Bukefalos 28 år!

regnskållor

P

Piavik

När man följer programmen på animalplanet om djurpolisen så är det i stort sett vanligt att de vanvårdade hästarna har regnskållor dvs en slags mugg på kroppen.
"min" hade också det när hon kom hit undernärd.
Undrar om det är någon som vet varför de uppstår förutom fukt för i mitt fall stod hon ju installad i dålig miljö o var knappt ute...
 
Sv: regnskållor

Min häst fick rengskållor i våras. Vet inte varför egentligen. Hon är dårakt inte undernärd eller vanskött, står i MYCKET luftigt stall, gick ute på dagarna, hade ej täcke på sig, var delvis klippt. Tror ändå det blev för varmt och fuktigt under björnpälsen (hon fick dem nämligen på de ställen där hon inte var klippt.

Badade med Hexocil schampo och sedan försvann skiten.

Hon hade rengskållor när hon kom till oss, då var hon iofs oborstad och så men absolut inte illa skött!

Så jag vet inte vad det beror på, har dock också sett på Animalplanet och många hästar har som sagt rengskålor. Kanske för att de har dåligt skött päls? Även om de har stått instängda i ett stall så kanske där är så instängt/dålig luft att dom får skållor därav.
 
Sv: regnskållor

ja det var det jag funderade på om för lite luft/sol kan bidra till att pälsen blir så här..
 
Sv: regnskållor

Skållor är ju en slags svamp som finns hos hästen. Men som alla svampar vill de ha en varm och fuktig och syrefattig miljö för att växa till sig.
 
Sv: regnskållor

Min hade regnskållor under en tid när hon stod i ett stall med väldigt dålig luft...fuktigt som sjutton. Men nu har jag henne ute 06.30-20.30 även vinterhalvåret plus att hon står i ett luftigare stall som inte helt bommas igen i ventilationen. Så efter det har jag inte haft några problem. Hon har aldrig varit vanvårdad eller undernärd så det var helt pga fukten men ändå inte skoj förstås....:crazy:
 
Sv: regnskållor

När man följer programmen på animalplanet om djurpolisen så är det i stort sett vanligt att de vanvårdade hästarna har regnskållor dvs en slags mugg på kroppen.
"min" hade också det när hon kom hit undernärd.
Undrar om det är någon som vet varför de uppstår förutom fukt för i mitt fall stod hon ju installad i dålig miljö o var knappt ute...

Förra sommaren fick jag oxå hem en häst som var gravt undernärd och misskött. Halt och sned. MAGER och full i "skorvar".
Det tog ett BRA tag innan han blev helt fri från dessa. Jag tvättade med Hexocil och desinfektionsmedel oxå, och de gick inte bort.

Jag tror att hästar i det skicket som exempelvis din och min, i det skicket , har oerhört lätt att dra på sig alla möjliga infektioner och virus, motståndskraften hos vanskötta hästar är mkt låg. Då behövs det inte så många "rimliga förklaringar" på varför de drar på sig sjukdommar....de klarar helt enkelt inte av att hålla kroppen fri från dessa....
Så det behöver nog inte alls alltid bero på fuktig miljö eller dyl, utan jag tror att det mestadels kommer "inifrån" då.
Först NU, ett HELT år senare är hästen helt fri från dessa. Och då ska tilläggas att han går UTE dygnet runt, och har ännu INTE täcke på sig. Och det ärä huuuuur fuktigt som helst i gräs och luft nu....
Men inga skållor....
Så faktiskt - jag tror min oxå fick det av att han VAR inne. Tyckte faktiskt spånet såg ut att göra det sämre också....

MEN; min häst mår nu bra, och han har även fått renande kurer för att transportera bort slaggprodukterna inom sig.
I våras TAPPADE han istället håret på de ställen regnskållorna suttit, men när håret sen växte ut där igen, var huden fin och len.

Nu vet jag inte hur han kommer bli i vinter när han får täcke på sig och så, men jag hoppas det är borta.

Så, jag tror helt enkelt att många undernärda hästar har det eftersom deras allmäntillstånd är så dåligt, fuktig miljö eller ej. Mår man dåligt inombords och har problem med inre organ, ja då syns ju det även utanpå....

Ska oxå tillägga att hans regnskållor INTE satt på de mest utsatta områdena, utan på sidan av magen och på baklåren. (Det sista ett ställe som inte blir instängt av täcke...)
 
Senast ändrad:
Sv: regnskållor

En fråga, hade din häst samma färg på pälsen när den nya kom? Min blev precis prickig med ljusare päls där den nya växte ut...
 
Sv: regnskållor

En fråga, hade din häst samma färg på pälsen när den nya kom? Min blev precis prickig med ljusare päls där den nya växte ut...

Hmm...lite svårt att svara på eftersom det var vinterpälsen han tappade och det var sommarpälsen som kom ut. De brukar ju få lite olika färg då. Men jag kan säga att han nu har lite skiftningar i pälsen och man börja faktiskt se "trivselfläckar". Det gjorde man då sannerligen inte förr.
På vilka ställen tappade din häst håret?
Min tappade på fler ställen än vad han hade skållor. Skållorna hade han på mage, bakllår och ljumskar. Håret tappade han ALLT i ljumskarna och upp mot manken, på hela bakre låren och även fram på bringa och bakom öronen. Han såg inte klok ut...
 
Sv: regnskållor

Regnskållor är en bakteriell infektion som orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis. Hästar med lång päls som blir blöta eller svettiga och inte torkar så snabbt är överrepresenterade liksom hästar med smutsig hud/päls, men även tävlingshästar som går täckade och kanske får täcke på sig direkt efter dusch drabbas. Det är alltså inte en hudsjukdom som betyder att hästen är vanvårdad, även om hästens immunstatus tros ha betydelse för om den kan bekämpa smittan på egen hand eller ej.

Torrt och luftigt är ett väl beprövat knep för att skapa en ogynnsam miljö för bakterier, så även för den här. I vissa fall krävs behandling, bakterien är känslig för vanligt penicillin.
 
Sv: regnskållor

Min var lite halvkal på rumpa och sidor och lite överallt och hade full vintermyndering när han kom.

När vinterpälsen trillat av såg han ut så här...

060520003.jpg


På bilden hade han inte riktigt fällt färdigt som synes men ju mer solblekt han blev ju mindre syntes den "ärrade" ljusa pälsen.

Jag räknar honom absolut inte som vanvårdad men hans psykiska status var inget vidare på grund av att han försökte göra sitt bästa trots smärta.
 
Sv: regnskållor

Regnskållor är en bakteriell infektion som orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis. Hästar med lång päls som blir blöta eller svettiga och inte torkar så snabbt är överrepresenterade liksom hästar med smutsig hud/päls, men även tävlingshästar som går täckade och kanske får täcke på sig direkt efter dusch drabbas. Det är alltså inte en hudsjukdom som betyder att hästen är vanvårdad, även om hästens immunstatus tros ha betydelse för om den kan bekämpa smittan på egen hand eller ej.

Torrt och luftigt är ett väl beprövat knep för att skapa en ogynnsam miljö för bakterier, så även för den här. I vissa fall krävs behandling, bakterien är känslig för vanligt penicillin.

Precis, mitt välskötta sto, helklippt, med anpassade andastäcken, ren i pälsen etc fick också regnskållor. Iofs inte så omfattande som man kan se, utan på ett begränsat område (precis under sadeln, jättebra.. inte..). Det var dock såpass rejält på det området att det var tvunget med antibiotikabehandling.

Ett tips som jag lärde mig genom trial and error då är att ett rent, gammalt hederligt nätsvettäcke underlättar under läkningen då det ger mer luft även fast hästen har täcke.
 
Sv: regnskållor

Här kommer en gammal huskur;

Blöt hästen ordentligt, (den måste bli genomblöt)
Blanda vanlig 1dl grönsåpa m en kork outspädd jodopax. Tvätta och låt lufttorka.
 
Sv: regnskållor

Det är alltså inte en hudsjukdom som betyder att hästen är vanvårdad, även om hästens immunstatus tros ha betydelse för om den kan bekämpa smittan på egen hand eller ej.
.

Nej, självklart betyder den inte att hästen är vanvårdad.Det menade inte jag heller, för att förtydliga mig ifall det kan missförstås. Men jag menar att hästar som är vanvårdade har betydligt lättare att få detta, som då ifallet min häst OCH den som TS har. Och i dessa fall kanske själva sättet den fått sjukdommen på är lite mer diffus, dvs det behöver inte bero på fuktighet. Speciellt eftersom min häst oxå hadce detta på ställen där skållor NORMALT sett inte uppträder...
 
Sv: regnskållor

Okej! Ja min häst är fuxfärgad i sig själv, så det var svårt att se, men möjligen var håret lite annorlunda som växte ut....
Och jag menar självklart inte att hästar som har detta är vanvårdade, men bara att hästar som ÄR vanvårdade ofta får detta då deras motståndskraft inte är den bästa....som tex min häst och TS häst....:)
 
Sv: regnskållor

Jag har i 2 års tid slagits med regnskållor på min häst. Båda gångerna har det kommit under höst/vinter.
Första året hade jag henne otäckad - andra året täcke på.
Jag slåss oxå med återkommande mugg/rasp som aldrig riktigt läker ut och så nu iår kontakteksem vid ena mungipan och ner över mulen.
Jag är nästan övertygad om att allt detta kommer inifrån.
Hon har under den här tiden varit dräktig eller haft föl vid sidan som kanske har påverkat henne, vi får se nu när sista fölet är avvant.
Har efter råd från veterinär börjat med olja i maten.

Jag använde förresten virkon nu förra året när min häst fick regnskållor, och blev av med eländet mycket fortare än året innan när jag körde hexocilshampo + alsollösning.
Både dom tipsen kommer från de veterinärer som var ute.
Fick oxå utskrivet Imaverol( tror jag det hette) en av gångerna.
 
Sv: regnskållor

Blir ganska förvånad när jag läser här, ni som haft upprepade "regnskåll" anfall, har ni genom prover konstaterat att det verkligen rör sig om Streptotrichos ? Min femåring har precis genomgått ett kraftigt streptotrichos anfall (smittad via sin tävlingsryttare) har pratat med flera vet och även andra drabbade ryttare och allas uppfattning är att efter genomgången infektion så blir de immuna. Ryttaren som smittade min tex har haft detta problemet ett tag, vissa nya hästar smittas, dock enbart de yngre, men efter genomgången infektion sedan drabbas de inte igen oavsett hur mkt kontakt de än har med ny smitta.
Nu handlar detta om den sorten "vinter" (på SVA) som även ger stora fläckar inte bara småskållor. Vet inte om det kan skilja ?
 
Sv: regnskållor

Jag känner igen det där med återkommande skållor. Jag skriver ganska ofta i såna här trådar och mina observationer är att min häst får det av gräs, melass och betfor. Då gör fuktighet att det blommar ut, antingen som skållor, rasp, mugg eller strålröta.

Jag märker direkt när gräset vuxit till eller att det varit kallt så fruktanet höjs.

Jag håller det naturligtvis i schack genom tvättning med bakteriedödande tvål och att han ska ha avpassat täcke så han inte blir för varm, ska torka snabbt efter svettning eller regn. Det som hjälper honom bäst är att ge probimin, tja förutom att han helst inte ska äta gräs. Tyvärr så är det ganska mycket melass i hästfoder har jag märkt och det är krångligt för mig att ta bort det helt men jag försöker minimera.
 
Sv: regnskållor

Nej - jag har aldrig tagit prover så jag ska inte med all säkerhet säga att det är just regnskållor.
Aldrig hört förut att dom skulle bli immuna...
Regnskållor är vad de vet som varit ute kallat det - och ingen har sagt nåt om immunitet då jag säger att hon haft detta flera ggr förut.
Jag har 2 ggr bett dom ta prover för att få ett säkert svar på vad det är, men blivit nekad bägge ggr.
Enligt vet så är det dyrt och ger sällan ett rättvist utslag ...
Kanske skulle jag vid ett ev återfall gå på mer om att prover tas ??
 
Sv: regnskållor

Fick ett tips om gurkmeja via pm oxå.
Är det nåt som nån mer har provat?

Jag är lätt desperat över alla dessa återkommande hudproblem.
Min häst har precis fått en 10 dgrs penicillinkur + penicillinsalva för sin rasp. Kuren är slut sedan drygt 1 vecka sedan och vips så verkar raspen bli värre igen!!!
Eländet tar aldrig slut!!

Probimin - är det nåt som ges som en tidsbegränsad kur, eller ger man det dagligen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 874
Senast: Ramona
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 198
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp