ny impregnering.
Tyvärr gick dom resårhällorna sönder jätte fort på mitt täcke oxå. Dock tyckte jag inte det påverkade så mycket, kunde använda linern ändå.
 
Hur skulle ni säga att de är i storlek? Passade på att köpa ett nu när hö*ks har rea. Gjorde ganska många hundralappar!
 
Hade ett från Haglunds (Ridersport), älskade det. Det började tyvärr läcka, i sömmen över ryggen. Köpte ett Rambo Summerseries. Men det är då inte mycket regn det tål... Råkar det regna lite mer så sugs det upp vatten via nätet på sidorna som går upp under ryggdelen, så hästen är dyngblöt under😒 Inget som händer er andra?
 
Hade ett från Haglunds (Ridersport), älskade det. Det började tyvärr läcka, i sömmen över ryggen. Köpte ett Rambo Summerseries. Men det är då inte mycket regn det tål... Råkar det regna lite mer så sugs det upp vatten via nätet på sidorna som går upp under ryggdelen, så hästen är dyngblöt under😒 Inget som händer er andra?
Jo det har hänt, upplever att det är när det regnar rejält eller när det är lite kallare så att hästens värme inte hjälper till lika mkt. Min häst har dock aldrig blivit blöt pga detta, mest att nätet blir lite småfuktigt. Jag brukar ha linern på när det regnar ordentligt eller är kallare, då håller sig hästen torr och fin! Är det riktigt ruskväder så tar jag vanligt regntäcke.
 
Hur skulle ni säga att de är i storlek? Passade på att köpa ett nu när hö*ks har rea. Gjorde ganska många hundralappar!
Vi har 130 i alla utetäcken och 125 i stalltäcken. Köpte ett 130 först men det var för stort så har ett 125 och det sitter slimmat, nästan på gränsen till för litet.
 
Jag använder mina mycket, från nu i maj ungefär och långt fram in på hösten. Har täcken från Premier Equine, ganska dyra men väl värda sitt pris. Tycker passformen på täcken är det viktigaste oavsett modell så vill inte ha någon billig variant.
Hur är hållbarheten på Premier Equines variant?

Jag har haft flera Rambo Summer series och älskar täcket. Passform och linern är helt outstanding men de är så klena. Det räcker med att grabbarna bus tittar på dem så blir det långa revor.

Så jag vill testa något annat men jag hittar inga som har mer slitstyrka än 600 Denier vilket generellt inte räcker till min pålle.
 
Tål de mycket regn?

Jag använder dem både regniga dagar och om hästarna får gå ute på natten fast det finns risk för någon regnskur. Den delen som är regntäcke släpper inte igenom något regn alla så jag tycker absolut att de tål mycket. Regnar det ordentligt eller mycket från sidan kan det däremot bli lite vått där det är det andra materialet.

Jag gillar också att det materialet som inte är regntäcketyg inte heller är nät som håller kvar vattnet utan täckena torkar snabbt om det blir fint väder.

Hur är hållbarheten på Premier Equines variant?

Väldigt bra tycker jag. Jag använder deras täcken ute året runt och tycker att hållbarheten är bra oavsett modell. Mina flugregntäcken har använts mycket i flera säsonger och har inte ett enda hål eller märke.
 
Jag har Hööks variant, är inne på nr 2 då första täcket både började läcka efter någon säsong och kort därpå strimlades av kompisarna. Använder det gärna vid regn eller risk för regn om det samtidigt ska vara varmt, hästen blir inte grillad under ett helt täcke men blir inte heller så kall om ryggen som de skulle blivit nakna. Är inte överförtjust i passformen men är än så länge lite för snål för att köpa från ett bättre märke...
 
Jag använder dem både regniga dagar och om hästarna får gå ute på natten fast det finns risk för någon regnskur. Den delen som är regntäcke släpper inte igenom något regn alla så jag tycker absolut att de tål mycket. Regnar det ordentligt eller mycket från sidan kan det däremot bli lite vått där det är det andra materialet.

Jag gillar också att det materialet som inte är regntäcketyg inte heller är nät som håller kvar vattnet utan täckena torkar snabbt om det blir fint väder.



Väldigt bra tycker jag. Jag använder deras täcken ute året runt och tycker att hållbarheten är bra oavsett modell. Mina flugregntäcken har använts mycket i flera säsonger och har inte ett enda hål eller märke.
Låter ju bra, är dina hästar så att de tuggar på varandra eller är de snällare?
Min kompis sto hade ett amigo i flera år som min häst ärvde och det strimlades på två dagar så det har ju mycket att göra med umgänget.
Min får ett antal bett i rygg/rumpa varje dag, dels tillsägelser och dels bus. Det blir repor till och med i ballistiskt nylon men de täckena blir i alla fall inte strimlade som Summer series. I höst flyttar dessutom en 2-åring in i flocken så täckena lär fortsätta leva ett hårt liv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Nu är sommar på gång vilket innebär alla dessa flugor.. Min häst avskyr dom och får massor med bett så hon behöver flugtäcke...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: klaraa
·
Utrustning Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 445
Senast: Acer
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
299
Senast: Badger
·
Fordon Jag funderar på att köpa en back-kamera till min bil, och ser att de skiljer mycket i pris. Vad är skillnaden på de dyra jämfört med de...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp