Regn/skalkläder som faktiskt håller tätt och som faktiskt andas? Finns det eller är det utopi?

Jag har en tunn tröja i funktionstyg närmast kroppen som transporterar bort fukten från mig, just nu långärmad. Sedan vid regn har jag en regnkappa från Ullared som är för stor. Det tar lång tid innan man blir blöt i den och ev fukt rinner bort tack vare den är för stor. Jag har denna kombination ner till 0 upp till 25 grader vid tex åskväder med 20+ grader, hög luftfuktighet och störtregn.

Vid minus räcker det med en långärmad softshell eller liknade så klarar man sig länge eftersom regnkappan kapar både vind och regn.
 
Som @Kirre säger behöver man välja mellan att prioritera andningsfunktion eller regntäthet. Vräker regnet ner hårt och länge så är täta "galonställ" det enda som funkar imho.
Sen säger jag som jag brukar, titta på yrkesplagg av bra kvalitet. Inte på vansinnesdyra exklusiva sportplagg utan på plagg som är konstruerade för att skydda mot väder och tillåta användaren att röra sig och arbeta fysiskt, månad efter månad. På avdelningen regn/skal har jag en skaljacka från Fristads (modell 100963-940) som är riktigt bra. Skärning som låter en röra sig, fickor och annat är genomtänkt, och en bra nivå på andning/regnskydd. Listpris kanske 1200 kr, köpt för 299 på Granngården Ullared.
 
Som @Kirre säger behöver man välja mellan att prioritera andningsfunktion eller regntäthet. Vräker regnet ner hårt och länge så är täta "galonställ" det enda som funkar imho.
Sen säger jag som jag brukar, titta på yrkesplagg av bra kvalitet. Inte på vansinnesdyra exklusiva sportplagg utan på plagg som är konstruerade för att skydda mot väder och tillåta användaren att röra sig och arbeta fysiskt, månad efter månad. På avdelningen regn/skal har jag en skaljacka från Fristads (modell 100963-940) som är riktigt bra. Skärning som låter en röra sig, fickor och annat är genomtänkt, och en bra nivå på andning/regnskydd. Listpris kanske 1200 kr, köpt för 299 på Granngården Ullared.
Jag köpte en Björnkläder-jacka på Tradera men när jag fick hem den tyckte jag den var för snygg och fin att använda till att arbeta i så jag har den som fritidsjacka istället :)
 
Som @Kirre säger behöver man välja mellan att prioritera andningsfunktion eller regntäthet. Vräker regnet ner hårt och länge så är täta "galonställ" det enda som funkar imho.
Sen säger jag som jag brukar, titta på yrkesplagg av bra kvalitet. Inte på vansinnesdyra exklusiva sportplagg utan på plagg som är konstruerade för att skydda mot väder och tillåta användaren att röra sig och arbeta fysiskt, månad efter månad. På avdelningen regn/skal har jag en skaljacka från Fristads (modell 100963-940) som är riktigt bra. Skärning som låter en röra sig, fickor och annat är genomtänkt, och en bra nivå på andning/regnskydd. Listpris kanske 1200 kr, köpt för 299 på Granngården Ullared.
Jag kan inte välja. Det är ju det som är problemet. Hade min kropp varit frisk så hade jag dessutom kunnat stanna inne och gå en annan dag eller tid, inte som nu när en dags uppehåll betyder ett helvete i veckor och en promenad på annan tid blir väldigt dyrt.

Jag har haft yrkeskläder men tyvärr fyller de inte mina behov. Det finns inga vettiga regnbyxor i den kategorin som sitter ens någorlunda på mig och kläder som sitter illa fungerar inte. Skaljackor har jag en från Acode och jag har även en fodrad regnjacka, en fristad kansas och de läcker precis lika mycket som ett billigt regnställ från ica. Fristad kansasjackan var helt skrattretande dålig. Jackan från acode höll iallafall tätt en stund i normalt regn men är orimligt varm när det är varmt och kyler direkt när det blir neråt 10 plusgrader. Med fristad kansasjackan blev jag blötare i än i en täckjacka av typen mellanlager som inte ens ska vara vattenavstötande. Galonställ håller ju inte heller tätt och de andas ju inte alls så de tittar jag inte ens på. Det räcker att höra sambons omdöme om hans arbetskläder i galon så det behöver jag inte ens testa själv.
 
Jag tycker gore-tex har funkat bäst för mig.
Jag använder Haglöfs Gore tex med 28-30 000 vattenpelare och blir inte blöt trots hällregn i långpromenader. Använder till långa hundpromenader och även fjällvandring. Visst är det riktigt varmt i luften kan jag bli lite svettig innanför jackan, men överlag tycker jag regnkläderna andas bra. :)
tyvärr är de ju rätt dyra i inköpspris, men hittat mina billigare på outlet.
 
Jag tycker gore-tex har funkat bäst för mig.
Jag använder Haglöfs Gore tex med 28-30 000 vattenpelare och blir inte blöt trots hällregn i långpromenader. Använder till långa hundpromenader och även fjällvandring. Visst är det riktigt varmt i luften kan jag bli lite svettig innanför jackan, men överlag tycker jag regnkläderna andas bra. :)
tyvärr är de ju rätt dyra i inköpspris, men hittat mina billigare på outlet.
Den Fristad kansasjackan jag har är i goretex. Enligt instruktion ska man torktumla jackan om den börjar läcka. Jag velade mycket innan jag köpte den eftersom goretex är så vidrigt mot miljön men jag köpte den och trots torktumling så läcker den ändå :(
 
Ja. Jag använde det endel när jag satt i rullstol och då gick det eftersom jag satt still men det går inte när jag rör mig och tyget rör sig mot kroppen.
Oj :( tänkte att den var ovanpå kläderna och skulle därför inte märkas då de brukar vara som ett tält över kroppen.
 
Den Fristad kansasjackan jag har är i goretex. Enligt instruktion ska man torktumla jackan om den börjar läcka. Jag velade mycket innan jag köpte den eftersom goretex är så vidrigt mot miljön men jag köpte den och trots torktumling så läcker den ändå :(
Hur hög vattenpelare var det på jackan? Min erfarenhet är att det måste upp till 28-30 000. Men även efter några år så måste den bytas ut, då den får sämre funktion i att hålla vätan ute.
 
Hur hög vattenpelare var det på jackan? Min erfarenhet är att det måste upp till 28-30 000. Men även efter några år så måste den bytas ut, då den får sämre funktion i att hålla vätan ute.
20000. 28000-30000 har jag aldrig sett. Var hittar du det? Jackan var ny när den läckte in första gången.
 
Jag blir tokig på regn/skalkläder som lovar en massa som sedan inte uppfylls. Jag är trött på att bli dyngsur i ett åskoväder på en timme i regnkläder som kostar ett antal tusenlappar och jag är trött på illasittande kläder som inte går att röra sig i. Jag kan väl knappast vara ensam om att vilja kunna vara ute i regnväder utan att bli blöt vare sig utifrån eller inifrån? Jag behöver kunna ha på mig regnkläderna även när det är åskoväder, dvs. typ 20 grader varmt utan att det känns som om jag har en plastpåse på mig. Jag har testat regnkläder för klättring, cykling, vildmarkskläder osv. osv. men inget håller för de krav jag trots allt tycker att alla regnkläder borde kunna uppfylla, dvs. att slippa bli blöt och slippa känna som om jag hade en plastpåse på mig vad gäller andningsbarheten.

Så, vad har ni? Jag behöver kläder som passar en timglasfigur, både jacka och byxor och jackan får inte vara så lång att den går ner på låren för då protesterar min kropp. Det ska gå att röra sig, tänk spagat på byxorna och krama sig själv med jackan. Dragkedjor under ärmarna alternativt i sidorna är ett måste och detsamma gäller byxorna, ventilationsdragkedjor är ett måste.
För att inte bli fuktig inifrån av byxorna skulle jag säga ridkjol. Då rinner ju regnet av över och blir luftigt under. Men du kommer ju bli blöt nedanför knäna.

I övrigt har jag aldrig stött på just det där du pratar om. Om det vore viktigt för mig att vara torr från regn skulle jag köpa galonjacka rätt och slätt och om det var viktigt för mig att inte vara blöt och fuktig inifrån när regnet var över så skulle jag ta av den när det slutade regna och ha ett lager ylle under som plockar upp fukten när jag har den på mig i regnet.

Har en Arcteryx jacka som jag tycker inte är fuktig inifrån någonsin. Men jag har inte provat att ha den på i åskoväder innan det börjat regna eller ens i regn, eftersom jag åker skidor i den. Sedan lider den av problemet att den består av Gore Tex vilket antagligen är fruktansvärt miljöovänligt i samma ögonblick jag använt den klart. Typ oförstörbar. Jag har dock haft den i 15 år hittills. https://www.sverigesnatur.org/arkiv/giftspridare/ och får undvika att köpa en ny innan år 2023 perfluorerade ämnen ska vara utfasade.

Så enda gången jag faktiskt kört just den grejen med jacka, fukt och regn osv hade jag oljerock, ylletröja och ridbyxor på och red dagarna i ända i ngn vecka. Då var jag fuktig helt enkelt, men bekväm.
 
Senast ändrad:
För att inte bli fuktig inifrån av byxorna skulle jag säga ridkjol. Då rinner ju regnet av över och blir luftigt under. Men du kommer ju bli blöt nedanför knäna.

I övrigt har jag aldrig stött på just det där du pratar om. Om det vore viktigt för mig att vara torr från regn skulle jag köpa galonjacka rätt och slätt och om det var viktigt för mig att inte vara blöt och fuktig inifrån när regnet var över så skulle jag ta av den när det slutade regna och ha ett lager ylle under som plockar upp fukten när jag har den på mig i regnet.

Har en Arcteryx jacka som jag tycker inte är fuktig inifrån någonsin. Men jag har inte provat att ha den på i åskoväder innan det börjat regna eller ens i regn, eftersom jag åker skidor i den. Sedan lider den av problemet att den består av Gore Tex vilket antagligen är fruktansvärt miljöovänligt i samma ögonblick jag använt den klart. Typ oförstörbar. Jag har dock haft den i 15 år hittills. https://www.sverigesnatur.org/arkiv/giftspridare/ och får undvika att köpa en ny innan år 2023 perfluorerade ämnen ska vara utfasade.

Så enda gången jag faktiskt kört just den grejen med jacka, fukt och regn osv hade jag oljerock, ylletröja och ridbyxor på och red dagarna i ända i ngn vecka. Då var jag fuktig helt enkelt, men bekväm.
Uhm efter att ha läst artikeln jag postade om perflourerade ämnen och Gore Tex kom jag på att det ska jag inte alls göra 2023. Man måste undvika hela klabbet om inte mina barnbarn ska vara proppade upp till halsen av ämnet inuti och utanpå i döda fågelungar.

Ylletröja och oljerock blir det, lagom varm och bekväm, och hädanefter mer koll på ytlagren i mina kläder.

I övrigt kan jag rekommendera linneklänning under en ylleklänning med tättvävd valkad mantel ovanpå. Oerhört facilt i regn. Men folk skulle ju titta.
 
Jag tänkte väl att det var så illa men hoppet är ju det sista som överger en!

Naturmaterial som ullfleece eller rena ulltröjor står ju emot endel duggregn och galonkläder funkar säkert om man står still men det gör jag ju inte. Jag hade en gång ett regnställ som skulle stå emot 5000 och andas 5000. Det är det bästa jag har haft men det finns såklart inte att köpa längre. Det hade jag i 4-5 år innan det blev så slitet att det började läcka enbart därför. Trots att alla jag har tittat på och testat det senaste har haft över 20000 i både vattentäthet och andning så håller de inte tätt och de andas inte tillräckligt vilket får mig att undra om de där siffrorna egentliga bara är helt ryckta ur luften för någon riktigt mått på hur bra de är verkar det inte vara.

Revolution race kläder passar inte min kroppsform alls. De är alldeles för stora i midjan i förhållande till höftmåttet på byxorna och jackorna ser ut som tält om de ska gå över bysten och jag ska kunna röra på axlarna, de passar nog en rak kroppsform bättre. Dessutom är de jackorna jag har provat från dem såpass långa att de går ner över låren vilket skapar ett tryck där som min kropp inte fixar och de har ju tyvärr inte dubbla dragkedjor på sina jackor så att det går att dra upp den lite heller.

Min erfarenhet från vaxat tyg (vilket ju ofta är bomull eller bomullsblandning) är att det blir äckelvarmt just pga bomullen och vaxningen gör att det inte andas alls.

Jag kan liksom inte välja mellan pest eller kolera. Då går kroppen i strejk. Igår var jag blöt rakt igenom och jag betalar väldigt dyrt för det idag :( Att bli kall och/eller blöt fungerar inte för en kropp som är trasig på det sätt som min är. Inte heller att bli för varm.... Inte fungerar det att stanna inne heller för att regnet öser ner för då blir kroppen ledsen för det och smärtan är lika vidrig som om jag har blivit blöt/kall. Moment 22.

Jag kan ju tycka att idag när det finns så enormt bra funktionskläder som på riktigt faktiskt fungerar så borde det också gå att tillverka regn/skalkläder som håller vad de lovar.
Ivanhoe har ganska valkade koftor i ull som står emot en del regn tycker jag och som alltid håller en lagom. Kanske något att ha bara i lite regn och ha jacka över i mycket. https://www.ivanhoe.se/

Finns oljerockar med en extra kappa över axlarna som puttar bort regn en bit. Det är ju på axlarna det brukar regna in.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp