Regnskållor

Fiorano

Trådstartare
Undrar om andras erfarenheter halv regnskållor. Köpte en pömsig treåring i mitt en av november som hade skållor över bogar, sida och hals. Klippte henne direkt och gjorde inte så mycket alls första veckorna och skållorna var oförändrade. Började sen tvätta 3-4 dagar/vecka med klorhexidinschampo. Några läkte men det kom nya bulor också. Fick svampschampo utskrivet, Malaseb och tvättar varannan gång med det.

Blir ändå inte av med skiten! Häst är nu halvklippt, står naken om nätterna. Bulorna blir som skorpor med rötter och vill inte försvinna. Och sen kommer regelbundet nya bulor. Veterinärer (plural) har tittat och säger bara att jag ska tvätta vidare och att regnskållor kan vara väldigt envisa. Häst fick en kortare penicillinbehandling pga ett sår och då tyckte jag det kom fler bulor.

Kan jag göra mer? Hur har ni behandlat regnskållor?
 
Finns det verkligen samband mellan regnskållor och magproblem? Häst äter enbart grovfoder, så iaf inget kraftfoder som stökar med magen.
Ja det finns det. Mage i obalans ger hud i obalans. Eller rättare sagt, en mage som är i obalans kan inte ta upp näringen korrekt och det blir då samma effekt som om man inte ger en fullgod foderstat som täcker behoven och får hästen inte det hen behöver så visar det sig gärna genom diverse hudproblem.
 
Har du tvättat täcken, borstar osv så att hon inte återsmittas av något?

Nelly har haft regnskållor i vinter. Jag klippte henne och har tvättat en del med hibiscrub. Har även sprayat med virkon på skållorna och smörjt med alkogel. Sprayade insidan på hennes täcken med virkon ett antal gånger också.
De allra flesta skållor har torkat ut, någon enstaka som dröjer sig kvar men jag tror inte att det har kommit några nya.. Tänker att det lär försvinna förr eller senare helt :)
 
@tintwiny Får köpa magmedel och se vad det kan göra för skillnad. Vi har perfekt hö i år, så har inte behövt ge nåt extra.

@MiniLi Det verkar inte smitta. Ingen annan häst i stallet hon kom från hade skållor och hästen hon går med (och delar borstar med) är helt opåverkad. Ingen av veterinärerna har sagt något om smitta. Men har beställt nytt utetäcken så jag kan tvätta nuvarande om det nu är en smitta.
 
@tintwiny Får köpa magmedel och se vad det kan göra för skillnad. Vi har perfekt hö i år, så har inte behövt ge nåt extra.

@MiniLi Det verkar inte smitta. Ingen annan häst i stallet hon kom från hade skållor och hästen hon går med (och delar borstar med) är helt opåverkad. Ingen av veterinärerna har sagt något om smitta. Men har beställt nytt utetäcken så jag kan tvätta nuvarande om det nu är en smitta.
Det är ju en bakterie som orsakar regnskållor, den är smittsam men kräver att hästen har någon känslighet i huden för att kunna få fäste. Bakterien smittar alltså men det är inte alls säkert att andra hästar får regnskållor om de inte har den där sårbarheten i huden just då.
Eftersom det återkommer för henne så hade jag absolut gjort rent täcken osv. Virkon funkar jättebra!

Jag hängde täcken ut och in på sadelbocken och sprayade rejält med Virkon vid flera tillfällen och sen fick det hänga där och torka upp. Kan nog vara smart att köra Virkon lite då och då under behandlingstiden :)
 
@MiniLi Egentligen helt självklart, men lite frustrerande när en pratat med tre olika veterinärer och ingen säger ett knyst om det🙄.
 
@MiniLi Egentligen helt självklart, men lite frustrerande när en pratat med tre olika veterinärer och ingen säger ett knyst om det🙄.
Att veterinärerna inte säger något om smitta beror på att bakterien som orsakar regnskållor finns naturligt på huden hela tiden. Den ställer inte till med några problem förren huden av någon anledning blir skör. Regnskållor smittar inte. Det som kan leda till att fler hästar i stallet drabbas beror istället på att fler hästar har obalans i magen alternativt inte får sina behov tillgodosedda via foderstaten.
 
Att regnskållor blir bättre/dämpas av diverse bakteriedödande medel (i svåra fall kan antibiotika behövas) beror alltså på att antalet bakterier som naturligt finns på huden dämpas men när behandlingen avslutas och själva orsaken, den sköra huden, inte är åtgärdad så kommer regnskållorna tillbaka förr eller senare.
 
@TinyWiny Antibiotika gjorde det snarare sämre på denna. Så månne troligt att det är obalans i magen som spökar. Ska beställa hem probihorse, har gett det förut till mina andra.
 
@TinyWiny Antibiotika gjorde det snarare sämre på denna. Så månne troligt att det är obalans i magen som spökar. Ska beställa hem probihorse, har gett det förut till mina andra.
Så blir det ofta eftersom antibiotika tar alla bakterier, bra som dåliga och det även i magen. Det krävs att magen får hjälp även i normalfallet vid antibiotikakur. Det är verkligen pest eller kolera att ge antibiotika vid hudproblem just eftersom antibiotikan slår ut de bakterierna som behövs i magen också.
 
Så blir det ofta eftersom antibiotika tar alla bakterier, bra som dåliga och det även i magen. Det krävs att magen får hjälp även i normalfallet vid antibiotikakur. Det är verkligen pest eller kolera att ge antibiotika vid hudproblem just eftersom antibiotikan slår ut de bakterierna som behövs i magen också.
Ja visst är det så. Hon fick antibiotikan pga lednära broddspark, så det var inte för hudproblemen. Men det var intressant att se hur huden reagerade.
 
Hur lång tid tog det att bli av med dom? Och hade hästen mycket?

Jag minns faktiskt inte hur lång tid det tog men det kan inte ha tagit en evighet för det borde jag ha kommit ihåg. Hon hade nog inte överdrivet mycket men tillräckligt för att det skulle vara besvärande.
 
På denna bilden syns det hur illa det varit som värst på min. Nu är det nog hälften så mycket kvar.
20191221_230529.jpg
 
Tipsade i den andra tråden: min såg ut ungefär som din en vinter... Tvättade med hibiscrub ett bra tag, blev inte bättre. Köpte sen EM Vital o flytande Probihorse, som hon fick i maten. Baddade skållorna med outspädd Probihorse. Skållorna försvann inom kort!
 

Liknande trådar

Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
1 927
Senast: Efwa
·
Hästvård En av unghästarna hade i oktober ådragit sig regnskållor efter att han kom hem från hingstbetet. Det var så pass mycket att jag kände...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: Melgibson
·
T
Hästvård Har sökt på nätet utan att hitta något som stämmer helt å hållet. Allt började med ett skav efter bandage på baksidan av framknät...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Fritzon
·
Hästvård För snart två veckor sedan fick min 25-åriga häst regnskållor över praktisk taget hela kroppen utom benen och huvudet. Det kom mycket...
2
Svar
23
· Visningar
4 298
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp