Regnkläder i galon eller skalkläder eller både och?

Vad föredrar ni?

  • Regnkläder i galon

    Röster: 5 14,7%
  • Skalkläder

    Röster: 10 29,4%
  • Både och

    Röster: 20 58,8%
  • Annat

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    34

orkide

Trådstartare
Har en liten minimänniska hemma (1 år nästa vecka!), och blir inte klok på vad vi ska ha för kläder på henne nu när det snart är vår (även om det inte känns så just idag…).

Kläderna ska hålla för sandlåda/stallhäng, men troligtvis kommer vi inte vara ute i värsta spöregnet med tanke på att hon inte börjar förskola förrän efter sommaren.

Jag var först inne på att självklart köpa både skal och regnkläder, men vet inte om det känns onödigt? Kläderna används delvis i stallet så de måste gå att tvätta relativt ofta, klarar inte av att hon ska lukta häst bland vanligt folk 😳🤣. Hon går för fullt, även med skor och kläder så viktigt att de är hyfsat smidiga att röra sig i. Har köpt vindfleece från PoP att ha under iaf!

Era bästa och smartaste tips! Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker 😀
 
Jag tycker att ett par galonbyxor att ha i stallet är himla smidigt. Bra skalkläder i all ära, men att kunna dra på galonbyxor och stövlar över vad som passar för dagen (ibland t-shirt och ibland fleeceunderställ och jacka liksom, brett spann) och sedan kunna plaska i spolspiltan och hoppa på gödselstacken utan att det gör något är guld värt.

Regnjacka inte lika viktigt, utan där har jag hellre haft en bra skaljacka om jag bara skulle ha en, så jag antar att mitt svar är köp ett par galonbyxor specifikt till stallet och sedan skalkläder till vardags.
 
Min erfarenhet är att galonkläder inte behöver vara ifrån bästa märket. Jag har köpt galonisar på Ica Maxi som har fungerat utmärkt. Köp ett set att ha i stallet för en billig peng och ha ett annat set i galon eller skalkläder hemmavid.
 
Först skulle jag säga skalkläder utan tvekan!

Men just för att ha i stallet skulle jag nog köra kombi skaljacka/galonbyxor. Just för att lättare bli av med lukten som inte blir från ”vanlig” lera.
 
Galonkläder till gödselstackar, lerpölar och oväder. Lätt att spola av innan ingång/hemfärd.

Jag har alltid kört med dubbla uppsättningar till mina ungar. Ett set som får slitas och lortas ner hej vilt, och ett "finare" set.

Och så ett BRA set till dagis.
 
Och just ja! Om man ska ha galon ska man vara noga med att alltid torka dem ut och in, och gärna upp och ner också. Det bildas lätt mögel i dem annars, framför allt nere i muddarna (därav upp och ner)
 
Absolut galonbyxor i stallet iallafall! Duger fint att köpa ett set på tex Ica Maxi som en annan nämnde, eller kolla begagnatmarknaden. I den åldern kan man hitta jättefina saker begagnat just för att barnen växer så snabbt så det inte hinner nötas på knappt.

Till finare hade jag köpt ett skalset, men också ett par galonbyxor som hade fått vara kvar på dagis. Iallafall på sonens dagis var barnen ute väldigt mycket i alla väder, och skalbyxor stod inte alltid emot.

Hemma var vi inte ute i samma mängd så då räckte skalset eller så använde vi stallgalonisarna vid extremt blött väder.
 
Jag har bara haft skalkläder till sonen. Avskyr själv galon då det inte direkt andas, så skulle aldrig sätta på honom det. Har två uppsättningar skalkläder, en uppsättning på förskolan och en hemma. Den hemma får lukta lite häst. Köper oftast beg, väljer bra märken så håller de till flera barn! Viktigt dock att följa tvättinstruktionerna :)
 
Har en liten minimänniska hemma (1 år nästa vecka!), och blir inte klok på vad vi ska ha för kläder på henne nu när det snart är vår (även om det inte känns så just idag…).

Kläderna ska hålla för sandlåda/stallhäng, men troligtvis kommer vi inte vara ute i värsta spöregnet med tanke på att hon inte börjar förskola förrän efter sommaren.

Jag var först inne på att självklart köpa både skal och regnkläder, men vet inte om det känns onödigt? Kläderna används delvis i stallet så de måste gå att tvätta relativt ofta, klarar inte av att hon ska lukta häst bland vanligt folk 😳🤣. Hon går för fullt, även med skor och kläder så viktigt att de är hyfsat smidiga att röra sig i. Har köpt vindfleece från PoP att ha under iaf!

Era bästa och smartaste tips! Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker 😀

Jag hade köpt en uppsättning till stallet och en till övrig tid. Just för att skalkläders regntäthet blir lite sämre för varje tvätt.

När min dotter började på förskolan när hon var 2 år så hade hon skalkläder från känd barnklädeskedja. Med fleecebyxor och fleece tröja under för flexibilitet. På vintern overall från mitt favoritmärke (efternamn som börjar på D). Hon var alltid torr och varm. På fötterna är fodrade gummistövlar toppen! Eller om man inte är så mycket i lera kängor med Gore-Tex.
 
Både galon och skalkläder är vindtäta så du behöver inte ha just vindfleece under, vanlig fleece eller annat mellanlager typ ull funkar lika bra.
 
Jag hade köpt en uppsättning till stallet och en till övrig tid. Just för att skalkläders regntäthet blir lite sämre för varje tvätt.

Det där är en missuppfattning. Även membranplagg mår bra av att tvättas när de är smutsiga.

Däremot behöver man tvätta på rätt sätt. Använda tvättmedel avsett för skalkläder, inte centrifugera för hårt, återimpregnera vid behov. Vissa skalplagg behöver dwr återaktiveras med värme (tex tumlare eller torkskåp) efter tvätt.
 
Det där är en missuppfattning. Även membranplagg mår bra av att tvättas när de är smutsiga.

Däremot behöver man tvätta på rätt sätt. Använda tvättmedel avsett för skalkläder, inte centrifugera för hårt, återimpregnera vid behov. Vissa skalplagg behöver dwr återaktiveras med värme (tex tumlare eller torkskåp) efter tvätt.

När vi köpte våra fick vi rådet att tvätta sällan och att istället torka av dem med en wettextrasa. Vi fick t.o.m. en sån från butiken med butikens logga på.
 
När vi köpte våra fick vi rådet att tvätta sällan och att istället torka av dem med en wettextrasa. Vi fick t.o.m. en sån från butiken med butikens logga på.

Ja vissa märken säger att man ska torka av med trasa i första hand. Om det räcker för att plagget ska bli rent är det klart att det räcker! Och bättre för miljön såklart. Vi tvättar inte heller ifall det räcker att skölja/torka av.

Men att de skulle må dåligt av att tvättas på korrekt sätt låter väldigt märkligt om de inte är väldigt speciella på något sätt..

Sen sliter ju såklart tvätt på kläder i längden , precis som tvätt av alla kläder och all användning gör. Också en anledning att torka med trasa istället för att tvätta om det räcker för att plagget ska bli rent. Men tvätt sliter intr mer än vad det gör att använda plagget lerigt och igentäppt.
 
Har en liten minimänniska hemma (1 år nästa vecka!), och blir inte klok på vad vi ska ha för kläder på henne nu när det snart är vår (även om det inte känns så just idag…).

Kläderna ska hålla för sandlåda/stallhäng, men troligtvis kommer vi inte vara ute i värsta spöregnet med tanke på att hon inte börjar förskola förrän efter sommaren.

Jag var först inne på att självklart köpa både skal och regnkläder, men vet inte om det känns onödigt? Kläderna används delvis i stallet så de måste gå att tvätta relativt ofta, klarar inte av att hon ska lukta häst bland vanligt folk 😳🤣. Hon går för fullt, även med skor och kläder så viktigt att de är hyfsat smidiga att röra sig i. Har köpt vindfleece från PoP att ha under iaf!

Era bästa och smartaste tips! Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker 😀

Har alla vårar kört skaloverall + galonbyxor över när våren kletar på. Även förskolan verkar föredra den kombon. Jag bor dock där det är ganska kort klettid (norbottens inland).

Barnet är fortfarande sådan att hon kan lägga sig och rulla i en vattenpöl eller rejsa ner på både mage och rygg för en lerig backe, annars hade jag nog valt galonbyxor+skaljacka och så go ull under.

Skaloverallen används även mycket under sommaren och sen hösten såklart, eftersom sen är ganska kallt här. Regnkläder används nästan aldrig förutom galonbyxorna.

Jag hade dock haft dubbla uppsättningar så barnet har särskilda stallkläder. Det brukar gå att få tag på ytterkläder på fyndtorgssidor (facebook) och tradera för en human slant. Typ en hundring för en skaloverall med lite slitna knän och ett lappat hål på rumpan.
 
Min dotter levde i fodrade galonbyxor när hon var i den åldern. Hade ett superbra skalsett men det gav jag bort nästan oanvänt när det var urvuxet. Barn som är 1-3 år är experter att söla ner sig, sitta i lera/gödsel, ofta jag ställde henne i spolspiltan innan vi gick in och spolade av hela ungen.

Första tiden hon gick på förskolan, hon var då 1,5-2 år så önskade till och med personalen att det alltid skulle finnas galonbyxor på plats, då barnen var mer på knä/rumpa än fötterna när de var ute.
 
Har en liten minimänniska hemma (1 år nästa vecka!), och blir inte klok på vad vi ska ha för kläder på henne nu när det snart är vår (även om det inte känns så just idag…).

Kläderna ska hålla för sandlåda/stallhäng, men troligtvis kommer vi inte vara ute i värsta spöregnet med tanke på att hon inte börjar förskola förrän efter sommaren.

Jag var först inne på att självklart köpa både skal och regnkläder, men vet inte om det känns onödigt? Kläderna används delvis i stallet så de måste gå att tvätta relativt ofta, klarar inte av att hon ska lukta häst bland vanligt folk 😳🤣. Hon går för fullt, även med skor och kläder så viktigt att de är hyfsat smidiga att röra sig i. Har köpt vindfleece från PoP att ha under iaf!

Era bästa och smartaste tips! Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker 😀
Här har vi kört på fleecefodrad regnoverall varje höst och vår. Väldigt smidigt och man kan anpassa vad man har under efter hur kallt det är.
 
Jag älskar regnkläder i galon, speciellt galonbyxorna som används året om 😁
Att bara kunna ta vattenslangen och spola av barnet med galonisarna på när hon varit ute och härjat är guld. Sen har vi en skaljacka som vi använder som ’vardagsjacka’.

Har en liten minimänniska hemma (1 år nästa vecka!), och blir inte klok på vad vi ska ha för kläder på henne nu när det snart är vår (även om det inte känns så just idag…).

Kläderna ska hålla för sandlåda/stallhäng, men troligtvis kommer vi inte vara ute i värsta spöregnet med tanke på att hon inte börjar förskola förrän efter sommaren.

Jag var först inne på att självklart köpa både skal och regnkläder, men vet inte om det känns onödigt? Kläderna används delvis i stallet så de måste gå att tvätta relativt ofta, klarar inte av att hon ska lukta häst bland vanligt folk 😳🤣. Hon går för fullt, även med skor och kläder så viktigt att de är hyfsat smidiga att röra sig i. Har köpt vindfleece från PoP att ha under iaf!

Era bästa och smartaste tips! Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker 😀
 
Jag älskar polarn och pyrets skaloverall (finns säkert lika bra från andra märken) som har uttagbar foder och det är smidigare med overall än jacka och byxor till pyttisar tycker jag. Skulle köra på en sån (finns massor begagnat) och galonbyxor över vid behov, typ i stallet. Alternativt en egen till stallet för att slippa lukten.
 
Har en liten minimänniska hemma (1 år nästa vecka!), och blir inte klok på vad vi ska ha för kläder på henne nu när det snart är vår (även om det inte känns så just idag…).

Kläderna ska hålla för sandlåda/stallhäng, men troligtvis kommer vi inte vara ute i värsta spöregnet med tanke på att hon inte börjar förskola förrän efter sommaren.

Jag var först inne på att självklart köpa både skal och regnkläder, men vet inte om det känns onödigt? Kläderna används delvis i stallet så de måste gå att tvätta relativt ofta, klarar inte av att hon ska lukta häst bland vanligt folk 😳🤣. Hon går för fullt, även med skor och kläder så viktigt att de är hyfsat smidiga att röra sig i. Har köpt vindfleece från PoP att ha under iaf!

Era bästa och smartaste tips! Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker 😀

Skalkläder nu och sedan när hon börjar förskolan så köper ni fodrad galon, antingen set eller overall. Det är överlägset under höst, mild vinter och vår, håller torrt i alla väder och kräver inte torkskåp i timmar efter varje utevistelse. Köp gärna fodrade galonvantar med! 👍🏻
//Fsk-lärare
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp