Regnskållor/knottror - hjälp!

shlubberdubb

Trådstartare
Hittaade idag massor med knottror på vänster lår på pålle. När jag klippte honom så var där en yta som såg ut som eksem med lite hårlösa partier. Päsen har vuxit ut på denna platsen men nu har han alltså massor av knottror där. En yta av 20cm i diameter som sprider sig neråt halvvägs ner mot hasen, som en uppochnedvänd droppe, om någon förstod.

På höger sida har han en mindre yta med knottror på samma plats.

Knottrorna har små skorpor. Han reagerar inte när man kliar och verkar inte öm.

Spontant känner jag för att lasta och köra till en jag känner med spolspilta och bada hela hästen med hibiscrub för att ta död på eventuella bakterier på hela kroppen och därefter tvätta knottrorna varannan dag eller så.

Han är helklippt. Täckad med termotäcke men detta är ju precis vid den så kallade "drip strip" delen av täcket, som gärna blir blött i regnväder. Och regn har vi haft idag.

Tvätta täcket känns också som något som borde göras. Rensa det från bakterier. Har ju andra täcken att ta till. Stalltäcken och regntäcken, annat termo (visserligen inte rent men använt ett par dagar då han inte hade knottrorna).

Vad tror ni att det kan vara?

Vad tycker ni om min plan?

Han har haft regnskållor som 2åring och senare igen som helklippt 4 åring med alldeles för mycket täcken (jäkla medryttare och stallägare) och de senaste dagarna har det varit varmare så han kanske har gått och varit för varm, men just där finns ju inget foder i täcket?

Känner mig rejält villrådig just nu.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

jag hade nog gjort precis som dig med att bada hela hästen och få bort ev. bakterier. Jag råkade ut för enstaka knottror, manken, bogen, överarmen, låret (lite över 5 mm) förra året då min herre va helklippt större delen av vintern, och detta tror jag berrode på att täcket oftast va lite fuktigt efter en dag i hagen, och då menar jag minimalt fuktigt vissa "torra" dagar (gick ute dygnet runt) så jag hängde alltid täcket på tork bredvid pannan, och bytte så hästen alltid fick på sig ett tort täcke.

Sen så rengjorde jag dessa små knutor rent från ev. bakteirer och smörjde även för att dom skulle mjuka upp sig. efter en tid försvann dom :)
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

Vad tvättade och smörjde du med?

Det här med manken oroar mig med. På höger sida bakom manken och lite neråt har pälsen rest sig, ungefär som om en sadel har glidit fram. När du pratar om manken så blir jag ju orolig att han är påväg att få sådant där med. Måste kunna rida honom och få ner fettot i vikt. Och sadeln har definitvt inte glidit varesig bakåt eller framåt.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

jag tvättade med jodopax och smörjde med helosan. Men såg framför allt till att hästen inte va fuktig. Efter ridningen stod han rätt länge med svettäcke även om han inte va svettig, bara varm.

Min häst hade lite framför, ner vid manken kan man säga, där täcket gick, så där samlades nog en hel del fukt och så.

men iväg och bada hästen! och bli väldigt noggrann på att ha torra täcken
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

jag tvättade med jodopax och smörjde med helosan. Men såg framför allt till att hästen inte va fuktig. Efter ridningen stod han rätt länge med svettäcke även om han inte va svettig, bara varm.

Min häst hade lite framför, ner vid manken kan man säga, där täcket gick, så där samlades nog en hel del fukt och så.

men iväg och bada hästen! och bli väldigt noggrann på att ha torra täcken


Tack och lov har isgatan tinat bort så nu kan jag köra. Skall ringa det stallet imorgon och kolla att jag får komma in. H*n som äger har sagt att jag är välkommen bara jag gör det dagtid när inte inackisarna har full fart. Har själv stått där och känner stallet ganska väl.

Om man skulle passa på att rida där då, med tanke på att där finns backar. Har inget att klättra i här.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

när min häst hade regnskållor tvättade jag med hexocilshampo var tredje dag. efter varje tvätt blev det mycket bättre. det var oxå på vintern och det blev en hel del pyssel med täcken för att håla honom varm och torr(gick på lösdrift). Det är nog en fördel om man kan tvätta på kvällen och ha hästen inne över natten så den kan torka rigtigt. bara ett tips lycka till.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

Mitt föl fick regnskållor och det var första gången jag haft det på en häst. Jag tvättade honom med Lactacyd och smorde in med tea tree oil och allt har gått bort utom på värsta stället som jag måste behandla ytterligare en gång. De andra ställena är behandlade mellan en och tre gånger med cirka fem dagar mellan varje behandling.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

Får nöja mig med att tvätta honom lokalt idag. Imorgon åker jag och badar hela hästen i spolspiltan.

Ska kolla hur mycket hibiscrub och hexocil jag har hemma.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

Nu vid insläpp så kollade jag och svullnaden hade lagt sig. Bulorna var borta men oj vad skorpor det är nu. Ska bli skönt att få tvättat rent honom imorgon. Skall badda på svag jodopax ikväll och imorgon blir det bad.

Misstänker att det var det akuta skedet igår.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

Jag tror inte att det är regnskållor, snarare någon annan infektion. Följ din plan (och tänk på att torka grabben ordentligt efter helkroppsbadet, annars är risken stor att det blossar upp all over).

Funkar det inte - ta ut vet som får ta prover och ev sätta in behandling. Tänk på att även ringorm kan se ut ungefär sådär (har ju nu inte sett eksemet med egna ögon) så var lite försiktig!
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

Jag tror inte att det är regnskållor, snarare någon annan infektion. Följ din plan (och tänk på att torka grabben ordentligt efter helkroppsbadet, annars är risken stor att det blossar upp all over).

Funkar det inte - ta ut vet som får ta prover och ev sätta in behandling. Tänk på att även ringorm kan se ut ungefär sådär (har ju nu inte sett eksemet med egna ögon) så var lite försiktig!

Någon typ av hudinfektion är det. Jag har sett många former av ringorm men aldrig någon gång sett ut som detta. Idag är knottrorna borta och kvar är bara skrovlig med skorpor. Känns som inbakad lera.

Han har haft liknande förut om han stått med snötäcken (unghäst och otäckad) eller stått för varm. Hästen är hudkänslig. Två vintrar nu har vi klarat oss från mugg och rasp.

Hans mamma tålde inte sköljmedel som jag använde till schabrak. Svullnade och blev oridbar i några veckor. Tvättar nu bara med allergiföreningen godkänt tvätt och sköljmedel.

Men ja, blir han inte bättre av detta så får vet titta på honom. Måste ändå ha ut vet och vaccinera snart.
 
Sv: Regnskållor/knottror - hjälp!

hmm, skulle du vilja ta några kort? så man själv har ett hum om ens egna hästar skulle råka ut för liknande hudinfektion.

Hoppas han bättrar sig snabbt!
 

Liknande trådar

Hästvård Häst diagnosticerad med regnskållor. Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så...
Svar
1
· Visningar
507
Senast: MiniLi
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 335
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 420
Senast: Egonson
·
Hästvård Rider ett halvblodssto som är helklippt. det är en skäck med väldigt mycket vitt. i princip hela kroppen är vit utom huvudet och två...
Svar
15
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp