Regntäcke med lite foder?

pinky

Trådstartare
Elvira skulle behöva ett utetäcke som passar hennes behov. (= unghäst med vinterpäls, fryser bara om hon blir blöt och lite kall)
Pinkys ärvda funkar inte så bra, eftersom hon hade stalltäcke på under hela vintern...

Jag har ett helt ofodrat regntäcke med lite högre hals och ett tjockt vintertäcke med 300 gram fyllning och "normal" halsskärning.

Det ofodrade fryser hon i eftersom det trycker ner pälsen och inte ger någon värme tillbaka. Det funkar alltså bara när det regnar men fortfarande är ganska varmt ute.

Det tjocka täcket blir helt enkelt för tjockt att ha när det regnar, det är ju oftast plusgrader då... Dessutom regnar det in vid bogen eftersom halsskärningen är för låg.


Så det vi behöver är ett lite tjockare regntäcke med följande krav:

*Halvhals.
*Max 100 g fyllning eller ett tjockare innerfoder. (Helst inte fleece!)
*Prisvärt.
*Hyfsat snygg färg/mönster. (Rosa, mintgrönt, prickigt osv går fetbort, annars är jag inte så kräsen...:p )

Har tittat på Hööks, men de envisas med fleecefoder eller för mycket fyllning/fult mönster.

Shires, Jacson mfl "mellanprismärken", vad har de?
 
Sv: Regntäcke med lite foder?

Låter bra det, har haft Shirestäcken förut som jag varit nöjd med.:)

Säljer Granngården Shires, förresten? :confused:
 
Sv: Regntäcke med lite foder?

Detta har jag från Shires. Tror dom har någon liknande modell med halvhals om du ska ha det. Det är jättebra iaf. Efter en hel dag med ösregn var hästen fortfarande torr under :bow:

EDIT: 100 gram, andas.
 
Sv: Regntäcke med lite foder?

Jag har ett från Källqvists/horse saver, köpt på Börjes för ca 600. Så prisvärt är det! Regntäcke, fast det är fodrat med fleece, halvhals. Har funkat jättebra, värmer mkt.
Pessoa har regntäcken med 100 g fodring (ej fleece), fast de kostar nog runt 1500.
Sen Rambo Duo, har själv ett, är verkligen kanon. Yttertäcket är 100 g fodring, sen är det ett löst täcke (300 g), som man sätter fast o har under. Avtagbar hals, prislappen är 3700.
 
Sv: Regntäcke med lite foder?

Jag har ett Shiresliknande 100g med blank insida (tror det är blankt i hela täcket) inhandlat av snälla kompisar i Ullared till det facila priset 399:- . Mina få restriktioner var INTE rosa, mintgrönt och helst inte lila, gissa om det är lila ;) , men det är skapligt kamoflerat av lera nu. Min häst har haft det i sådär 3 veckor nu, och jag har inget att klaga på.
 
Sv: Regntäcke med lite foder?

Jag har ett regntäcke m tunnt bomullsfoder i som min klarar sig bra med som det är ute just nu, det är med halvhals. Hon har även ett Bucas Smartex rain som är tunn fodrat (dock ingen hals) . Det finns ju lite olika täcken att tillgå,

Hansbo har en del. Vissa tycker dom är toppen, andra gillar dom inte, men jag har mest positiva erfarenheter av dom själv så jag kan rekommendera dig att testa dom i alla fall. Dom har ju regntäcken m halvhals i 'under cover' modellen som du sedan kan köpa ett extra täcke dvs. själva fyllningen till täcket också och ha till, verkar mycket praktiskt i alla fall. Våran hästmassör/equiterapeut i stallet, hon brukar prata sig varm om detta täcket och hur smidigt och användbart det är.


Horse Saver är också i mellanprisklassen, har bara hört gott om dom. De har ju i alla fall ett i modellen 'dorset' (tror jag den heter) som är fodrad m fleece, en i stallet har olivgrönt sådant, det är snyggt :d .


Shires har i af haft m 100 g fodring men vet inte om det finns fortfarande. Bra täcken i vilket fall som helst.



Jag länkar lite till alla möjliga ställen nu, till sidor jag tycker är bra. Du får väll skumma runt lite där och kolla om du hittar något vettigt :)


www.hastshoppen.se
www.hippsonshopen.se
www.lillhastenistav.se
www.hastboden.se
www.ridsportshopen.com
www.horze.com (vet inte vad dom har exakt dock )
www.borjes-tingsryd.se (kolla deras mac pro om det finns nåt )
www.mantorpstravshop.se
www.maggie.se

Det är sidor värda att kolla upp som säljer bra täcken i vilket fall som helst. Bra märken jag rekommenderar generellt är Shires, Bucas, Börjes Mac Pro (verkar prisvärda, flera i stallet som har sånna ) , Mark Todd, Horseware, Horse Saver och Habso. Finns ju ändå fler men det var några av dom jag kom på :)
 
Sv: Regntäcke med lite foder?

kan tipsa om rambo california, 100 g fyllning, blank insida, ingen halvhals men högt skuren såhalvhals känns lite overkill. v-spännen fram = inget skav. från 1700 kr, beroende på var man köper det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 495
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 046
Senast: Harbor
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 615
Senast: Harbor
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp