Regn och blött - tips!

SweetSunday

Trådstartare
Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken för att han helst inte ska vilja gå utan stannar och "frågar" om vi kan gå hem nu. Säger jag "men du, kom nu" så kommer han men det är ingen glädje i det och han stannar snart igen. Efter ca halva promenaden får han energi... för då är vi ju på hemväg. Försöker få det roligare genom att träna lite vardagslydnad och lydnadsövningar ibland och det funkar ofta för att höja motivationen, men kan inte mata honom med godis hela promenaderna (han börjar bli lite rund...), utan brukar framförallt ha lite godis i fickan för att träna fot när det åker förbi en cykel eller annat som han brukar reagera på. Brukar också köra lite "klara, färdiga, spring" så springer vi och jag försöker tjoa lite i 50 meter eller nåt med jämna mellanrum. Detta tycker han är kul ibland men typ som idag hängde han bara på springandet lite bakom och var inte alls mottaglig för tjoande och beröm...

Märkte direkt skillnad de dagarna det var frost och/eller snö (vilket ju faktiskt varit några dagar här och där senaste månaden) eller barmark och torrt (vilket har varit typ 2 dagar på hela hösten...), då blir han som en helt annan hund och har energi som en duracellkanin. Märker också när vi kommer in från våra blöta promenader att han blir helt tossig inne med överskottsenergi efter promenaderna. Tränar klickerträning och/eller balans/styrka inomhus (hemma) ett par dagar i veckan förutom promenader, han vattentraskar 1-2 dagar i veckan och vi försöker få till apportering 1-2 dagar i veckan. Så han får nog utlopp för den mesta av sin energi ändå. Men med tanke på viktuppgång behöver han verkligen få de promenader som går och det vore ju kul om promenaderna kunde få vara roliga och inte ett nödvändigt ont i hans ögon... Har bestämt mig för att ta med leksaker nästa promenad och se om det kan öka motivationen att vi stannar i parken och leker en stund, har dock testat det förut och det brukar vara kul just då men han brukar inte bli så mycket mer peppig på själva promenaden... Men då få han något som han kan tycka är kul idag iallafall förutom klickerträning :p

Alla tips är välkomna!

OBS! Han har täcke på sig på de flesta promenader (fysioterapeuten har sagt att han bör ha det), så han borde inte frysa av regnet eller så. Sen är han inte jätteförtjust i täcke, men har även testat utan och det blir oftast ingen skillnad.
 
Min äldsta är likadan. Jag har helt enkelt accepterat att läget är så, så får hon på sig regnoverall och så går vi ut. Oftast tycker hon det är något roligare i skogen, så där försöker vi gå så mycket som möjligt. Ibland blir hon också något gladare om hundkompisar följer med. Men ja, vi går promenader och så får hon vara på det humör hon nu råkar vara på.
 
Har en likadan och jag har löst det som @Red_Chili... Koppelpromenader i regn eller blött är en bogseringsrunda för mig och min hund. Nu kan jag ju tackolov ha min hund lös överallt så jag låter henne vara lös så fort vi inte riskerar att hamna under nån bil. Sen tycker jag att hon snäppar upp sig ännu mer av att vara i skogen eller i stora stadsparken så vi går dit när det är riktigt skitväder.
Min är kortbent och jag tror det värsta är att hon ogillar stänket på magen. Jag har alltid täcke på ute vid ruskväder och då gärna med en rejäl magdel som täcker bra.
 
Min äldsta är likadan. Jag har helt enkelt accepterat att läget är så, så får hon på sig regnoverall och så går vi ut. Oftast tycker hon det är något roligare i skogen, så där försöker vi gå så mycket som möjligt. Ibland blir hon också något gladare om hundkompisar följer med. Men ja, vi går promenader och så får hon vara på det humör hon nu råkar vara på.

Har en likadan och jag har löst det som @Red_Chili... Koppelpromenader i regn eller blött är en bogseringsrunda för mig och min hund. Nu kan jag ju tackolov ha min hund lös överallt så jag låter henne vara lös så fort vi inte riskerar att hamna under nån bil. Sen tycker jag att hon snäppar upp sig ännu mer av att vara i skogen eller i stora stadsparken så vi går dit när det är riktigt skitväder.
Min är kortbent och jag tror det värsta är att hon ogillar stänket på magen. Jag har alltid täcke på ute vid ruskväder och då gärna med en rejäl magdel som täcker bra.

Får väl acceptera jag också helt enkelt! Darwin tycker också att det är roligare i skogen men på order från fysio ska han gå på hårda underlag så mycket som möjligt så försöker begränsa skogen till 2-3 gånger i veckan... Men får förhoppnings börja gå mer i skogen så småningom!
 
Får väl acceptera jag också helt enkelt! Darwin tycker också att det är roligare i skogen men på order från fysio ska han gå på hårda underlag så mycket som möjligt så försöker begränsa skogen till 2-3 gånger i veckan... Men får förhoppnings börja gå mer i skogen så småningom!
Varför hårda underlag?
 
9A77BD94-EC6A-4EDA-AD2C-0009F35B64F6.jpeg


Jag har bara fått lov att acceptera att det är så här....
 
Varför hårda underlag?
Ledsen för sent svar, har haft fullt upp med tentastudier :p Han har översträckta böjsenor i framtassarna (biverkning av kortison) och dessa tänjs ut ännu mer på mjuka underlag enligt fysion, så han får vara i skogen men inte bara. Utan hårda underlag kan stärka senorna så helst 50/50 skog och underlag för att ändå hålla honom på glatt humör (han går även vattentrask och simmar för att bygga upp senor(och muskler då kortisonet är muskelnedbrytande)) :) Han har blivit bättre och bättre så vi kan nog öka mängden mjuka underlag lite försiktigt också :banana:

Visa bifogad fil 42091

Jag har bara fått lov att acceptera att det är så här....

Det är nog vad jag får göra till viss del också... Iaf när det inte är läge att gå och busa i skogen... då kan han se något gladare ut iallafall :p

Löpband som komplettering? :D
Har inte plats tyvärr (bor på 31 kvm :D), annars bra idé i framtiden när jag bor större!
 
Blir det roligare om ni åker någon annan stans och går promenaden? Jag och hunden föredrar bägge två att bara gå korta kisspromenader när det är skitväder, men märker genast förändring i promenadsuget för henne om vi åker ut till stallet eller bara in till stan och går någonstans där vi inte brukar gå. Plus att hon inte på samma sätt vänder och går hem igen då :devil:
 
Blir det roligare om ni åker någon annan stans och går promenaden? Jag och hunden föredrar bägge två att bara gå korta kisspromenader när det är skitväder, men märker genast förändring i promenadsuget för henne om vi åker ut till stallet eller bara in till stan och går någonstans där vi inte brukar gå. Plus att hon inte på samma sätt vänder och går hem igen då :devil:
Ibland tar vi bussen in till stan, men då min hund är av den stressade, lättdistraherade och lite osäkra varianten så orkar han inte träna något annat än att bara gå i stan den dagen (så mycket intryck) :p Men det var ett bra tips för de dagar vi inte tänkt göra någon annan typ av träning! Kan inte säga om han skulle tycka det var roligare eller inte, men vi kan ju testa (har nog oftast åkt in till stan vid fint väder tidigare, så vet inte om vi ens varit i stan när det regnar) :)
 
Min får också bara nöja sig. Är det riktigt riktigt risigt väder, typ regn och mycket blåst, då går vi bara kortast möjliga. Annars går vi den rundan jag har bestämt att vi ska gå. Hon pinnar på som sjutton för att komma hem/in igen så snabbt som möjligt men jag tänker att även om hon tycker det är tråkigt och egentligen inte vill så behöver hon stegen. Att även steg som hon tycker är tråkiga är steg som är bra för hälsan, eller hur man ska säga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
613
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 855
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp