Regnskållor eller liknande, vad göra?

lovehorses

Trådstartare
Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom pga av dåligt väder och efter det började det. Började behandla men blev bättre först till våren när täckena minskade. Blir på ryggen och rumpan.
Spelar ingen roll om jag har täcke på bara dagtid och naken till natten det kommer ändå. Så fort det kommer något på kroppen blir det för tätt.

NU i höst märkte jag det igen, hade haft täcke på sig ca 1 vecka, pga vädret. Kom direkt. Har ett medel som jag tycker funkar otroligt bra. Men känner att jag inte vill smörja det alla dagar för att hålla han päls/hud i skick. Hur bra kan det vara riktigt!?
Hästen har otroligt tät och tjock päls men han får inte lång vinterpäls. Det blir mycket "mjäll" i pälsen. Blir det regn och blåsigt så blir han kall direkt och skakar och ser allmänt ledsen ut.

Han är bra i hullet och pigg och glad annars. Än inte öm i huden.
Funderar på att klippa honom men känns lite fel att klippa en 3 åring.
Försöker googla men hittar inget bra. Vill inte tvätta honom riktigt när det är så dåligt väder och kallt.

Vill ha tips, ideer m.m vad jag kan göra åt det. Jag vill ju kunna ha täcke på min häst vid dåligt väder...
 
Regnskållor uppstår när en häst blir fuktig inpå huden under en period*. Hur lång tid det tar är olika från häst till häst, men fukt. Antingen från regnigt väder eller för att hästen blivit fuktig under ett täcke.

Är hästen fuktigt under täcket så är den för varm och/eller har ett riktigt dåligt (tätt) täcke.

Så; raka området där hästen fått skållorna. Fundera på kvalitén på ditt täcke (är det för tätt?) och tjockleken på det samma. Behöver hästen verkligen täcke eller är det du som fryser?
 
Glömde tillägget

* det finns andra orsaker också, regnskållor uppstår egentligen när bakterierna kommer igenom skyddsbarriären som huden är. Detta sker oftast genom att huden är fuktig länge, men kan också ske om huden blir väldigt torr och självspricker eller om huden skadats (av tex en dålig klippmaskin) på annat sätt.
 
Få ordning på hästens mage och se över din foderstat. Regnskållor uppstår när huden inte har tillräcklig motståndskraft och oftast beror det på att magen är i olag eller att hästen har brister eller både ock. Magen behöver inte vara synligt i olag för att den störning som finns ska generera hudproblem.
 
Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom pga av dåligt väder och efter det började det. Började behandla men blev bättre först till våren när täckena minskade. Blir på ryggen och rumpan.
Spelar ingen roll om jag har täcke på bara dagtid och naken till natten det kommer ändå. Så fort det kommer något på kroppen blir det för tätt.

NU i höst märkte jag det igen, hade haft täcke på sig ca 1 vecka, pga vädret. Kom direkt. Har ett medel som jag tycker funkar otroligt bra. Men känner att jag inte vill smörja det alla dagar för att hålla han päls/hud i skick. Hur bra kan det vara riktigt!?
Hästen har otroligt tät och tjock päls men han får inte lång vinterpäls. Det blir mycket "mjäll" i pälsen. Blir det regn och blåsigt så blir han kall direkt och skakar och ser allmänt ledsen ut.

Han är bra i hullet och pigg och glad annars. Än inte öm i huden.
Funderar på att klippa honom men känns lite fel att klippa en 3 åring.
Försöker googla men hittar inget bra. Vill inte tvätta honom riktigt när det är så dåligt väder och kallt.

Vill ha tips, ideer m.m vad jag kan göra åt det. Jag vill ju kunna ha täcke på min häst vid dåligt väder...
Klipp honom. Du beskriver min häst ingående. Mjäll, fet päls, otroligt tjock och tät men kort, regnskållor etc. Min räddning är att helklippa henne. Då slipper vi det. Hästen mår för övrigt jättebra i magen, perfekt foderstat etc etc så det är helt enkelt pälsen som blir fuktig och inte hinner torka. Så klipp med gott samvete du. :)
Min häst får detta oavsett täcke eller inte.
 
Jag skulle inte klippa, risken är att du har en klippt häst som måste ha täcke hela tiden men som fortfarande inte tål det.

Täckets kvalitet spelar roll. Min häst fick lite såna med sitt förra täcke, från Börjes med fleecefoder. Uppgraderade till rambo och det har inte hänt sedan dess.

Ta en funderare om han faktiskt fryser eller om han bara ogillar dåligt väder. Min ser miserabel ut när det regnar oavsett täcke eller ej. Känn på hans ben och näsborrar. Är han inte iskall där borde det inte vara någon risk att han fryser. Finns det möjlighet att ordna vindskydd i hagen?
 
Jag har bra täcken, horsewear. När det varit regn och rusk har han haft 50g ute täcke. Har han bara skal så får han kallt.
Har inte tvättat dem dock...
Ska fundera lite extra med helklippning, det blir ju mycket täcken på då. Kanska sku hjälpa att göra det ett år, kanske det blir bättre då...Hoppas jag.
Han är inte blöt när jag sätter på täcken men de räcker väl att han blir lite varm/fuktig så uppkommer dem.
Är ju lite orolig när det är vid sadelläget att det ska bli obehagligt. Har inte vissat något än.
 
Är han bara tre år så ska han ju inte jobbas så mkt, jag hade skippat täcket helt. Jag tror det är en mänsklig konstruktion att hästen ser ledsen ut när det regnar - har han tjock och fin päls och är i gott hull hade jag inte tvekat på att strunta i täcket.
 
Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom pga av dåligt väder och efter det började det. Började behandla men blev bättre först till våren när täckena minskade. Blir på ryggen och rumpan.
Spelar ingen roll om jag har täcke på bara dagtid och naken till natten det kommer ändå. Så fort det kommer något på kroppen blir det för tätt.

NU i höst märkte jag det igen, hade haft täcke på sig ca 1 vecka, pga vädret. Kom direkt. Har ett medel som jag tycker funkar otroligt bra. Men känner att jag inte vill smörja det alla dagar för att hålla han päls/hud i skick. Hur bra kan det vara riktigt!?
Hästen har otroligt tät och tjock päls men han får inte lång vinterpäls. Det blir mycket "mjäll" i pälsen. Blir det regn och blåsigt så blir han kall direkt och skakar och ser allmänt ledsen ut.

Han är bra i hullet och pigg och glad annars. Än inte öm i huden.
Funderar på att klippa honom men känns lite fel att klippa en 3 åring.
Försöker googla men hittar inget bra. Vill inte tvätta honom riktigt när det är så dåligt väder och kallt.

Vill ha tips, ideer m.m vad jag kan göra åt det. Jag vill ju kunna ha täcke på min häst vid dåligt väder...

Oftast får de ju regnskållor av att bli blöta. Är han svettig under täcket? Som jag ser det har du två val, helklippa eller låta honom gå otäckad. Men du riskerar att han får regnskållor även utan täcke om han blir blöt av regnet.

Min ponny var helklippt som 1 åring pga regnskållor... Han har inte haft några hudproblem efter att han kom hit, jag är noga med att använda regntäcke vid regn eller risk för regn och jag har inte klippt honom. Som vädret är nu (5-9 grader, blåst, tidvis regn) har han ett Amigo Lite utetäcke och inget täcke i stallet. Kommer få stalltäcke och tjockare utetäcke när det blir ner mot 0 grader. Om din häst har tjock päls kanske 50 g är för varmt? En häst med tjock päls ska vara kylig på utsidan av pälsen, en kortare eller klippt päls ska kännas varm. :)
 
Regnskållor smittar via utrustning! Allt måste saneras, sadel och tillbehör, borstar, täcken allt. Annars återsmittar det. Det kan ligga latent i utrustning över tex sommaren för att sen återsmitta vid användning. Även ridstövlar kan återsmitta om man kommer i kontakt i huden med dom.
Virkon är bäst och maskintvätt av allt som går efter varje behandling av hästen. Även hästen kan behandlas med virkon.

EmmaW som hade en helvetesvinter med tre enormt angripna hästar ....
 
Jag har nu funderat på saken...
NU när det är bra väder får han gå utan täcke, medlet jag har åt honom sätter jag på fortsättningsvis vid de angripna ställena. KOmmer det upp mera när det är dags för täcke får han klippas.
KOmmer att tvätta upp täcken m.m.

Förra vintern var han inte för varm, då var han utan täcke helt tills vädret blev för äckligt och han skaka när han kom in.
Försökte emellanåt att ha utan täcke vid bra väder men det satt fortfarande kvar, regnskållorna. Han hade inget täcke på sig inne förutom när det var riktigt kallt.
 
Tänk på att täcken kan bli förstörda av varm tvätt bara. Det är ju pest eller kolera i ditt fall men det går kanske att virkona istället?
 
Virkon har en verkningstid på 30 minuter. Dvs så måste täckena och annan utrustning ligga i blöt i det i en halvtimme.

Jag tvättade dom täcken jag kunde, kastade resten och när allt var över köpte jag nya.
 
Har så himla svårt att se att en 3-åring med normal päls nånsin skulle behöva täcke? Skakar gör han ju inte för att han fryser utan det är hästens sätt att få igång blodcirkulationen. Har han fri tillgång på mat ute på vintern? Annars kanske du kan hjälpa honom med att ge ännu mer mat vid dåligt väder.

Mina unghästar har aldrig nånsin täcke på sig, deras päls funkar ju utmärkt som väderskydd och har aldrig haft nån som varit blöt in på skinnet oavsett ruskväder ute.
 
Definitionen på frysa är att skaka på kroppen/musklerna för att få värme. Det är därför vi "fryser" också. För att få igång blodcirkulationen.
Stalkar du mig?;):D Jag drog inte den långa versionen av varför hästen skakar utan det får du googla på men nej, vi skakar när vi fryser, hästen skakar INNAN den fryser för att inte börja frysa. Kort version.
 
Stalkar du mig?;):D Jag drog inte den långa versionen av varför hästen skakar utan det får du googla på men nej, vi skakar när vi fryser, hästen skakar INNAN den fryser för att inte börja frysa. Kort version.

Jag tycker att frysa är att man är så kall att man måste göra något för att inte bli kallare. Som exempel skaka på musklerna.

Det jag tror att de flesta som säger som du säger menar "den kritiska brytpunkten" vilket jag tycker kan kallas just det eftersom man, precis som på oss, borde täcka, ge mer mat eller röra på hästen för att den inte ska hamna på fel sida sträcket när den/vi skakar. Skitlätt. :);)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 491
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
895
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästvård Häst diagnosticerad med regnskållor. Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp