Regnskållor

Dragontail

Trådstartare
Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor.
Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska energifattig päls. Har igår hittat många bölder/knölar över kroppen från bog till rumpa, vissa har blivit krustor som är geggiga av sårvätska/var. Drar man försiktigt loss dessa är det sårigt och blöder lätt under. Jag rakade det område igår på ryggen som jag kände var värst för att komma åt såret och tvätta rent. Har pratat med tre veterinärer som säger att det är regnskållor.
Har då blivit ombedd att tvätta med tex hibiscrub och sen låta pälsen lufta så mycket som möjligt. Eventuellt smörja med någon mjukgörande salva.

En fjärde veterinär trodde att det här kunde vara fodret. Jag tillsatte en ny musli för en vecka sedan och har gett 1 dl. Har nu slutat ge den såklart om det skulle vara en allergisk reaktion.

Han kommer få stå utan täcke på nätterna men måste ha täcke på dagarna.

20170209140216-195.198.119.70.jpg


Då till mina funderingar. Då han har tjock och lurvig päls, bör jag raka honom? Om inte, ska jag tvätta mer sällan och kanske spraya på något på krustorna eller området där det är bölder? Vad ska jag spraya med och hur?

Om jag rakar, hur bör jag ta hand om honom eftersom jag rakar mitt i vintern och han redan har svårt för kylan? Det blir ju enklare att ta hand om såren så klart. Jag har tillgång till varmvatten men måste stå utomhus när jag ska spola..

Hur har ni gått till väga när ni blivit drabbade av det här? Tell me everything! :)
 
Jag har ej haft det själv men en inackordering har. Hon fick klippa hästen. Den hade tjock päls men hon använde ett skär som inte klippte av allt eller hur jag ska förklara. Pälsen blev kort men inte helt rakad liksom. Sen tvättade hon hästen och fick ha på ordentligt med täcke och det försvann ganska snabbt då. Innan hon klippte den hade hon hållt på ett tag med att försöka tvätta i den långs pälsen osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Häst diagnosticerad med regnskållor. Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så...
Svar
1
· Visningar
507
Senast: MiniLi
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 718
Senast: sthu
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Lella
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 293
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp