Regnskollor (Streptotrikos) någon som har erfarenhet?

C

Cecely

Mitt varmblod har fått denna svampinfektion. :( Den är inte så allvarlig, hon har en massa pluttar här och där. De ömmar inte och hon tappar inget hår heller. Dock är det så att hon har nu haft detta i 2 månader ungefär och det vill inte gå bort. Jag har slutat att ta på henne täcke men nu har hon istället fått jätte mycket päls!! Kan man raka? Blir det bättre då det inte är så instängt? Jag har tvättat henne på de utsatta ställena med jodopax ett par gånger och jag får för mig att det blir lite bättre dock så börjar det ju bli kallt nu så det kommer jag inte kunna fortsätta med...Är det kanske lika bra att kalla ut en vet så hon får pencelin? Vad kostar sånt? Nån som kan hjälpa mig kanske?

MVH Cicci
 
är det inte bäst att höra med veterinär? du kan ju börja med att ringa och disskutera!
 
En häst som jag har haft, drabbades av detta.
Jag tog ut vetrinär, fick penicilin och rekommendationer
att dra bort håret där plupparna satt och tvätta "såren" två
gånger om dagen med sprit.
Efter någon vecka hade allt läkt ut.
 
En kompis häst fick det och han tappade all man. Prata med din veterinär så får du hjälp, man kan tydligen behandla på olika sätt.
 
Stoet fick regnskållor 1998. Ömmade kraftigt, men hade bara 5-6 skållor.

Rek blev klippning, täcke och så något rent och luftigt mellan täcke och hud, jag använde en vikt frottehandduk som jag satte fast med kardborre i täcket över det aktuella området.

Tvättade skållorna med väteperoxid 2 ggr/dygn och så fick hon PC i 10 dagar. Blev bra på en vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Det verkar som att mitt två åriga russ har fått pälsätare. Märkte det för max två veckor sedan. Såg att hon hade några få fläckar på...
Svar
3
· Visningar
10 358
Senast: Manji
·
Hästvård Vill först och främst skriva att VETERINÄR KOMMER RÅDFRÅGAS NÄR MOTTAGNINGEN ÖPPNAR IMORGON BITTI! Min tant arab har fått en (några)...
Svar
3
· Visningar
1 826
Senast: _Skifting_
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 608
Senast: Ponylove
·
Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 512
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp