Regn och höprat - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCII

Jag är väldigt glad att jag numera är hästlös sen förra året. Ute och promenerar hundarna längs fälten här hemma och de ser väldigt gula ut oavsett vad som odlas, tycker synd om bönderna det ju inte bara djuren utan hela deras försörjning som går åt skogen.
Går på semester nästa vecka och för första gången så blir jag inte ledsen om den skulle regna bort..
 
Här där jag bor (norra västerbotten) är skörden lite mindre än vanligt men jag var till min höbonde i veckan för att hämta så att kaninerna klarar sig för vintern och då sa han att han skulle slå igen om det fanns arbetskraft. Där fanns det gräs så det räckte och blev över men inte möjlighet att slå. Förhoppningsvis ser det bättre ut även på andra ställen runtomkring här.
 
När man ser på väderkartan ser det ju väldigt hoppfullt på många platser, men inte här naturligtvis. Temperaturer på ca 30 de kommande dygnen. :(

Jag kan inte läsa trådrubriken utan att haja till varje gång, "Regn och hörapparat". :D
 
Här där jag bor (norra västerbotten) är skörden lite mindre än vanligt men jag var till min höbonde i veckan för att hämta så att kaninerna klarar sig för vintern och då sa han att han skulle slå igen om det fanns arbetskraft. Där fanns det gräs så det räckte och blev över men inte möjlighet att slå. Förhoppningsvis ser det bättre ut även på andra ställen runtomkring här.

Det finns alltså vall att slå men ingen som vill göra det O_o Det måste väl gå att lösa hoppas jag annars är ju snart allt hopp ute om mänskligheten ;)

SMHI sa att det skulle regna igår det gjorde det inte, det skulle regna idag det ser det inte ut och göra, det skulle regna imorgon men det är borta ur prognosen. Nu står det att det ska regna lör-sön men jag skulle inte satsa några pengar på det :meh:

Jag fick hem mitt hö igår :) 50 fina rundbalar som jag lyfte av lastbilen med pallgafflar och tappade bara en :up: pallgafflar är egentligen till för att lyfta pallar men det gick riktigt bra.

Men naturligtvis gick de inte upp på höskullen :( den luckan var typ 15 cm för låg så dels ligger de i den tomma stalldelen och sen på logen. Så nu ska jag åka och köpa mer fiberduk och täcka över med det :up:
 
Det finns alltså vall att slå men ingen som vill göra det O_o Det måste väl gå att lösa hoppas jag annars är ju snart allt hopp ute om mänskligheten ;)

I närheten av där jag bor finns flertalet grönområden där det en gång i tiden stått hyreshus som sedan rivits. Min syster kontaktade kommunen och fick tillåtelse att slå dessa. Kommunen hade inte riktigt varit medvetna om hur svår bristen är, och efter samtalet gick de igenom sina övriga grönområden och la upp ett antal som de erbjöd folk att slå. Såg nyss att de skrev på sin fb-sida att det (nu en vecka senare) fortfarande inte är någon alls som har nappat på detta.
 
När man ser på väderkartan ser det ju väldigt hoppfullt på många platser, men inte här naturligtvis. Temperaturer på ca 30 de kommande dygnen. :(

Jag kan inte läsa trådrubriken utan att haja till varje gång, "Regn och hörapparat". :D
Enligt klart.se ska vi ha 28-29 grader de närmaste 14 dagarna.
Verkar dock som en del häromkring får in hyfsat med foder iaf.
 
Här där jag bor (norra västerbotten) är skörden lite mindre än vanligt men jag var till min höbonde i veckan för att hämta så att kaninerna klarar sig för vintern och då sa han att han skulle slå igen om det fanns arbetskraft. Där fanns det gräs så det räckte och blev över men inte möjlighet att slå. Förhoppningsvis ser det bättre ut även på andra ställen runtomkring här.
Kan inte tidningen göra ett reportage så kanske folk kan gå man ur huse och hjälpa till så här i kristider.
 
Kan inte tidningen göra ett reportage så kanske folk kan gå man ur huse och hjälpa till så här i kristider.
Ja jag påpekade det lite fint jag med, första skörden såldes ju som smör så jag hoppas han prioriterar att lösa det/be om hjälp. Det är en ny bekantskap (första gången jag köper hö där) så jag kände inte att jag kunde göra mer än peppa.
 
Här lovar dom över 20mm i slutet av nästa vecka, men vet inte om jag vågar hoppas på att det blir så eller inte.
 
Regnet i Baltikum kommer inte hit. :( Jag hoppas att TV4s väderprognos stämmer för då finns det chans för regn på söndag, vi får väl se. :cautious:
 
Jag läste ett uttalande från landshövdingen, eller länsstyrelsen (minns inte vilket) där det sades att sydöstra småland är en av de värst drabbade delarna av landet - vilket sannolikt stämmer nra eftersom det generellt är så att regnväder som passerar diagonalt över landet missar det här hörnet.

Smhi har spått regn (ca 2mm) på lördag (i morgon) hela veckanoch den prognosen ligger kvar fortfarande. Återstår att se vad det blir av det...
 
Länsstyrelsen mfl hade krismöte igår om de kom fram till något vet jag inte :crazy:
https://www.svtplay.se/video/186451...er-smaland-12-jul-19-55-2?start=auto&tab=2018

Reportern frågar LRFs ordförande vad som kan lösa foderkrisen
Ja rejält med regn NU är det enda som kan lösa foderkrisen
Om det nu kommer 2 mm imorgon så får man väl vara glad för det lilla, frågan är om 2 mm överhuvudtaget får någonting att börja växa när det hela nästa vecka spås sol och 29 grader varmt :(
 
Jag antar att ni har koll på Foderhjälpen?
En FBgrupp med undergrupper för områden.
Där har då ett antal foderleverantörer, markägare och transportörer lagt ut vad de kan bidra med.
Bla finns en som ännu inte slagit ut sina 30 ha och lämnat telnr, men jag antar att det är fullbokat nu.
Några har hö till salu (eller hade när annonsen lades ut).

Som f d hästägare stör det mig väldigt att en del områden inte går att skörda, av olika orsaker.
Tex de ängar som finns långt från närmaste maskiner. Det område jag tänker närmast på slås bara ned av markägaren numera då bonden som slog där gav upp. Han fick köra sina maskiner 5 mil enkel väg så man förstår problemet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 135
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 639
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp